De handigste accessoires: uitrusting van je camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door doov »

Als je flink gaat shoppen in de lijstjes die hierboven gemeld zijn, dan heb je nog een belangrijke optie nodig.
Een C rijbewijs.
Gebruikersavatar
Greyus Nomadicus
Berichten: 82
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:35

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Greyus Nomadicus »

Niet echt een accessoire, maar waar ik geen moment zonder zou willen in de camper...?
Mijn vrouw!
De rest is bijzaak (nou ja, voor de honden een uitzondering dan)
To me, old age is always fifteen years older than I am.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door travelscout »

Op volgorde waardering hoog - laag.

1 bescherming tegen (weers)invloeden van buitenaf.
2 (vast) bed
3 draaistoelen
4 huishoudaccu
5 koelkast
6 kachel/boiler/douche
7 (onderbouw) tanks vooral de LPG onderbouw tank.
8 schuifdeur
9 kookplaat
10 bergruimtes
11 automatische schotel / tv monitor.
Paul.
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door mikeanber »

hallo allen
wat je zeker moet hebben is goede zin en cractief kost niets en weegt niets
maar buiten dit kijk wat je thuis kunt missen dat heb je dus in camper ook niet nodig begin rustig en haal bij als je iets echt mist wij deon elkjaar een controle van wat we wel en niet gebruiken heb thuis een speciaale kast camper sullen zit bijna vol
:cheers:
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Lambiek »

1 fatsoenlijk toilet
2 fatsoenlijk douche
3 goed matras
4 goede sterke motor voor relaxter rijden en veiliger
5 airco
6 Maxfan
7 lithium accu's en zonnepanelen

1 2 3 , ivm vakantie ,
en het is een camper , geen verplichte camping bus,
We willen toch vrijheid gevoel....

Gr
.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Mickel Moen »

Wij horen bij de zelfbouw camperaars. Ik heb mijn bus zelf ingericht. Je bepaalt zelf ook de prioriteiten. In een camper formaat VW-transporter is het slim omgaan met de ruimte. Dat is zeer persoonlijk. Naast de onderdelen nodig voor RDW en goedkeuring belastingdienst voor kwart tarief, was het uitgangspunt, het moet goed zitten en goed slapen. De gebruikelijke systeembedden/banken in dit formaat camper vielen dus af.

Prioriteit 1, was dus een normaal bed, wat ik ook gerealiseerd heb.

Daarna volgt al gauw het toilet in de vorm van een vast ingebouwde Portapotti. Wij komen ze nog tegen, camperaars die geen toilet aan boord hebben. Voor ons onvoorstelbaar. Zowel onderweg, ‘s nachts, tja altijd.

Volgend is een goede ruime koelbox.

Dan vloerverwarming, ook die zou bij een volgende bouw er sowieso weer in komen.

Voor de rest allemaal zaken, die het reizen en camperen prettiger maken. Zie daarvoor mijn blog. Link hieronder.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 22 aug 2021, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Zadowolony »

Eerste vraag is denk ik ook hoe ga je m gebruiken en wat voor soort camper past daar bij (integraal, half integraal of buscamper).
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door appellover »

Wellicht voor nieuw topic.
Ik zou nooit meer schotel en decoder willen,kijk iedere dag tv via internet zonder 4 G router,dus ook overbodig voor mij.
Duur ding op dak ,decoder,abo bij CD allemaal in paar jaar achterhaalt,had ik ook nooit verwacht.
Denk dat zo veel mogelijk zonnepanelen belangrijk is,dealer in Spanje vond 1 paneel 100w meer dan genoeg ,krijg u van mij kado.
Maar nu ben ik Nederland en België en nooit zon dus ben blij met 400 watt. Maar is voor ieder verschillend,sta nooit op camping.

Waterslang,liefst lang want kraan is vaak niet direkt naast de camper,en natuurlijk de nodige verschillende schroefdraad koppelingen en een waterdief.
Ondanks dat loop ik nog regelmatig met mijn 7 liter gieter paar keer.

