We hebben een eerste keuze gemaakt...
Re: Ervaring met Custom Camp of vergelijkbare bedrijven?
Heel fijn Rick, dat komt dus vast wel goed.
Vergeet ook de vele constructieve suggesties niet die je al eerder hebt gekregen n.a.v. je andere vragen.
Laat straks aan die mensen ook even weten hoe het afloopt.
Je zal namelijk, als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, in de praktijk (juist) nog tegen vraagstukken aanlopen.
Forumleden kunnen ook van jouw ervaringen en vragen iets leren.
Veel succes weer!
Peter
Vergeet ook de vele constructieve suggesties niet die je al eerder hebt gekregen n.a.v. je andere vragen.
Laat straks aan die mensen ook even weten hoe het afloopt.
Je zal namelijk, als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, in de praktijk (juist) nog tegen vraagstukken aanlopen.
Forumleden kunnen ook van jouw ervaringen en vragen iets leren.
Veel succes weer!
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Ervaring met Custom Camp of vergelijkbare bedrijven?
Graag gedaan Rick, altijd spannend om erachter te komen welke aanpak het beste bij je past. Hou ons op de hoogte!
Groet, Hajo
Re: Ervaring met Custom Camp of vergelijkbare bedrijven?
Beste mensen,
We hebben onze 'programma van eisen' op een rijtje, en dat hielp om een keuze te maken. Dank voor de tip.
- Reisgebied : primair Europa, met focus op Noord Europa / IJsland, Oost Europa (Baltische staten, Albanie, Montenegro, Zwarte zee), Alpen / Pyreneeën / Corsica. Op de langere termijn als we meer tijd hebben 'Rondje Stannen' / Georgie + Noord Afrika.
- Reisduur : enkele dagen tot 4 weken, over enkele jaren 2-4 maanden. Zeker niet langer.
- Type reis : sportief, actief, primair natuur, off-the-beaten track. Soms 3-5 dagen op 1 plek (bergwandelen), meestal 1-2 dagen op 1 plek
- Budget 125-175K
- Type wegen : mogelijkheid om licht offroad te gaan (Pistes, Zandpaden, Bergpaden, Strand, Sneeuw), hoeft niet persé zandduinen of extremer offroad.
- Uitrusting : Zeer Autark, Wintervast, 3,5T, liefst nieuw
- Comfort : beperkt noodzakelijk, wel binnen kunnen zitten en koken. Zeer goed en ruim bed. WC / Douche kan beperkt.
Op basis van bovenstaande komen we tot de conclusie dat voor ons het meest voor de hand ligt om een Bimobil Husky 240 aan te schaffen, op basis van een Ranger of Hilux (ik vermoed Hilux). Dit geeft ons voldoende comfort in de winter (we voelen hier meer leefruimte dan in een Sprinter), voldoende offroad (Hilux is relatief eenvoudig te upgraden met allerlei zaken als verenset, verhoging, snorkel, bescherming onderzijde etc. Heeft achteras sperdifferentieel) en zeer goed bed (lengte richting 2 meter+ mogelijk). Husky in uitvoering met zo klein mogelijke badkamer (of zelfs geen badkamer). Twijfel nog tussen gas of dieselverwarming (laatste niet eenvoudig in afzetunit) en gas of inductiekoken (gewicht en kosten).
Sprinter 4x4 ook heel serieus overwogen, maar vinden we toch in L2H2 te 'krap' voelen (m.n. bij hoofd) en bed is wel beperkt. Als je uitbouwt (Bimobil heeft een mooie) dan te groot, en te duur. Hymer-achtigen vinden we eigenlijk niet zo mooi en onvoldoende binnenwerk om slechte wegen langdurig te rijden. Laten bouwen op maat zou nog een optie zijn, maar denk dat we hier heel snel opschrijven (kleine 2e hands markt voor relatief nieuwe 4x4 sprinters + eigen uitbouw). Kosten zijn ook 150K. Gewicht is lastig in goede 4x4 (ombouw bij Iglhaut etc. is ongeveer 400kg extra).
Burow Oman ook heel serieus overwogen. Vind ik een geweldige wagen qua ' looks '. Wij vinden de badkamer (veel) te groot, en daardoor mis je ruimte binnen. Douche gebruiken we toch bijna niet en die ruimte kunnen we in zo'n wagen beter gebruiken. Erg jammer wat prijs is (veel) beter, levertijd ook (nog steeds 19 maanden, maar toch...)
Grootste nadelen van de Bimobil
- 3 jaar levertijd
- Alleen op 2e hands pickups monteren in verband met milieueisen. Blijkbaar zijn die pickups voor 6c gekeurd, en niet 6d ? Erg onduidelijk verhaal, begrijp er eigenlijk niets van maar ze houden voet bij stuk. Misschien geldt dit alleen voor Duitse campers ? Als iemand mij hier meer over kan uitleggen, dan ben ik hem / haar zeer dankbaar!
- Geen kwarttarief ivm afzetunit begrijp ik, maar mogelijk een grijs kenteken mogelijk op mijn eenmanszaak (ook daar zoek ik nog advies over....)
Alle feedback meer dan welkom!
Rik
We hebben onze 'programma van eisen' op een rijtje, en dat hielp om een keuze te maken. Dank voor de tip.
- Reisgebied : primair Europa, met focus op Noord Europa / IJsland, Oost Europa (Baltische staten, Albanie, Montenegro, Zwarte zee), Alpen / Pyreneeën / Corsica. Op de langere termijn als we meer tijd hebben 'Rondje Stannen' / Georgie + Noord Afrika.
- Reisduur : enkele dagen tot 4 weken, over enkele jaren 2-4 maanden. Zeker niet langer.
- Type reis : sportief, actief, primair natuur, off-the-beaten track. Soms 3-5 dagen op 1 plek (bergwandelen), meestal 1-2 dagen op 1 plek
- Budget 125-175K
- Type wegen : mogelijkheid om licht offroad te gaan (Pistes, Zandpaden, Bergpaden, Strand, Sneeuw), hoeft niet persé zandduinen of extremer offroad.
- Uitrusting : Zeer Autark, Wintervast, 3,5T, liefst nieuw
- Comfort : beperkt noodzakelijk, wel binnen kunnen zitten en koken. Zeer goed en ruim bed. WC / Douche kan beperkt.
Op basis van bovenstaande komen we tot de conclusie dat voor ons het meest voor de hand ligt om een Bimobil Husky 240 aan te schaffen, op basis van een Ranger of Hilux (ik vermoed Hilux). Dit geeft ons voldoende comfort in de winter (we voelen hier meer leefruimte dan in een Sprinter), voldoende offroad (Hilux is relatief eenvoudig te upgraden met allerlei zaken als verenset, verhoging, snorkel, bescherming onderzijde etc. Heeft achteras sperdifferentieel) en zeer goed bed (lengte richting 2 meter+ mogelijk). Husky in uitvoering met zo klein mogelijke badkamer (of zelfs geen badkamer). Twijfel nog tussen gas of dieselverwarming (laatste niet eenvoudig in afzetunit) en gas of inductiekoken (gewicht en kosten).
Sprinter 4x4 ook heel serieus overwogen, maar vinden we toch in L2H2 te 'krap' voelen (m.n. bij hoofd) en bed is wel beperkt. Als je uitbouwt (Bimobil heeft een mooie) dan te groot, en te duur. Hymer-achtigen vinden we eigenlijk niet zo mooi en onvoldoende binnenwerk om slechte wegen langdurig te rijden. Laten bouwen op maat zou nog een optie zijn, maar denk dat we hier heel snel opschrijven (kleine 2e hands markt voor relatief nieuwe 4x4 sprinters + eigen uitbouw). Kosten zijn ook 150K. Gewicht is lastig in goede 4x4 (ombouw bij Iglhaut etc. is ongeveer 400kg extra).
Burow Oman ook heel serieus overwogen. Vind ik een geweldige wagen qua ' looks '. Wij vinden de badkamer (veel) te groot, en daardoor mis je ruimte binnen. Douche gebruiken we toch bijna niet en die ruimte kunnen we in zo'n wagen beter gebruiken. Erg jammer wat prijs is (veel) beter, levertijd ook (nog steeds 19 maanden, maar toch...)
Grootste nadelen van de Bimobil
- 3 jaar levertijd
- Alleen op 2e hands pickups monteren in verband met milieueisen. Blijkbaar zijn die pickups voor 6c gekeurd, en niet 6d ? Erg onduidelijk verhaal, begrijp er eigenlijk niets van maar ze houden voet bij stuk. Misschien geldt dit alleen voor Duitse campers ? Als iemand mij hier meer over kan uitleggen, dan ben ik hem / haar zeer dankbaar!
- Geen kwarttarief ivm afzetunit begrijp ik, maar mogelijk een grijs kenteken mogelijk op mijn eenmanszaak (ook daar zoek ik nog advies over....)
Alle feedback meer dan welkom!
Rik
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Mooi dat je nu zeker weet wat je gaat aanschaffen.
In de drie jaar die je nu moet wachten kan je alvast met een standaard (bus)camper alvast wat ervaring gaan opdoen.
Ik zag laatst op YouTube een verslag van een stel die een wereldreis hadden gemaakt met een standaard voorwiel aangedreven buscamper.
(Één jaar, 42000 km en 25 landen)
Hun elektrische opstapje en starre achteras was eigenlijk alleen de beperking geweest.
Het is maar net hoe je er zelf naar kijkt...
Peter
In de drie jaar die je nu moet wachten kan je alvast met een standaard (bus)camper alvast wat ervaring gaan opdoen.
Ik zag laatst op YouTube een verslag van een stel die een wereldreis hadden gemaakt met een standaard voorwiel aangedreven buscamper.
(Één jaar, 42000 km en 25 landen)
Hun elektrische opstapje en starre achteras was eigenlijk alleen de beperking geweest.
Het is maar net hoe je er zelf naar kijkt...
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Rij eerst eens met zo'n Pick-Up, je moet er echt van houden.
Ik heb er verschillende gehad , met camperunits erop, maar vond ze allemaal beroerd rijden.
Ze zitten allemaal aan hun max gewicht, zijn topzwaar en je voelt de unit steeds stuiteren op de achteras, als of je een zware caravan op de trekhaak hebt hangen, dat irritante schokken als je over een hobbel rijdt. En off-road heb je dat heel vaak...
Offroad rijdt je niet hard, maar een normale 4x4 of een 4x4 busje doet het vele malen comfortabeler en sneller.
Kilometers lang stapvoets rondstuiteren, waar elke andere 4x4 gewoon comfortabel 40 of 50 km per uur rijdt, gaat je opbreken.
En dan heb ik het nog niet eens over het echte off-road werk, maar gewoon over greenlanen of een prima bergweggetje.
Ik heb er verschillende gehad , met camperunits erop, maar vond ze allemaal beroerd rijden.
Ze zitten allemaal aan hun max gewicht, zijn topzwaar en je voelt de unit steeds stuiteren op de achteras, als of je een zware caravan op de trekhaak hebt hangen, dat irritante schokken als je over een hobbel rijdt. En off-road heb je dat heel vaak...
Offroad rijdt je niet hard, maar een normale 4x4 of een 4x4 busje doet het vele malen comfortabeler en sneller.
Kilometers lang stapvoets rondstuiteren, waar elke andere 4x4 gewoon comfortabel 40 of 50 km per uur rijdt, gaat je opbreken.
En dan heb ik het nog niet eens over het echte off-road werk, maar gewoon over greenlanen of een prima bergweggetje.
- seth_space
- Berichten: 8662
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Je hebt je zoekwerk al sterk beperkt vwb merken en reageerde niet op mijn eerdere suggestie. Dus tegen beter weten in dan maar een kant en klaar voorbeeld.
https://www.van.man/nl/nl/branchegerich ... amper.html
https://deklerkcaravans.nl/product/knaus-van-ti-plus/
https://www.van.man/nl/nl/branchegerich ... amper.html
https://deklerkcaravans.nl/product/knaus-van-ti-plus/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
"Op elk terrein"
Peter
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
- Marco Polo
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Iets met laag en lengte achter de achteras?
Eerste de beste rare hobbel zit ie met z’n achterkant vast.
(Iets met: ‘spreekt uit ervaring” )
Eerste de beste rare hobbel zit ie met z’n achterkant vast.
(Iets met: ‘spreekt uit ervaring” )
- seth_space
- Berichten: 8662
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Eisen pakket:
https://youtu.be/5VF33gWC_6o
Alternatief de M6^Type wegen : mogelijkheid om licht offroad te gaan (Pistes, Zandpaden, Bergpaden, Strand, Sneeuw), hoeft niet persé zandduinen of extremer offroad.
https://youtu.be/5VF33gWC_6o
Laatst gewijzigd door seth_space op zo 05 sep 2021, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Marco Polo
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
We hebben een eerste keuze gemaakt....
Ferry oversteek gisteren.
Ondanks onderstophout chassis toch effe flink pijn gedaan op niet al te kritische punten.
En dit was gewoon een redelijk normale ferry in een wat licht avontuurlijke omgeving
(Voorwielen staan op een steil oplopende veerstoep; hoop moeite om weg te komen, zeker met dat hout voor de wielen en voorwielaandrijving).
Ondanks onderstophout chassis toch effe flink pijn gedaan op niet al te kritische punten.
En dit was gewoon een redelijk normale ferry in een wat licht avontuurlijke omgeving
(Voorwielen staan op een steil oplopende veerstoep; hoop moeite om weg te komen, zeker met dat hout voor de wielen en voorwielaandrijving).
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 05 sep 2021, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
En nou net dat gaat dan met een Pickup wel beter!
Peter
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Denk dat zo'n tupperware camper na een paar lange hobbel ritten niet meer dezelfde vorm heeft.
Zo'n 4x4 camper is leuk voor in de PC Hooftstraat.
Sjaak.
Zo'n 4x4 camper is leuk voor in de PC Hooftstraat.
Sjaak.
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Zijn dat 4x4 wagens waar ts om vroeg?seth_space schreef: ↑zo 05 sep 2021, 20:03Je hebt je zoekwerk al sterk beperkt vwb merken en reageerde niet op mijn eerdere suggestie. Dus tegen beter weten in dan maar een kant en klaar voorbeeld.
https://www.van.man/nl/nl/branchegerich ... amper.html
https://deklerkcaravans.nl/product/knaus-van-ti-plus/
Re: We hebben een eerste keuze gemaakt....
Goed punt, Bas! We gaan zeker rijden. Zijn van plan bij Bimobil langs te gaan op 2 december. Ik wil daar rijden, ook offroad. Issue is nu ook dat Bimobil geen nieuwe auto's meer levert, doordat ze geen milieuvergunning krijgen op de 2021+ pickups. Dat is wel een 'dingetje' want ik wil niet over 3 jaar 'misschien' ergens een 2e hands auto moeten kopen... Door de aanscherping van die milieuregels kunnen ze de pickups niet meer goedgekeurd krijgen als ze ze naar 3,5ton opbelasten, wat wel nodig is.Bas vd laar schreef: ↑zo 05 sep 2021, 19:39Rij eerst eens met zo'n Pick-Up, je moet er echt van houden.
Ik heb er verschillende gehad , met camperunits erop, maar vond ze allemaal beroerd rijden.
Ze zitten allemaal aan hun max gewicht, zijn topzwaar en je voelt de unit steeds stuiteren op de achteras, als of je een zware caravan op de trekhaak hebt hangen, dat irritante schokken als je over een hobbel rijdt. En off-road heb je dat heel vaak...
Offroad rijdt je niet hard, maar een normale 4x4 of een 4x4 busje doet het vele malen comfortabeler en sneller.
Kilometers lang stapvoets rondstuiteren, waar elke andere 4x4 gewoon comfortabel 40 of 50 km per uur rijdt, gaat je opbreken.
En dan heb ik het nog niet eens over het echte off-road werk, maar gewoon over greenlanen of een prima bergweggetje.
Dank allemaal voor de reactie, Rik.