Fietsendrager naar beneden geklapt

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

Hai allemaal

Ik heb een fietsendrager voor 3 fietsen die op de camper zelf gemonteerd is (ik heb geen trekhaak)
Aan dit rek zitten 2 gasveren die hun beste tijd gehad hebben waardoor het steeds zwaarder wordt om die fietsen omhoog te krijgen.
Ik ben alleen met 2 kinderen en het wordt steeds lastiger om hem omhoog te duwen.. :crazy:

De gasveren vervangen leek me de 1e optie maar kan nergens de juiste maat vinden (staat nl ook niks meer op) maar nu probeert iemand anders ze voor me te vinden.
Maar neemt niet weg dat het alsnog een hele zware klus is....Dus vroeg ik mij af of ik niet gewoon ook mag rijden met de fietsendrager naar beneden? In principe is het dan toch dezelfde hoogte/hetzelfde idee als een fietsendrager op trekhaak?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Atoz »

Er zal hier wel een lezer zijn die jou advies kan geven over die nieuw te plaatsen gasveren :)

Of je ze naar beneden mag laten terwijl je dus zal afhangen of ze bv voor je lichten ''hangen''.
Plaats eens een foto, zien we meer
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door JaapB »

Kijk eens bij gasveerwinkel.nl
Daar heb ik ook al eens wat besteld.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door EasyBee »

Merk en type fietsendrager? Misschien dat iemand de zelfde heeft.

Edit:
Foute gedachtengang, verkeerd beeld voor ogen.
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 09 jul 2021, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door rijschoollucassen »

Door de hefboomwerking kan de belasting van je achterwand flink veranderen. De steunpunten van het rek zijn berekend op de normale positie van het rek. Als voorbeeld, stel je rijdt achteruit met een omlaag geklapt tegen een paaltje. De onderste steunpunten worden in de wand gedrukt, terwijl de bovenste steunen juist uit de wand getrokken worden. Bij een noodstop heb je hetzelfde effect.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door gjvonk »

De neerwaartse druk die ontstaat bij een noodstop zal afhankelijk zijn van de positie van het rek met de fietsen ten opzichte van de onderste bevestigingspunten aan de achterwand. Ik denk dat er bij het afrijden van drempels nog veel meer een neerwaartse hefboomwerking zal zijn, ook al omdat dat veel vaker voor zal komen dan een noodstop.

Volgens mij kun je gasveren zoeken op lengte en drukkracht. Drie fietsen met het rek erbij zal al gauw 50 kg wegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door veetee »

Je kunt er zelf (of met hulp) het e.e.a. aan de bestaande situatie meten om met die gegevens samen met de leverancier te bepalen welke vervangende gasveer je moet hebben.
1) meet de bestaande gasveer op: lengte geheel ingeschoven, en lengte geheel uitgeschoven.
2) demonteer de gasveren, breng de drager - met lading (fietsen) met hulpmiddelen, bijvoorbeeld een lat op ongeveer halverwege,
3) zet een weegschaal onder de lat en lees het gewicht af,
4) neem twee gasveren die samen dus iets minder gewicht kunnen drukken, zodat je zelf met weinig extra inspanning de boel om hoog kunt krijgen.

Je kunt hier wat berekening laten uitvoeren: https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

20210710_121606.jpg
20210710_121606.jpg (228.81 KiB) 843 keer bekeken
Dit is de fietsendrager, naar beneden geklapt komt ie op hoogte van kentekenplaat dus lijkt me dezelfde hoogte als wanneer je hem op trekhaak zou dragen
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

gjvonk schreef:
vr 09 jul 2021, 21:35
De neerwaartse druk die ontstaat bij een noodstop zal afhankelijk zijn van de positie van het rek met de fietsen ten opzichte van de onderste bevestigingspunten aan de achterwand. Ik denk dat er bij het afrijden van drempels nog veel meer een neerwaartse hefboomwerking zal zijn, ook al omdat dat veel vaker voor zal komen dan een noodstop.

Volgens mij kun je gasveren zoeken op lengte en drukkracht. Drie fietsen met het rek erbij zal al gauw 50 kg wegen.

Ik dacht ook dat dat wel makkelijk zou zijn maar ik kom er niet uit...mn vader niet...mn broers niet... :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

EasyBee schreef:
vr 09 jul 2021, 19:40
Merk en type fietsendrager? Misschien dat iemand de zelfde heeft.

Edit:
Foute gedachtengang, verkeerd beeld voor ogen.
20210710_121541.jpg
20210710_121541.jpg (119.02 KiB) 838 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door EasyBee »

Ik ken alleen maar fietsenrekken zonder gasveren, dus even en paar simpele/domme vragen.
Maar waar moeten die gasveren nou bij helpen? Rek omlaag houden of rek omhoog houden?
Als die fietsen er af zijn, moet dat rek dan omhoog en kost dat moeite omdat die veren niet helpen?
Wat gebeurt er als je die veren er af haalt? Klapt het rek dan omlaag terwijl je dat niet wilt?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

EasyBee schreef:
za 10 jul 2021, 13:51
Ik ken alleen maar fietsenrekken zonder gasveren, dus even en paar simpele/domme vragen.
Maar waar moeten die gasveren nou bij helpen? Rek omlaag houden of rek omhoog houden?
Als die fietsen er af zijn, moet dat rek dan omhoog en kost dat moeite omdat die veren niet helpen?
Wat gebeurt er als je die veren er af haalt? Klapt het rek dan omlaag terwijl je dat niet wilt?
Volgens mij helpen ze met het omhoog krijgen van de fietsen dat dat minder zwaar is...en het naar beneden doen dat dat wat gedoseerder gaat ipv dat t naar beneden "valt". Eigenlijk hetzelfde als bij je kofferbak vd auto.
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

Mirjam34 schreef:
za 10 jul 2021, 13:53
EasyBee schreef:
za 10 jul 2021, 13:51
Ik ken alleen maar fietsenrekken zonder gasveren, dus even en paar simpele/domme vragen.
Maar waar moeten die gasveren nou bij helpen? Rek omlaag houden of rek omhoog houden?
Als die fietsen er af zijn, moet dat rek dan omhoog en kost dat moeite omdat die veren niet helpen?
Wat gebeurt er als je die veren er af haalt? Klapt het rek dan omlaag terwijl je dat niet wilt?
Je doet hem dus leeg naar beneden...zet de fietsen erop...en tilt hem dan weer omhoog. Maar mijn vraag is dus of ik dat wel perse moet doen dat weer omhoog zetten of dat ik ook gewoon kan gaan rijden in de "benedenstand". Ook dan zitten de fietsen nl uiteraard moervast dus gaat geen kant op...én steekt dan net zo ver uit als wanneer je een fietsendrager op je trekhaak hebt. Alleen zal ik dan misschien zo'n rood/wit markeringsbord erop moeten doen...

Volgens mij helpen ze met het omhoog krijgen van de fietsen dat dat minder zwaar is...en het naar beneden doen dat dat wat gedoseerder gaat ipv dat t naar beneden "valt". Eigenlijk hetzelfde als bij je kofferbak vd auto.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door EasyBee »

Als hij nog verder naar beneden kan om de fietsen er op te zetten, hangt het rek + fietsen voor je nummerbord en de achterlichten.
Dan mag je dus niet rijden. Nummerplaat en achterlichten moeten altijd vrij zichtbaar zijn.
Die trekhaakdragers zijn daarom vaak/meestal voorzien van een kentekenplaathouder en eigen achterlichten.

Die rood witte plaat is meer voor Italië (5 strepen) en Spanje (3 strepen).

DIkte van die veren opmeten en de kortste en langste stand? Dan overleggen met https://www.gasveerwinkel.nl/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie