Wie heeft er nog Euro's?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door dedruivenplukker »

Sinds we weer op pad zijn wordt er weer van mij verwacht dat ik camperplaatsen contant afreken, douche voor 50 cent of een Euro in een stroompaal gooi.
Het doet ineens weer ouderwets aan aan alle contactloze pinbetalingen betalen met mobiel of tikkies in coronatijd.
Ik heb lange tijd geen contant geld in handen gehad.

Buiten dat is in ons dorp de pinautomaat verdwenen, je moet nu een stuk verderop waar voorheen drie banken waren maar nu nog maar een automaat hangt die ook nog af en toe buiten werking is. Kortom contant is lastig.

Hebben jullie allemaal een flinke pot met geld of hoe zit dat?
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door seth_space »

In de camper een doosje waarin een stapeltje euro's en 50c munten geklemd zit.
Soortgelijk aan dit:
https://www.bol.com/nl/nl/p/munten-houd ... r4QAvD_BwE
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door Meine »

Wat is er mis met contant betalen? Hier in Duitsland is het heel gewoon, veel winkels hebben niet eens een pinapparaat. De regel is cash, pinnen is een voorrecht.

Pinnen is ons aangepraat door een overheid die overzicht wil hebben op geldstromen.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door rbisdom »

Wij sparen in de loop van het jaar euro's en 50 cent stukken, altijd handig voor diverse zaken onderweg. Ook altijd een hoeveelheid papiergeld mee. pinnen is nu eenmaal niet altijd mogelijk.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door Bob Diesel »

Hier in in NL,alles per pin
Bij vertrek genoeg om id een paar dagen af te rekenen
En minimaal genoeg om 1 tank brandstof cash af te rekenen
In Portugal nog een beetje meer cash , zeker ih binnenland vaak genoeg nodig gehad
Zeker op de markt of kleine verkoop langs de weg
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door Zwerfsteen »

Wij zorgen dat we altijd wel Euromunten bij ons hebben.
Overigens betalen we bij voorkeur contant behalve bij tanken en grote uitgaven.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door Toemke »

In Duitsland doen ze dat nog graag en veel.
Zelfs bij het tanken zijn ze terughoudend om met kaart te betalen. Ik ken 2 verschillende families die met een hoop cash geld in de camper vertrekken.
Ik vind het absurd, niets zo makkelijk als pinnen of betalen met de telefoon of horloge.
Het kan niet overal en soms moeten we in bepaalde landen geld uit de muur halen maar waar het kan nog per se met cash willen betalen, waarom?
Wat maakt het uit dat de overheid weet waar of aan wat ik mijn geld spendeer? Ik heb geen zwart geld dat ik via cash betalingen probeer kwijt te geraken en ik koop geen illegale dingen.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door Marco Polo »

Zelfs Italië is grotendeels over op pin ;-)
Alleen sommige campings geven nog de voorkeur aan cash.
Laatste waar we waren vroeg zelfs meer dan de overnachtingsprijs als toeslag als we met creditcard wilden betalen.

De service van gisteren was wel met card mogelijk maar de beheerder was wel heel blij met 10€ aan klein geld.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Meine schreef:
do 29 jul 2021, 21:15

Pinnen is ons aangepraat door een overheid die overzicht wil hebben op geldstromen.
Sommigen zoeken ook overal wat achter :D

Theo
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door Camper-T »

Meine schreef:
do 29 jul 2021, 21:15
Wat is er mis met contant betalen? Hier in Duitsland is het heel gewoon, veel winkels hebben niet eens een pinapparaat. De regel is cash, pinnen is een voorrecht.

Pinnen is ons aangepraat door een overheid die overzicht wil hebben op geldstromen.
Je zou inderdaad denken dat de overheid het liefst al het contante geld ziet verdwijnen zodat ze alles tot op de cent kunnen volgen.
De dubieuze wereld, waar het om gaat, gebruikt in de tussentijd steeds vaker alternatieven als Bitcoins. Dat blijft kat en muis.
Net als toen heel Nederland zijn contante Florijnen moest inwisselen voor Euro’s, daarmee verwachte men veel zwart geld op naam.
Helaas gingen grote stapels Florijnen per auto anoniem richting de Alpen, om daar anoniem om te wisselen voor Zwitserse Francs.

Ik vind PIN betalingen persoonlijk erg handig, zeker met de telefoon en Apple Pay, snel en makkelijk.
Aan de andere kant vind ik het ook meer dan normaal dat je gewoon contant moet kunnen betalen maar dat lijkt steeds vaker vreemd gedrag.
Bij elke betaling wordt al snel naar het PIN apparaat gewezen en als je dan contant geld aangeeft wordt je nog net niet als buitenaars gezien.

Als gezegd, in Duitsland kocht ik bij de Mediamarkt ooit een koelkast omdat hij daar flink goedkoper was, contant, zoals alle klanten daar.
Naast mij werd een flatscreen afgetikt met een aardig stapeltje briefjes van €50,00 en niets of iemand keek hier ook maar iets raar van op.
Op reis gaat contant geld mee, om de reden dat niet overal in de EU een PIN apparaat vanzelfsprekend is en dan krijg je vanzelf wisselgeld.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door DynaDetty »

We zijn twee weken terug Italië, we hebben voor het eerst daar alles via de telefoon betaald, nergens een probleem. Alleen de plekken in Duitsland moesten inderdaad nog cash worden afgerekend. Wij vinden het een uitkomst. Uiteraard hebben ook wij een potje in de camper met muntstukken voor als we stroom etc. per eenheid moeten afrekenen.

Zojuist nog een stuk gelezen over de autohandel waar nog heel veel met contanten wordt gewerkt, vaak gerelateerd aan witwaspraktijken. Ik kan me zo voorstellen dat daar anders tegen het gebruik van de pinpas wordt aangekeken.


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door metatoon »

Geef mij maar contant.
Met de pin lukt me niet eens ,ik tik tig keer fout .
En dat mis tikken kan niet onbeperkt.
Ben gewoon te bibberig in mijn handen.
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door thole »

Toon, je kunt toch ook contactloos betalen?
Zoals velen hebben wij ook een potje met Euro's.
Wij zijn gewend om alles via de iPhone, Apple Pay te betalen, zelfs op de markt in Nederland kan dat.
Ook in Frankrijk hebben wij dat in juni gedaan, op de markt zijn we niet geweest.
Nu in Duitsland, waar we een paar weken zijn, hebben we de ervaring dat in kleinere winkels of restaurantjes, je niet electronisch kunt betalen, dat is heel erg wennen.
Een paar maal al geld uit de muur moeten halen, in Nederland al lang niet meer gedaan.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door MonRoe »

Zeker nu met corona zie je dat er steeds meer en meer gepind wordt en dat de winkeliers dat ook graag willen hebben. We zien het ook wel in de grensstreek in Duitsland steeds meer gebeuren dat de Duitsers pinnen in de winkels.

Wij pinnen in Nederland ook alles en in het buitenland zo veel mogelijk, maar het sparen van 50ct, 1 en 2 euro stukken gaat minder snel tegenwoordig.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Plaats reactie