Type camper gezocht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Fonzz
Berichten: 2
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 15:59

Type camper gezocht



Bericht door Fonzz »

Ik zoek een camper of kampeerbus die niet te groot is maar zeker ook niet te klein. Minimaal een wc en een bed in lengterichting. Dat bed mag eventueel ook een om te bouwen bank zijn. Enig idee aan welk merk, soort, type ik kan denken? Zo klein als mogelijk maar toch wel wat gemak is wat ik zoek. Ouderdom of prijs is nu nog niet relevant.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Type camper gezocht



Bericht door Aloys »

Mijn keuze daarvoor is een Fiat/Peugeot/Citroën-bus (die zijn onderling vrijwel gelijk) van 5,99m.
Onderin een kast staat de PortaPotti, die zetten we 's nachts voor de schuifdeur.
Een aparte toiletruimte in een busmodel vreet zoveel ruimte, dan kun je de kont niet meer keren... Onze mening.

Wij slapen in de breedte, een bed van circa 1.40m x 1.95m. Ga je in de lengte slapen, dan kost je dat niet 1.40m maar circa 2.00m.
Dan blijft er dus minder ruimte over. Met een (veel) kortere bus ga je dat niet redden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Type camper gezocht



Bericht door HJM »

Hier hetzelfde advies, buscamper van 6 meter, je rijdt er ook een stadscentrum mee in, parkeren lukt doorgaans ook prima.
Wij hebben er één met een in het midden geplaatste douche, bewust naar op zoek geweest, ruimte onder de douche en toilet vinden wij prettig.
Argument voor ons was ook opende achterdeuren, in je bed met een kopje koffie over een meer kijken 's morgens.....kan geen Hilton tegenop :thumbup:
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Type camper gezocht



Bericht door evdoetelaar+larana »

Voor ons is de 6 meter buscamper ook ideaal:
- niet te groot > een parkeerplaats is nagenoeg nooit een probleem | geen onnodige bagage meenemen
- niet te klein > voldoende bewegingsvrijheid | voldoende ruimte voor de noodzakelijke bagage
- douche en toilet
- in de garage onder het bed hebben we ook nog plek voor onze 2 vouwfietsen > betere gewichtsverdeling, diefstalpreventie (het fietsenrek aan de achterzijde hebben we gedemonteerd).

Iedere camperaar heeft zijn eigen eisen en wensen (afhankelijk van het beoogde gebruik).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Type camper gezocht



Bericht door DucatoDolf »

Zoals ik je bericht interpreteer, is elke bus met een laadruimte vanaf 180cm geschikt. Zolang je lengtebedden opklapt aan de wand, heb je zeeën van ruimte. 8-)

Vanaf 1885 tot en met 2022 :wink: (vaak kun je een nieuwe die volgend jaar wordt gemaakt al bestellen)

Je kunt denken aan een divers aantal groottes :
Fiat Talento en zusjes van Peugeot en Citroën concureren met de Opel Vivaro en zusjes van Renault en Nissan, de VW Transporter en MB Vito/Viano.

Daarboven heb je van al deze merken een type vergelijkbaar met de Fiat Ducato. In verschillende hoogtes en lengtes. Beginnend bij L1H1 tot aan L5H3.

Kijk hier https://www.businbedrijf.nl/afmetingen voor de maten van al deze bussen.

Persoonlijk zou ik dus kiezen voor een Fiat Talento of Ducato L1H1(of een concurrent), met hefdak, opklapbedden (Murphy bedden) en een portapotti onderin een kastje van bijvoorbeeld een keukenblokje. Dan kun je echt nog veel beter overal parkeren dan met alles wat groter is.

De Ducato L1H1 is de grootste in zijn soort en is net geen 5meter. Mijn ervaring daarmee is dat je net aan in een standaard parkeervak past, hoewel je natuurlijk bij langsparkeren heus nog wel eens een plekje moet laten schieten.

Ik parkeer in elk stadscentrum en weet zeker dat elke bus die langer is gewoonweg nauwelijks een plekje kan vinden, zelfs met 5m heb je al uitdaging genoeg.

Voor de kleinst mogelijke bus kom je dus uit op 1 van deze 2 typen.

