De handigste accessoires: uitrusting van je camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Weohwe »

Niet veel permanente camperbewoners hier zo te lezen.
Belangrijk is voor ieder anders, maar goed slapen en zitten, ook tijdens de rit, zijn toch voor iedereen wel nuttig.
Verder valt op, dat de ontwerpers of altijd uit eten gaan, of nooit gecamperd hebben; zo waardeloos klein zijn de keukentjes. zelfs in uitgesproken 2-persoons moeten nog 5-6 zitplaatsen😡
Wat ook duidelijk is (geworden)..campers in de popuklasse tot 3500 kg zijn volledig ongeschikt voor permanente bewoning, gezien het veel gebruikte bordkarton als interieur. Na een paar jaar zijn ze gewoon versleten.
De veel geroemde vrijheid staat of valt met de, euh, vrijheid.
Hoe lang kun je ergens vertoeven, voor je weer dringend en dwingend een steunpunt met voorzieningen nodig hebt! 4 Maanden op 1 camping staan lost dit wel op, maar valt binnen mijn denkraam niet onder campervrijheid.
En uiteraard kunnen we tegenwoordig niet zonder stroom. Zoek een camper, die standaard als camper gebruikt kan worden, en verbaas u niet, als dat niet lukt. De meeste bouwers hebben nog nooit gehoord van zonnepanelen. Ja, als peperdure optie….
En dan kun je niks kwijt, omdat het dak vergeven is van dom geplaatste luiken, schoorstenen en ander uitstekend ongerief.
Campers van 9+ mtr, 3,4 mtr hoog, 8 ton. €200-250K. En het toilet kan wel een hele 20-25 ltr aan! Wow! Daar kun je mee thuiskomen…als je twee dagen weg gaat🤣
Gebruikersavatar
Malamu
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 0:29
Locatie: Hengelo Ov.

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Malamu »

We camperen nu voor het 23e jaar. Van een T3 is het nu een T5 geworden en dat betekent dat heel veel van wat er allemaal beschreven is bij ons niet aan de orde is. We mijden gewicht en volume. Ons uitgangspunt is dat we moeten meenemen wat noodzakelijk is en dat we thuis laten wat we onderweg kunnen krijgen. Geen reserveonderdelen dus. Wel een reservewiel. Dat betekent wel dat we voor een langere reis de bus steeds opnieuw inpakken. In de zomer wel een achterkleptent, maar in de herfst niet. Naar Zweden hebben we andere zaken nodig dan naar Spanje. Naar Scandinavië gaan driepoot en kookpot mee om op het vuur te koken. Naar Duitsland laten we die thuis. We kamperen en dus verlangen we niet het comfort van thuis. In heb in de schuur kisten vol spullen die ooit mee geweest zijn, o.a. een schotel op statief, een schaarkrik (gebruikt in IJsland) etc. etc. Wat blijft er over van wat nog niet genoemd is? Spelletjes, want geen TV. Een E-Reader vol, een camera om je herinneringen vast te leggen. We gaan de oude fotoboeken steeds meer waarderen. Kortom, de handigste accessoires hangen van veel zaken af, maar het meest van jezelf.
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Camperic »

Weohwe schreef:
di 24 aug 2021, 16:46
Verder valt op, dat de ontwerpers of altijd uit eten gaan, of nooit gecamperd hebben; zo waardeloos klein zijn de keukentjes. zelfs in uitgesproken 2-persoons moeten nog 5-6 zitplaatsen😡
In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik ook graag een camper zou hebben zonder de extra zitplaatsen, waardoor meer ruimte is voor bijv. keuken. Die indeling hebben we nog niet gevonden helaas.

@Frank: Twenteland matrassen biedt de mogelijkheid om proef te slapen in eigen camper. Je bespreekt de gewenste samenstelling, daar maken ze een proefmatras van en ze nemen de maten op van het matras in de camper. Je gaat op een camping of camperplaats in de buurt staan en na een paar nachten laat je telefonisch weten wat je wilt. Als je dat ‘s ochtends doet dan kun je ‘s middags met het nieuwe matras naar huis.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Bas vd laar »

Zonnepaneel, LPG-fles met buitenvuller, Maxxfan, omvormer, muggenstekker.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door dieseltje+ »

Goede bestuurders stoel, beide stoelen draaibaar, groot bed (voor camper begrippen) 1.60x200. Met goed matras. Nooit een frans bed, zag de opm al eerder staan :wink: Ruime koelkast met dito vriesvak. 230v ventilator, omvormer, android radio, tpms, zonnepaneel, 4 schaarkrikken, zware accuslagmoer sleutel.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door des »

Een verrekijker,heb ik altijd mee,
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Hajok
Berichten: 20
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 20:07

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Hajok »

Onze camperunit was bij aanschaf een zogenaamde kale uitvoering in plaats van ‘luxus’: geen vaste watertank, dompelpomp, geen boiler, geen wc, wel een badkamertje maar slechts uitgerust met een piepklein wastafeltje…

Dit gaf ons de gelegenheid om zelf keuzes te maken, dus ons rijtje van handigste accessoires is eigenlijk een lijstje wat we toegevoegd/aangepakt hebben en waar we elke dag heel blij van worden:
-Froli traagschuimmatras met schotelverenbodem; slaapt als thuis
-Dometic cassettetoilet met keramische pot en SOG toiletontluchting
-douchebak en opklapbare wastafel (lichte eigenbouw in epoxy/glasweefsel)
-grote 90L compressor koelkast met flink vriesvak van Indel B
-vaste 50L watertank met buitenaansluiting, drukpomp met expansievat en degelijke messing (watersport) kranen
-200Ah LiFePo4 accu, volledig nieuwe zwaardere bekabeling en extra groepen.
-mppt lader, accu monitor, walstroom lader, dc/dc lader en omvormer alles van Victron. Het communiceert met elkaar en het is zo fijn om alles in 1 app te kunnen monitoren en instellen.
-Thule Omnistep… een elektrisch twee-treeds trapje is toch wel veel fijner dan handmatig uittrekken.
-alu damptank met buitenvuller.
-de VB volluchtvering waardoor we de camper vrijwel op elke plek zonder oprijblokken horizontaal krijgen.
-dimbare led leeslampjes boven de zithoek
-lampje met bewegingsmelder bij de deur
-binnen/buitenthermometer
-de vouwfietsen!

Van dingen als de Truma kachel, de zonnepanelen en iets logisch als een vuilwatertank worden we niet echt bewust blij, maar we zouden ze toch niet willen missen ofwel balen als het kapot gaat…

Van de pickup zou ik de climate control, de cruise control en de usb mp3 speler aansluiting van de radio echt niet willen missen! De 7 inch Garmin navigatie met draadloze achteruitrijcamera is fijn ipv prutsen met een telefoon. Voor onderweg heb ik (Audi) uitklapbare bekerhouders in het dashboard geplaatst voor het noodzakelijke bakkie koffie: dan begint onze vakantie pas echt :-)

Gereedschap: 2x doppenset, diverse elektra spullen (bedrading, stekkertjes, zekeringen), slangklemmen, multimeter, tie wraps, ducttape, compressor, bandenreparatieset, accukabels, sleepkabel, leatherman.
Groet, Hajo
Gebruikersavatar
Pats
Berichten: 45
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:34
Locatie: onder de rook van Rotjeknor

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Pats »

Mis ik volgens mij alleen nog een achteruitrij camera en de parkeer sensoren achterop.
Vriendelijke campergroet
♪♪ the moment we"re living is now ♪♪
Oemoemenoe
Berichten: 91
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 10:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Oemoemenoe »

Zonnepanelen zaten er bij aankoop al op, prima als je veel op CP staat zonder 220 volt aansluiting.

Beste wat ik er in gedaan heb is zonder meer een gasoventje, bij aankoop van de camper (nieuw) iets goedkoper gekregen, geinstalleerd en al.

Overal waar we staan hebben we s'morgens vers brood, kleine stokbroodjes of italiaanse bollen van de Lidl, altijd vers.
McLouis Sovereign 74 150PK Gerobotiseerde Schakelbak.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2144
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door jaap van duijn »

@Pats en oemoemenoe,

De achteruit rij camera, kreeg ik bij aankoop van de camper.
Deze geeft mij geen juist beeld met achteruit rijden vanuit mijn garage, juist beeld is mijn echtgenote of andere hulp.
De gas oven ook gelijk bij aflevering laten installeren boven de koelkast - kastje opgeofferd - en natuurlijk perfect.
Die oven waren wij gewend in onze Swift caravans, en zagen / zien het nut ervan in.
Daar in tegen zou ik graag parkeer sensors plaatsten, een volgend project, wel met afstand meting erbij.

Jaap
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op ma 02 jan 2023, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door jasperenpriscilla »

Zonnepanelen. 3 weken vakantie gehad 0 keer de stekker hoeven in te pluggen. Dat is wat mij betreft de grootste luxe die je kunt hebben als camperaar (ook al hebben we op campings gestaan waar de stroom inclusief is, die natte kabel sochtends niet uit het natte gras hoeven halen, dat voelt zo relaxed!!!)

Een paar houten plankjes (15x30cm ofzo). handig voor tal van doeleinden, achter de wielen om grip te krijgen bij wegrijden op een drassig veld, uitlenen aan een camping buurman die met de motor is en een wegzakkende zijstandaard in het gras heeft. Voor de kinderen om mee te spelen. Om de bbq of ons buitengastel te levellen. etc...

Een mat van ongeveer 1,5x2m. Klein genoeg om praktisch te zijn met opbergen. Groot genoeg om zonder moddervoeten in en uit de camper te stappen.

En ook handig als je wat moet klussen onder de camper op een vieze ondergrond.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door roccade »

B1gcheese schreef:
di 24 aug 2021, 14:38
Ik ben vooral blij met het heavy chassis en C1 rijbewijs, want met een leeggewicht van 3300 kg kom je niet zo ver met een B rijbewijs. Verder is onze camper helemaal naar tevredenheid, alles er op en er aan. Laatste aanwinsten zijn een Maxxfan boven de bedden en een hondenbench onder mijn bed, met het feit dat die laatste precies daar past ben ik erg in mijn nopjes momenteel.
Ik lees dat jij een hondenbench hebt ingebouwd, ook wij willen dit doen onder het bed in de garage.
Heb je toevallig foto's van hoe jij dit hebt gedaan?

Mvg
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door henk en lila »

Bij onze zelfgebouwde L2 met lengtebedden is ons beste idee geweest om één bed opklapbaar te maken. Dat gaat dus 's morgens meteen omhoog. Zo maak je leef en beweegruimte in een een fijne compacte bus.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Bavaria 4-4
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 26 dec 2022, 9:43
Locatie: Ichtegem

Re: De handigste accessoires: uitrusting van je camper



Bericht door Bavaria 4-4 »

Onze nieuwe tablet met de app van Osmand erop om te navigeren.
Mooi groot scherm , kan al onze favorieten op zetten ,werkt heel zuiver en volledig.
Als we ergens toekomen in een dorp bij de camperplaats zoeken we via deze app bijvoorbeeld naar de bakkerijen .
Vriendelijke campergroet,
Danny.
Plaats reactie