We hebben een eerste keuze gemaakt...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Hajok
Berichten: 20
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 20:07

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Hajok »

Volgens mij is en blijft een Bimobil of Burow opbouw in combinatie met een pickup én grijs kenteken lastig omdat de opbouw niet zonder gereedschap gemonteerd en verwijderd kan worden… de belangrijkste eis om de opbouw als lading te zien.

De eis van 3.500kg (TMM/MTM) is met een sprinter 4x4 volgens de info o.a. hier op het forum erg lastig te bereiken, zeker als je je helemaal op “autark” richt. De 4x4 aandrijflijn en verstevigd chassis weegt blijkbaar een 300-400kg extra.

Wat betreft het stuiteren van een afzetunit: met de automatische rijhoogte van een (vol-) luchtvering is de positieve/negatieve veerweg altijd optimaal. Standaard is dit ongeveer 1/3 negatief en 2/3 positief: 5cm om 11cm. Ik heb hiermee nog iets geëxperimenteerd maar kom toch uit op deze instelling. Door de ruime positieve veerweg zijn richels, hobbels, gaten en kuilen goed te verteren. Verkeersdrempels moet je nog steeds rustiger nemen… Instelbare schokdempers kunnen nog een verbetering zijn omdat de standaard (VB Suspension) bij de zware belading wat weinig dempen en bij een lege bak juist teveel. En dat stuiteren kan ook liggen aan speling van de bak op het chassis.

De levensduur van de opbouw: van elk merk afzetunit zijn horrorverhalen te vinden van scheurende opbouwen, bezwijkende alkoven, inrichting, chassis etc. Veel off-road is een aanslag op de levensduur van auto en opbouw. Geen idee hoe dat zit met een buscamper. Het Duitse wohnkabinenforum geeft een hoop inzicht.
Laatst gewijzigd door Hajok op ma 06 sep 2021, 12:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Hajo
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door roma »

Afbeelding
Als graven geen optie is, dan moet je het wiel liften. High jack is een aanrader. Hier kostte het ruim een uur om los te komen. Bandenspanning was 0.6. Compressor is ook noodzakelijk.
Hajok
Berichten: 20
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 20:07

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Hajok »

446CA72E-1260-4ABB-B816-DEDA2C71AF4C.jpeg
446CA72E-1260-4ABB-B816-DEDA2C71AF4C.jpeg (147.44 KiB) 467 keer bekeken
En problemen opzoeken is soms helemaal geen uitdaging. Je hoeft niet eens off-road 😂 (we hadden op het krapste stukje minder dan 5cm speling😨) Dit steile straatje was niet nodig maar wel een leuke route.
Groet, Hajo
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door beatrix18 »

"Veel off-road is een aanslag op de levensduur van auto en opbouw. Geen idee hoe dat zit met een buscamper."

Wel zeker een nog grotere aanslag. Maar is dat erg? (Als budget niet het probleem is)
Als je echter vol offroad wil gaan, maar dat was niet de eis, dan heb je te maken met een aantal wetmatigheden waardoor je op iets uitkomt wat dan weer niet zo fijn is als je al je bedachte problemen niet tegenkomt.
Als kind was ik al helemaal gek van een Unimog.
Dan heb je iets dat gemaakt is voor het echte werk en door sommige gebruikt wordt om te spelen.
Maar om daar nou eerst duizenden kilometers mee over de gewone weg te moeten stuiteren om er dan achter te komen dat de locals je in een oude Toyota Corolla gewoon voorbij komen....

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Hajok
Berichten: 20
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 20:07

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Hajok »

Die wetmatigheden spelen inderdaad een grote rol! Het leek mij een jaar of tien geleden leuk om een Volvo C303 om te bouwen tot een camper… en liep tegen de afwegingen aan van het maximaliseren van off-road eigenschappen om mogelijke problemen te minimaliseren. Tot ik onder andere op vakantie een vrouw sprak die aan een aan een soort van rally had meegedaan en medelijden had gehad met al die (unimog, Volvo, Pinzgauer,…) expeditie campers die het tot aan Marokko helemaal niet naar hun zin hadden… optimaliseren is iets anders dan maximaliseren; je moet uiteindelijk altijd ergens concessies doen.

Maar los van budget; als je niet verder kunt met je reis omdat de boel onherstelbaar kapot is dan baal je best wel.

Een paar jaar geleden kwamen we op fietsvakantie een gepensioneerde Zwitserse Airbus ingenieur tegen die zelf een prachtige opbouw had gebouwd op basis van de voor hem bekende vliegtuigtechniek. Opvallend want volledig van aluminium, geïsoleerd en inclusief van die mooie verzonken popnagels in de huid. Op basis van een uit Australië geïmporteerde Toyota vanwege de optie van het daar verkrijgbare af-fabriek versterkte chassis en verenpakket. Spartaans, autark, compact maar heel efficiënt ingericht. Hun ultieme camper. Ze hadden daarvoor heel veel ervaring opgedaan met vooral het máken van reizen naar Afrika en Azië. Inspirerend stel.
Groet, Hajo
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door beatrix18 »

Eens Hajo, leuk verhaal.
Met het budget bedoelde ik eigenlijk dat een geoefend oog bij verkoop/inruil wellicht iets minder wil bieden voor een campertje na een wereldreis dan voor één die alleen naar de Moezel is geweest.
Kapot hoeft het, met de goede chauffeur, niet te gaan.

Heb nog even gezocht naar het door mij eerder genoemde stel. Op hun kanaal is meer te vinden.

https://youtu.be/1pMy48CLLIs

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....



Bericht door seth_space »

Meine schreef:
zo 05 sep 2021, 21:04

Zijn dat 4x4 wagens waar ts om vroeg?
Klik op links en zie dat het uiteraard over 4x4 gaat!
Heel goede all wheel drive zelfs vergeleken met bijv de Mercedes uitvoeringen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Rik_4x4
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 22:26

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Rik_4x4 »

Hajok schreef:
ma 06 sep 2021, 11:46
Volgens mij is en blijft een Bimobil of Burow opbouw in combinatie met een pickup én grijs kenteken lastig omdat de opbouw niet zonder gereedschap gemonteerd en verwijderd kan worden… de belangrijkste eis om de opbouw als lading te zien.

De eis van 3.500kg (TMM/MTM) is met een sprinter 4x4 volgens de info o.a. hier op het forum erg lastig te bereiken, zeker als je je helemaal op “autark” richt. De 4x4 aandrijflijn en verstevigd chassis weegt blijkbaar een 300-400kg extra.

Wat betreft het stuiteren van een afzetunit: met de automatische rijhoogte van een (vol-) luchtvering is de positieve/negatieve veerweg altijd optimaal. Standaard is dit ongeveer 1/3 negatief en 2/3 positief: 5cm om 11cm. Ik heb hiermee nog iets geëxperimenteerd maar kom toch uit op deze instelling. Door de ruime positieve veerweg zijn richels, hobbels, gaten en kuilen goed te verteren. Verkeersdrempels moet je nog steeds rustiger nemen… Instelbare schokdempers kunnen nog een verbetering zijn omdat de standaard (VB Suspension) bij de zware belading wat weinig dempen en bij een lege bak juist teveel. En dat stuiteren kan ook liggen aan speling van de bak op het chassis.

De levensduur van de opbouw: van elk merk afzetunit zijn horrorverhalen te vinden van scheurende opbouwen, bezwijkende alkoven, inrichting, chassis etc. Veel off-road is een aanslag op de levensduur van auto en opbouw. Geen idee hoe dat zit met een buscamper. Het Duitse wohnkabinenforum geeft een hoop inzicht.
Dank je wel voor je reactie!

Paar punten als reactie hierop.

Grijs kenteken. Ik snap je punt en het is waarschijnlijk een 'grijs' gebied. Tegelijkertijd krijg je op de pick-up met afzetunit geen kwart tarief voor de motorrijtuigenbelasting omdat de cabine niet 'vast' zit maar afneembaar is... Hij zit dus blijkbaar te 'vast' voor een grijs kenteken en te 'los' voor een kwart tarief...of zie ik dat verkeerd ? :bang:

Stuiteren. Ik gaat de Hilux zeker laten aanpassen zoals je voorstelt, inclusief luchtvering etc. Ik hoop dat dit een belangrijk deel van het stuiteren en de overbelasting wegneemt. Er zijn hier diverse oplossingen voor begrijp ik. Maar ervaringen zeer welkom!
Rik_4x4
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 22:26

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....



Bericht door Rik_4x4 »

seth_space schreef:
ma 06 sep 2021, 15:01
Meine schreef:
zo 05 sep 2021, 21:04

Zijn dat 4x4 wagens waar ts om vroeg?
Klik op links en zie dat het uiteraard over 4x4 gaat!
Heel goede all wheel drive zelfs vergeleken met bijv de Mercedes uitvoeringen.
Dank je wel voor je reactie!

Mooie campers en inderdaad goede 4x4 van MAN, maar deze zijn mij te groot (echte uitbouw campers). We zoeken iets kleiners (pickup dus, of eventueel als dat niet gaat lukken een L2H2 Sprinter).
Rik_4x4
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 22:26

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Rik_4x4 »

Lambiek schreef:
ma 06 sep 2021, 11:12
Wel mooi topic

Waarom 3,5 t eis ?

En zou fatsoenlijk wc en douche in voertuig doen.
Ruikt anders nogal bij "wereldreis"
Dank je Lambiek. In ons plan staat geen 'wereldreis'. Maximaal 3 maanden weg, en een buitendouche is wel genoeg om niet te gaan ruiken... Maar als er een kleine douche / wc inzit (wat Bimobil heeft) dan wat ons betreft prima.

3,5 ton maximale belasting heb je nodig om de bimobil (en Oman) te kunnen meedragen op je pickup truck.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door beatrix18 »

Ik denk dat het stuiterprobleem wel op te lossen is.
Wat een probleem zal blijven is de ligging van het zwaartepunt.
Ook daar zijn, samen met de vering, wel symptoom bestrijdingsmiddelen voor, maar het feit en, het is al eerder genoemd, het gevoel met rijden blijft.
Ook zal misschien de totale massa niet het probleem zijn maar wel de maximale achteras last.
Als je, zoals in veel andere landen, het hele jaar met je pickup rijdt dan is zo'n unit een te verklaren keuze.
Ook in bijvoorbeeld Australië waar de eerstvolgende afslag 500 km verderop ligt en zonder rotondes, zal die rare zwaartepunt ligging niet zo storend zijn. Dan heb ik het nog niet eens over zijwind...
Maar je moet natuurlijk prioriteiten stellen....

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Hajok
Berichten: 20
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 20:07

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Hajok »

Rick, bij deze wat leesvoer van de belastingdienst ter oriëntatie voor een vaste unit:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting

Een vaste opbouw kan, maar dan moet je alle ramen van de opbouw op eentje na (rechterzijde) blinderen. Folie volstaat niet.
Groet, Hajo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Bas vd laar »

Wat voor ramen er in de unit zitten maakt helemaal niets uit.
Een pick-up anderhalf cabine mag rondom ramen hebben.
Hajok
Berichten: 20
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 20:07

Re: We hebben een eerste keuze gemaakt...



Bericht door Hajok »

Voor een pickup met een afzetunit die in de laadbak staat en (handmatig) verwijderbaar is zijn er geen beperkingen; het is tenslotte lading. Voor een Bimobil of soortgelijke units die (vast) op het chassis worden bevestigd moet je -voor zover de info strekt en geen eenduidig uitsluitsel geeft- voldoen aan de eisen van een bestelbus.

Een bedrijfsauto met open laadbak en een opbouw moet voldoen aan de eisen van een bestelauto en moet dan voor de motorrijtuigenbelasting voldoen aan de volgende eisen:

Tekst belastingdienst:

“De bestelauto is voornamelijk ingericht voor het vervoer van goederen.
De laadruimte moet een vaste, vlakke laadvloer hebben over de hele breedte en lengte van de laadruimte.
In de laadruimte mogen geen zitplaatsen aanwezig zijn.
De toegestane maximummassa is maximaal 3.500 kilo. De toegestane maximummassa is het gewicht van de bestelauto vermeerderd met het toegestane gewicht aan inzittenden en lading samen.
Daarnaast zijn er eisen aan de ombouw en inrichting.”


Die aanvullende eisen staan in de link in mijn vorige bericht. Ik denk dat die eisen op zich overkomelijk zijn, behalve die ramen.

Stel dat je de Bimobil opbouw makkelijk kunt verwijderen en het als lading gezien wordt: hoe ga je vervolgens rondrijden met een pickup zonder de opbouw bak erop schroeven? Verlichtingsbalk monteren en een laadvloertje over het chassis?
Laatst gewijzigd door Hajok op ma 06 sep 2021, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Hajo
Plaats reactie