De Ducato is ook de breedste waardoor dwars slapen eventueel mogelijk is, maar dat wil je niet. Wel geldt het argument dat met name de breedte in een kleine bus veel doet aan de ruimtelijke beleving. Daarom adviseer ik (kuch) een Ducato/Boxer/Jumper L1H1. Bij geen hefdak kun je nog een L1H2 zoeken, maar die zijn veel schaarser dan andere varianten.
Dit alles omdat je aangaf "het liefst zo klein mogelijk". Geen idee wat je onder gemakkelijk verstaat, maar heb de Opel Combo daarom wel achterwege gelaten 88I

Kijk eens bij de camper fabrikanten naar de mogelijkheden om jezelf een beetje een beeld te geven wat voor 'floorplan' je hebt in zo'n kleine bus. O.a. Hymer heeft een camper op basis van een L1H1 Ducato.

Succes

N.b. Een Talento L1H1 is zelfs net geen 2 meter hoog, waardoor je zelfs in veel parkeergarages nog terecht kunt. Met een plat hefdak kun je dan gerust onder de 2,10m blijven wat vaak de max is van parkeergarages.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Type camper gezocht



Bericht door Lambiek »

MAAR

De Buscamper fabrikanten vanaf 540cm+ bouwen waar vraag naar is.
Dus 99% met vast toilet en douche.

Leuk zo'n bus waar je doorheen kunt kijken omdat je geen toilet en douche hebt....voor het ruimtelijke gevoel.
Ik zou zeggen , gooit er dan alles uit .

90% wil tegenwoordig een lengte bed. Ivm over elkaar kruipen als er 1 naar toilet moet s' nachts.
Stel dat dan op een PortaPotti Moet midden in je camper....

Gr
.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Type camper gezocht



Bericht door Kroppie »

wat moet dat moet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Fonzz
Berichten: 2
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 15:59

Re: Type camper gezocht



Bericht door Fonzz »

Dank allen. Ik ben een stuk wijzer toch wel nu.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Type camper gezocht



Bericht door beatrix18 »

Zo klein mogelijk, maar niet te klein...
en toilet
en een langsbed, eventueel om te bouwen bank.

Een Ford Nugget of VW California, dan heb je zelfs nog de keuze om boven of beneden te slapen, samen of alleen.....

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Type camper gezocht



Bericht door Rolling Rodie »

Kijk eens naar een Hobby T500, het enige wat dan niet aan je wensen voldoet is het lengte bed
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1652
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Type camper gezocht



Bericht door Aagje »

Wij hebben een ingebouwde Renault Master L2H3...lengte 5.55 met een grote rondzit achterin die ’s avonds omgebouwd wordt tot een riant bed van 170/200.Geen douche, wel een portpotti in een kast. Veel kastruimte en ruimtelijk gevoel door de hoogte van de bus, en past echt op elke parkeerplek. Als dat ombouwen elke avond geen probleem is, zijn er van dit type veel meer mogelijkheden, anders inderdaad een Ford Nugget of een ander met een hefbed of bovenbed. Tegenwoordig zijn er ook veel compacte half integralen , helemaal compleet met douche en al maar dan met een Frans bed in de lengte. Kijk eens bij de merken Challenger/ Chausson, compacte campers met heel veel innovatieve indelingen.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Type camper gezocht



Bericht door Lambiek »

Fonzz schreef:Ik zoek een camper of kampeerbus die niet te groot is maar zeker ook niet te klein. Minimaal een wc en een bed in lengterichting. Dat bed mag eventueel ook een om te bouwen bank zijn. Enig idee aan welk merk, soort, type ik kan denken? Zo klein als mogelijk maar toch wel wat gemak is wat ik zoek. Ouderdom of prijs is nu nog niet relevant.
Je schrijft, geld & leeftijd niet relevant

Dus
Deze 6mtr

COMPACT MET VEEL BINNENRUIMTE

Challenger Combo X150: kruising tussen buscamper en half-integraal

https://www.campingtrend.nl/camper-chal ... integraal/

Of
Chausson x550AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Lambiek op do 05 aug 2021, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Type camper gezocht



Bericht door DucatoDolf »

Mooi ding, zoiets zou ik in 5m willen. Bestaan die ook? Volgende zelfbouw project waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Type camper gezocht



Bericht door Peter LMC »

Ik ook maar dan minimaal 7 meter. 8-)
Plaats reactie