Het liefst zou ik koelkast hebben op diesel kan ik van het gas af .
Ja ik weet het koelkast op elektra maar zie ik nog niet zitten ,dak ligt vol met 400w en 200 A accus en savonds na tv en alle devices aan de voeding zakt het naar 12,2v. Denk dat een koelvries combi te veel trekt bij 30 graden,weer stress.Vriezer ligt vol met eten voor ons en de honden ( barf).
Heb verder niets op 230 v.. wel een omvormer ( ook overbodig maar kreeg ik ook kado)
Een kist met gereedschap ,gelukkig meestal niet nodig.
Heb 2 ventilatoren met ingebouwde accu op usb,wil ik ook niet missen ( honden zijn er ook blij mee).
Gr.Ron.
Nooit meer Frans bed !!!!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door macfocus »

Allerbelangrijkste:
- Laadvermogen
- Leefruimte (en die lijkt al groter met een licht gekleurd interieur)
- Ruimte om je kont te kunnen keren in het toilet/douche) (voor ons reden geweest om daar een rigoureuze verbouwing op los te laten)
- Bedden van afdoende grootte (ben zelf 1,86 en een bed van 200cm lang is minimaal noodzakelijk en dan gebruik ik nog een kort hoofdkussen) en vergeet ook de breedt niet, als je tussen muurtjes ligt. Dat is effectief smaller als een bed van dezelfde breedte in de vrije ruimte.
- Aflegruimte in je keuken
- Airco in het auto deel
- En redelijke grondspeling (afstand van de weg tot de vaste delen van de auto
- Korte overhang achter (afstand van achteras tot einde auto) ik heb geen idioot grote overhang en reed toch schade bij het verlaten van een camping. Net ff te steil en ik tikte de grond aan.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Ramonn »

Fiets, om mobiel te zijn en niet afhankelijk van camper als vervoer ter plaatse. Bv even naar de bakker voor vers brood bij ontbijt.

Automaat, we zijn meestal in de bergen, zo heb ik meer ruimte in mijn hoofd om van de natuur te genieten onderweg.

Zonnepaneel in combinatie met compressor koelkast. Dat geeft een paar dagen om vrij te staan.

Douche en toilet, zie direct hierboven.

Goede verwarming, twee dagen geleden vroor het bijna bij ons in Noorwegen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door marjasjaak »

Reserve onderdelen.
In Montenegro mijn looskraan eraf gereden, had een nieuwe mee. In Albanië een camperaar kunnen helpen met schroefjes/parkers/gereedschap om zijn tafel weer vast te zetten. Eendentape, oftewel Ducktape altijd handig. Colson bandjes (tyerips). Reservemengkraan voor de keuken, die plastic kranen hebben geen lange levensduur. Simpele multimeter, gisteravond in Albanië hadden we campingstroom maar de koeling werkte niet. Na wat meetwerk uitgevonden dat eruit alle camping palen maar 180 volt :bang: kwam.
Overgeschakelt op eigen energievoorziening.
Kortom handige spullen om jezelf te redden.

Een ruim bed is met 35 graden ook heel lekker.
Ons lengte bed is 200 bij 185, lig je niet klef lepeltje lepeltje tegen elkaar aan. :lol3:
Sjaak
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 889
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door ekruijsse »

Vier van deze plastic klikmatten om voor de camperdeur te leggen, scheelt een hoop troep binnen :thumbup:

p500-5.jpg
p500-5.jpg (43.99 KiB) 624 keer bekeken
Eugene
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Jean Baret »

Ik ben van het simpele kamperen. Behalve dat ik blij ben dat er een dak op zit, vind ik mijn vast bed met dikke matras heerlijk, ik wil minstens zo lekker slapen als thuis. En het feit dat hij compact is. Past overal.
Daarna:
- genoeg opbergruimte in de keuken en een diepe gootsteen (die kleine caravan-krengen, daar past mijn vuile vaat niet in, en twee keer per dag afwassen gaat me te ver)
- slimmigheden waardoor eigen op hun plek blijven (magneten, klittenband, elastisch koord)
- in de toekomst ook accu en misschien zonnepanelen
- het is voor mij erg belangrijk dat een hoop dingen er NIET inzitten: douche, grote watertanks, airco, zelfs geen wc. Portapotti ligt ongebruikt achterin, voor noodgevallen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Johan v V
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 27 feb 2013, 17:05
Locatie: Amersfoort

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Johan v V »

Voor mij zijn de dingen die mij zoveel mogelijk onafhankelijk maken, het meest belangrijk. De zonnepaneeltjes vallen daaronder. Ik kan daardoor langere tijd zonder walstroom.
Ik zweer ook bij de twee LPG flessen met buitenaansluiting. Ik kan er een aantal weken mee doen, en over het algemeen kan ik bijvullen wanneer ik toch diesel moet tanken.
En niet te vergeten, de navigatie. Ik kan me het leven zonder niet meer voorstellen. Zodra ik niet meer noordwaarts rijd weet mijn vrouw, toch voorzien van veel kwaliteiten, niet meer wat rechts of links is. En zelf kaartlezen tijdens het rijden is niet handig. Hoe deden we dat twintig jaar geleden eigenlijk? :crazy:
Plaats reactie