Wie heeft er nog Euro's?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door josé moncayo »

Ola
.
Er gaat niets boven cash
.
GroetJosé
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door josé moncayo »

PE1OPQ Theo schreef:
do 29 jul 2021, 21:44
Meine schreef:
do 29 jul 2021, 21:15

Pinnen is ons aangepraat door een overheid die overzicht wil hebben op geldstromen.
Sommigen zoeken ook overal wat achter :D

Theo
En toch.....helaas maar al te waar
Niet zo zeer de overheid maar vooral de grote winkel ketens stemmen hier hun waar en de prijzen op af.
Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
metatoon
Berichten: 9689
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door metatoon »

Thole

Zo kan ik er niet aan wennen om altijd maar dat tel,geval op zak te hebben .
Beetje dwars misschien ,maar daar buiten om heb ik echt geen zin om maar met dat ding op zak te lopen

Zo'n portomenee ook niet hoor ,nooit een gehad .
Lekker het nodige los in de zak ,of geen geld bij.

Gr. Toon .
Laatst gewijzigd door metatoon op do 29 jul 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door roma »

In Nederland word je gecriminaliseerd als je contant geld hebt. Het is een wettig betaalmiddel. Overheid, belasting wil zicht hebben op al jouw geld, waardoor men contant geld wil uitbannen. Briefje van 500 is sowieso crimineel.
Op een buitenlandreis had ik als veiligheid cash meegenomen. Je kan je je betaalkaart kwijtraken. Is in bv Afrika niet te vervangen. Dus naast die kaart heb ik cash. Briefjes van 200 kan je veilig opbergen.
Bij terugkomst wilde ik bij het boodschappen doen afrekenen met een briefje van 200. Dat is bij de Jumbo uitgesloten. Op mijn vraag of het gewisseld kon worden in kleine coupures:”Nee, dat mogen wij niet!”
De fiscus zal de erfenis voor de erfgenamen nog flink afromen met de erfbelasting, waardoor belasting wordt betaald over geld (uit inkomen) waarover al belasting is betaald. Maar bij contant geld vist de fiscus achter het net. Totale controle om maximaal te innen.
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door josé moncayo »

Camper-T schreef:
do 29 jul 2021, 21:45
Meine schreef:
do 29 jul 2021, 21:15
Wat is er mis met contant betalen? Hier in Duitsland is het heel gewoon, veel winkels hebben niet eens een pinapparaat. De regel is cash, pinnen is een voorrecht.

Pinnen is ons aangepraat door een overheid die overzicht wil hebben op geldstromen.
Je zou inderdaad denken dat de overheid het liefst al het contante geld ziet verdwijnen zodat ze alles tot op de cent kunnen volgen.
De dubieuze wereld, waar het om gaat, gebruikt in de tussentijd steeds vaker alternatieven als Bitcoins. Dat blijft kat en muis.
Net als toen heel Nederland zijn contante Florijnen moest inwisselen voor Euro’s, daarmee verwachte men veel zwart geld op naam.
Helaas gingen grote stapels Florijnen per auto anoniem richting de Alpen, om daar anoniem om te wisselen voor Zwitserse Francs.

Ik vind PIN betalingen persoonlijk erg handig, zeker met de telefoon en Apple Pay, snel en makkelijk.
Aan de andere kant vind ik het ook meer dan normaal dat je gewoon contant moet kunnen betalen maar dat lijkt steeds vaker vreemd gedrag.
Bij elke betaling wordt al snel naar het PIN apparaat gewezen en als je dan contant geld aangeeft wordt je nog net niet als buitenaars gezien.

Als gezegd, in Duitsland kocht ik bij de Mediamarkt ooit een koelkast omdat hij daar flink goedkoper was, contant, zoals alle klanten daar.
Naast mij werd een flatscreen afgetikt met een aardig stapeltje briefjes van €50,00 en niets of iemand keek hier ook maar iets raar van op.
Op reis gaat contant geld mee, om de reden dat niet overal in de EU een PIN apparaat vanzelfsprekend is en dan krijg je vanzelf wisselgeld.
.
Ola
En wat is er mis met contant betalen
Ik heb hier in pt zelfs mijn nieuwe camper cash betaald
Over een stapeltje geld gesproken.
Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door josé moncayo »

roma schreef:
do 29 jul 2021, 22:27
In Nederland word je gecriminaliseerd als je contant geld hebt. Het is een wettig betaalmiddel. Overheid, belasting wil zicht hebben op al jouw geld, waardoor men contant geld wil uitbannen. Briefje van 500 is sowieso crimineel.
Op een buitenlandreis had ik als veiligheid cash meegenomen. Je kan je je betaalkaart kwijtraken. Is in bv Afrika niet te vervangen. Dus naast die kaart heb ik cash. Briefjes van 200 kan je veilig opbergen.
Bij terugkomst wilde ik bij het boodschappen doen afrekenen met een briefje van 200. Dat is bij de Jumbo uitgesloten. Op mijn vraag of het gewisseld kon worden in kleine coupures:”Nee, dat mogen wij niet!”
De fiscus zal de erfenis voor de erfgenamen nog flink afromen met de erfbelasting, waardoor belasting wordt betaald over geld (uit inkomen) waarover al belasting is betaald. Maar bij contant geld vist de fiscus achter het net. Totale controle om maximaal te innen.
.
👍👍👍
Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door PaulBng »

Voor kleine ondernemingen, zoals een kleine camping of CP, is het best wel duur om een pinautomaat te hebben.

