Campers en parkeervergunningen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Campers en parkeervergunningen

Bericht door jansloos »

Bomend met mijn zwager over het ophanden zijnde betaald parkeren in de wijk, kwamen wij niet verder dan een aantal vraagtekens??

Een van die vraagtekens is: "hoe gaat de gemeente om met (niet direct herkenbare) buscampers.
Immers daar staat wel op het kenteken de aantekening "uitvoering camper"
Nu zijn mijn en zijn camper niet als zodanig herkenbaar, hij een zelfgebouwde grote bus, en de mijne een Mercedes Vito Westfalia.

Die van ons, kan in de ondergrondse parkeergarage die van hem niet, en moet derhalve op straat blijven. Maar mocht ik onverhoopt toch op straat moeten parkeren, heb ik een vergunning nodig.

Kijkt de gemeente dan naar dat wat op het kenteken staat?

Graag jullie ervaringen.

Paulbng, als ik me goed herinner ben jij daar al eens mee bezig geweest?? En richt me dus een beetje op jou, met de vraag : "hoe doen ze dat?"
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door cor heku »

Lijkt me wijs om dan de vraag ook eens bij de gemeente te stellen omdat de regels , per gemeente, wel eens af willen wijken.
Dus , op naar het gemeentehuis.
cor
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6762
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door evdoetelaar+larana »

Misschien kun je op de website van je gemeente de voorwaarden voor een parkeervergunning vinden. Wat ik ervan kan vinden met google, is dat de voorwaarden voor diverse gemeenten verschillend (kunnen) zijn.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door Wim Corduwener »

In veel gemeenten kun je voor auto’s met een maximale lengte van 6 meter een parkeervergunning aanvragen en dan maakt het niet uit of het een busje van een loodgieter is of een (herkenbare) kampeerauto. In veel gemeenten gebeurt de controle digitaal en dan scannen de parkeerwachters het kenteken of er een parkeervergunning is verleend.
Voor kampeerauto’s langer dan 6 meter geldt in de meeste gemeenten dat je drie aaneengesloten dagen mag parkeren.
Maar, zoals al eerder is geschreven: bij je gemeente vind je het antwoord.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door DJSmiley »

Bij mijn gemeente wordt het zelfs specifieker genoemd, met ook een hoogtelimiet. Hier wordt wel gekeken naar het voertuigsoort, want als ie als kampeerauto staat mag je 'm wel 's nachts (max 3 dagen) laten staan.

Een zelfbouwbus die (nog) niet omgekeurd is en iets groter/hoger is, mag dus officieel nieteens 's nachts in de bebouwde kom staan.
Artikel 5:8 Grote voertuigen
1.
Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan

6 meter of een hoogte van 2,4 meter te parkeren op:

a. een weg, gelegen binnen de bebouwde kom;

b. een door het college bij een openbaar bekend te maken besluit aangewezen weg, gelegen buiten de bebouwde kom.

2.
Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.

3.
Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op campers, kampeerauto’s, caravans en kampeerwagens, voor zover deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de weg worden geplaatst of gehouden.

4.
Het tweede lid is voorts niet van toepassing op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.
Conclusie dus: bij je gemeente kijken/navragen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door gjvonk »

Ik heb in onze gemeente (Schiedam) een aantal jaren geleden een flinke discussie gevoerd met de parkeerwachters. Wat wil het geval? Er staat een lengtebeperking voor parkeren binnen de bebouwde kom voor bussen en vrachtwagens langer dan 6 meter, dat wordt aangegeven met borden.

Wat echter toen niet vastgelegd bleek te zijn: een lengtebeperking voor personenauto's. M
Onze 6,4 meter buscamper is volgens het kenteken primair een personenauto. Ik had netjes een dag kras parkeerkaart in de bus gelegd om hem voor de deur in te pakken.

De parkeerwacht wilde een boete geven. Ik ben de discussie aangegaan met de vraag of een limousine van 8 meter in de binnenstad geparkeerd mocht worden. "Ja dat mag, dat is een personenauto.", was zijn antwoord. Deze bus ook en ik liet hem het kentekenbewijs zien. Ik kreeg geen bekeuring. Een parkeervergunning was echter geen optie: ons huishouden had er al een en een 2e vergunning zou 3x zoveel kosten als de 1e.



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door jansloos »

dat laatste hebben ze graag.
Maar zo zie je dat het bij elke gemeente anders is.

Toch nog even zitten snuffelen op de parkeersite van leiden, wat daar ober staat. Niets anders dan algemeen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door PaulBng »

Ik heb op mijn vorige camper (Peugeot Boxer L3, dus 6m) een parkeervergunning aangevraagd.

In het kenteken register stond ie netjes als M1/SA.

Die parkeervergunning kreeg ik gewoon.

Na aankoop van mijn huidige camper digitaal de vergunning overgeschreven. Dit is een L4, dus 6m40.

De scanauto rijdt bijna dagelijks voorbij. Geen problemen gehad tot nu toe.

Ik heb geen lastige buren.

Ik zou geen slapende honden wakker maken door vragen te stellen.
Gewoon aanvragen en kijken wat er gebeurt.
Nee heb je al, ja kun je mss krijgen.


Paul
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door Bas vd laar »

Ik zou geen slapende honden wakker maken door vragen te stellen.
Gewoon aanvragen en kijken wat er gebeurt.
Precies mijn gedachte.
Vooral NIET naar het gemeentehuis gaan of gaan lopen bellen over jouw auto.

Kan zomaar zijn dat je aanvraag gewoon goedgekeurd wordt, zo niet dan kun je altijd nog een rondje gaan bellen.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door jansloos »

Dat was ik ook niet van plan, die honden wakker maken.
Als het zover is vraag ik m gewoon aan en zie wel.

Tot dan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door PE1OPQ Theo »

Even een zij sprong, 1 auto per HH?
Hier ben ik gewent dat er minimaal 3 auto's per HH zijn, elk lid v/h gezin heeft zijn eigen auto.
Anders kom je niet weg, OV is praktisch compleet weg hier.
En dan hebben we het nog niet over schoolgaande jeugd, die met hun eigen trekkers naar school gaan.
Of met een Landrover Discovery, wat een brommobiel is geworden, compleet met airco :mrgreen:
En dat alles moet ergens geparkeerd worden.

Theo
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door marjasjaak »

Op de gemeente website van Leiden staat dat het 'kentekenparkeren' invoert voor alle parkeervergunningen.
https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en- ... gunningen/
Lijkt mij dat het voldoende is als je het kenteken opgeeft. Alleen woon je in zone A (centrum) dan is het maximum 1 vergunning en daarbuiten 2 stuks.
Denk dat je met een grote "witte doos" camper wel problemen kan krijgen. (die kan je toch al niet normaal parkeren)
Je ziet dat Leiden (net als andere steden) de betaalde zones steeds meer uitbreidt naar de buitenwijken.

@Theo als er in Gasselternijveen bijna geen OV is, dan zullen er waarschijnlijk ook geen betaalde parkeerzones zijn. :-B
Sjaak
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door PaulBng »

Dat is dan oud nieuws, Marja, want dat is al een paar jaar zo.
Een tweede vergunning kost het drievoudige.

Heb je een eigen pp, kun je alleen nog een tweede krijgen.

(Gelukkig heeft mijn pp een eigen kadastraal nummer )


Paul
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Campers en parkeervergunningen

Bericht door marjasjaak »

Wij zijn een aantal jaren geleden uit Leiden "ontzet", en verbannen naar de landerijen in de buurt van Leiden
Toen had je nog vergunningen :think: . En in de gratis parkeerwijk waar wij woonden bijna geen plek, omdat er centrum parkeerders stonden.
Denk dat een bus camper met normale proporties wel een vergunning kan krijgen. Maar de gemeente zal dat wel weten.
Sjaak.
Gesloten