kampo schreef:De supersingle achteraan wordt voornamelijk gekozen omdat er anders stenen tussen de dubbellucht komen te zitten in het terrein.
Het volgen van de achteras in het spoor van de vooras is een ander voordeel.
Maar deze banden zoals Michelin XZL verkiest men omdat de luchtdruk tijdelijk kan gereduceerd worden tot 1bar
Deze banden en bijbehorende speciale springbedvelgen zijn duurder als standaard velgen.
Ik begrijp heel goed wat je schrijft, maar hoort dan de spoorbreedte van de achteras niet aangepast te worden? Door de bijzondere ET waarde van de velgen achter, komen er volgens mij enorme krachten op de wiellagers achter te staan...
op de wiellagers valt wel mee met een starre achter as, De steekas zal wel redelijke krachten op de diff lagers zetten en die zijn daar ook niet voor gemaakt en de steek as zelf krijgt natuurlijk ook krachten te verduren waar die niet voor gedesigned is
Maar terugkomend op de waarde, het is wat de gek er voor geeft. Maar schattingen van 75.000 zijn natuurlijk absurd voor zo'n wagen uit 1998. Eenderde tot de helft van dit bedrag zijn betere schattingen. En dan nog zou ik persoonlijk hem laten staan. Alleen al de manier waarop achter op enkellucht is overgestapt verraadt al dat bij de verbouwing wel heel erg naar de kosten gekeken is.
Je kan deze 4x4 voertuigen gewoon af fabriek op enkel achteraan bestellen.
Dan krijg je een aangepaste as en velgen met de juiste ET
Naderhand ombouwen gaat ook mits je alles goed zet, attesten enz.
Natuurlijk ook wat minder gewicht toegelaten op een enkele band.
De assen werden erop gebouwd om deze configuratie aan te kunnen.
Problemen zijn eerder hoge snelheden bij reisvoertuigen, oliedichting, ontluchtingshoogte doorwadingen, juiste bandenprofiel en gevaar bij klapband.
@Meine
Je moet er eens 1 bouwen om de kostprijs te kennen.
Bij een ouder basisvoertuig komt de restauratie daar bovenop. 1 tot 2 jaar werk is geen uitzondering. Je hebt niveau knoei, hobby, profi of high end. Nogal een verschil.
Nieuwprijs gaan voor deze afmetingen vanaf 150k maar de meeste eerder 200k