Ik heb twee plastic soort van zakjes.
Eentje met euro muntjes, en eentje met Zwitserse muntjes (en Zwitserse biljetten).

Ik zorg altijd voldoende cash te hebben om een camping/CP te kunnen betalen. Meer niet.


Paul
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door marjasjaak »

Voor de Corona kon je nog gemakkelijk muntrollen uit een automaat halen. (deze staan binnen in de grotere banken)
Veel banken waren het afgelopen jaar gesloten, en nu blijkt dat er veel bankgebouwen ook gesloten blijven.

De winkeliers zijn niet happig om veel klein(wissel)geld te geven. De munten moeten ze kopen, en voor het afstorten van contant geld moeten zo ook betalen. Die hebben veel liever Pin.
Ook als particulier mag je per jaar nog maar een X bedrag "gratis" uit de muur trekken, en voor geld storten betaal je ook.

Voor onderweg hebben we nog wat munten en biljetten, maar boodschappen en tanken doen we met de pas.

Op (kleine) campings in Nederland ook al betaald met een tikkie of kreeg een factuur zodat je kon overboeken.
Inderdaad is een pinautomaat best wel een duur abonnement.
Sjaak.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door willemzon »

Ik vind het niet erg hygiënisch, contant geld die iedereen in handen heeft gehad, vooral niet in deze rare tijd. Je haalt een ijsco. De verkoper heeft allerlei muntgeld in zijn handen, vervolgens geeft hij jou het ijsje. Ik vind het maar niets. In nl heb ik nooit meer mijn portemonnee meer bij mij en betaal alles zoveel mogelijk contactloos, helaas nu in dld. 90% cash.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door Bob Diesel »

Heb onlangs de camper verkocht,cash gevangen
Had moeite om het geld zelf op mijn rekening te zetten
Je mag/kan nl nog maar max € 3000,- p/d storten , bv bij een geldmaat
Zelfs op een eigen bank,ING kantoor ,Roermond kon het niet anders :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8257
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door hurktoilet »

De overheid verdenken van een complot is een gigantische overschatting van het denkvermogen van de overheid, maar grootwinkelbedrijven willen inderdaad graag zicht op geldstromen en data. Sterker nog: als jij de gps van je mobieltje aan laat staan, traceren ze welke route jij door hun winkel volgt. Is op individueel niveau volslagen oninteressant, maar als jij die gegevens van een boel klanten hebt, kun je de indeling van je winkel een stuk verbeteren. Vind ik minder erg dan het risico lopen dat criminelen je van je zuur verdiende contanten beroven...
Overigens heb ik voor mijn broodnodige muntjes nog altijd oude busjes van fotorolletjes. Altijd bewaard, gewoonte overgehouden uit de tijd dat ik door de liefde in een schippersfamilie belandde, in een tijd waarin mobieltjes en internet nog niet bestonden. Bellen deed je in de telefooncel op de sluis, met kwartjes, marken, Belse Franken, Franse Franken. Bewaar er nu nog losse euro's voor de wasstraat in. Heb er een tijdje ook douchemunten in bewaard, maar daar zitten zoveel verschillen tussen dat bewaren weinig zin heeft.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door PaulBng »

Dus je hebt de nieuwe camper een week voor de deur van het van bankfiliaal gezet?

De meeste mensen halen smorgens broodjes....


Paul
metatoon
Berichten: 9689
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door metatoon »

Bob Diesel schreef:
do 29 jul 2021, 22:50
Heb onlangs de camper verkocht,cash gevangen
Had moeite om het geld zelf op mijn rekening te zetten
Je mag/kan nl nog maar max € 3000,- p/d storten , bv bij een geldmaat
Zelfs op een eigen bank,ING kantoor ,Roermond kon het niet anders :bang:
Ouwe sok techniek weer toepassen.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Wie heeft er nog Euro's?



Bericht door appellover »

In Spanje alles met mijn horloge of creditcard ,ook kleine bedragen.
Maar bv een aannemer wou alles kontant en steeds bedragen van rond 1000€ , ging bijna dagelijks naar de bank.
Krijg steeds meer het gevoel dat cash “zwart” geld is en met de bankpas het witte geld.
Gebruik weinig cash geld,hooguit op de markt.Heb ook geen zwart geld (meer).
Daardoor ook weinig munten die je soms wel eens nodig hebt helaas.
Maar zonder bankpas of creditcard kan ook niet,veel automaten alleen met een card, anders was dat ding ook snel leeg.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie