stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door hathi »

Ja GJ Vonk dat gaat ook moeilijk een stijl doorhalen,met een knabbelschaar,maar met een daarvoor gebruikelijke zaagmachine,van €700,— stelt het niets voor 5/10 minuten,en alles is er uit,maar ja ik kan begrijpen dat het privé iets langer duurt,normaal plakt men ook geen sticker,als je nog moet beginnen :-B ….daarom doet ieder het op zijn manier
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door gjvonk »

De reden dat een professionele bouwer een knabbelschaar gebruikt zal ongetwijfeld te maken hebben met het zoveel mogelijk voorkomen van schade door hitte vervorming en ijzerslijpsel; dat laatste zal er ook niet zijn met een knabbelschaar. Ik neem aan dat een professionele knabbelschaar vast wel ergens te huur is. Rigoureus de slijptol er in, kan natuurlijk ook, maar dan zou het me niet verbazen dat er later werk aan de lak nodig is...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door joske501 »

hey,

Blijven volhouden Hans, ik begin te snappen dat alle professionals het verkeerd aanpakken. :lol:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door hathi »

Ik weet niet of je het zelf wel begrepen hebt Joske,maar bij jouw,zijn alleen anderen proffesionels,en hier op het forum,zijn het enkel Hobbiyisten :?:maar er is ook verschil in proffesionels,verder kun je geen vergelijk maken, tussen een langwerpig raamgat,en een rond gat maken. in het filmpje, moet de versteviging er wel uit,met die knabbelschaar, omdathet merendeel v.h. zijpaneel in Takt blijft
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door gjvonk »

Beste Hans, ik heb het filmpje opgezochtb omdat ik weet dat daarin te zien is hoe 1 camperfabrikant de ombouw van een bestelbus aanpakt. In dit filmpje zullen ze voor de andere ramen geen andere techniek gebruiken. Ook bij de langwerpige ramen en de gaten voor de koelkast roosters is te zien dat de knabbelschaar wordt toegepast en dat de in de weg zittende tussenstijlen dus wel eerst verwijderd moeten zijn.

TS vraagt om advies over het wel of niet mogen verwijderen van een tussenstijl.

Advies 1: niet doen meteen de zaag of de slijptol er in en wat er aan bijkomende schade ontstaat en de resten van de stijl die toch weg moeten later uitvoeren/herstellen.

Advies 2: verwijder eerst de tussenstijl en gebruik gereedschap / technieken om de bijkomende schade aan lak en plaatwerk zo klein mogelijk te houden.

Ieder zijn mening en het is aan TS om te kiezen welk advies hij volgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door marjasjaak »

Inderdaad "gj" dat is de beste werkwijze, eerst de stijlen verwijderen
Zou een slijptol niet aanraden, daarmee komt zoveel hitte in het plaatmateriaal en heb je kans op lakschade in de toekomst.
Wij hebben de gaten uitgezaagd, en daarvoor steeds nieuwe ijzerzaagjes gebruikt. Ging super. :thumbup:
Het feitelijke zagen is 5 minuten, het voorwerk, uitrekenen, aftekenen, afplakken en nogmaals controleren 2 uur. :-B
Sjaak.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door hathi »

Juist Marja Sjaak,dus ook gezaagd !…..nu ik zaag ook,maar meteen de middenstijl er bij,omdat ik daar het gereedschap voor heb,dat is het enige verschil,verder werkt het gewoon sneller,……..waar dat slijpen, dan ineens vandaan komt weet ik niet, …het probleem is dikwijls het communiceren,met Mensen die hun kennis van you tube halen,ook nog met versnelde opname,en dan is dat hun enige waarheid,( ook te begrijpen)……een gat maken kan op verschillende manieren,ik doe het ook wel met een luchtknabbelschaar,maar met een luchtzaagmachine,kun je alles ineens weg zagen,en er verbrand echt geen lak…voor een Hobbyist,telt tijd nu eenmaal niet
Laatst gewijzigd door hathi op wo 28 jul 2021, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door joske501 »

Niet opgeven Hans, het typeert je !

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door hathi »

Joske ik weet waarover ik praat,omdat ik dit al 50 jaar gedaan heb,en dan laat ik me niet de wet voorschrijven,omdat het op you tube staat,juist dat typeert mij,en die ervaring,en kennis neemt niemand mij af,zeker geen Hobbyist,jammer dat hier altijd betweters zitten,zonder achtergrond,terwijl ik het verschil,al enkele keren,heb proberen uit te leggen,tevergeefs :hug:
Hans
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door joske501 »

Beste,

Doe je op de manier zoals jou het beste uitkomt, maar je hier opdringen is totaal ongepast ! En zo voelt het inmiddels wel aan. :bang:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door hathi »

joske501 schreef:
ma 26 jul 2021, 10:45
Beste,

Neen, zo werkt het niet want je hebt aan de binnenzijde een plat vlak nodig om je binnenkader in hout tegen te zetten/lijmen en dan moet je alsnog stukken gaan weg nemen/slijpen van de stijl. Veel gemakkelijker om de binnenstijl EERST weg te nemen. En dat gaat zonder slijpwerk.

Joske
Nou,hier is het anders wel mee begonnen,……zonder enige kennis,als you tube,……en nu ben ik er klaar mee :-B
Hans
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door joske501 »

En wie bleef er zich opdringen ?
:lol3:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door gjvonk »

hathi schreef:Joske ik weet waarover ik praat,omdat ik dit al 50 jaar gedaan heb,en dan laat ik me niet de wet voorschrijven,omdat het op you tube staat,juist dat typeert mij,en die ervaring,en kennis neemt niemand mij af,zeker geen Hobbyist,jammer dat hier altijd betweters zitten,zonder achtergrond,terwijl ik het verschil,al enkele keren,heb proberen uit te leggen,tevergeefs :hug:
Hmmm, we doen anno 2021 toch heel veel zaken nu anders dan in de jaren 70 van de vorige eeuwAfbeelding...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stijl verwijderen om raam te plaatsen in een Fiat Ducato (2018)



Bericht door Kroppie »

anders ja zeker, maar of ze dan ook beter gaan??

jo
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie