Fietsendrager naar beneden geklapt

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

EasyBee schreef:
za 10 jul 2021, 14:06
Als hij nog verder naar beneden kan om de fietsen er op te zetten, hangt het rek + fietsen voor je nummerbord en de achterlichten.
Dan mag je dus niet rijden. Nummerplaat en achterlichten moeten altijd vrij zichtbaar zijn.
Die trekhaakdragers zijn daarom vaak/meestal voorzien van een kentekenplaathouder en eigen achterlichten.

Die rood witte plaat is meer voor Italië (5 strepen) en Spanje (3 strepen).

DIkte van die veren opmeten en de kortste en langste stand? Dan overleggen met https://www.gasveerwinkel.nl/
De achterlichten zie je opzich nog wel en een extra kentekenplaat zou zo bevestigd kunnen worden (daar zit ie dan idd wel voor)

Oh ik meende dat zo'n bord ook voor in NL is wanneer je een bepaalde lengte uitsteekt!

Nou lastig dit allemaal pff...heb ook al veel telefoontjes gepleegd maar niemand kent dit principe ook van een fietsendrager met gasveren... :(
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door isoplus »

Nou ja, als je het ding naar beneden geklapt wilt gebruiken, tijdens het rijden, moet je dus investeren in een nummerplaat en een set achterlichten plus het aansluiten ervan.
Bovendien moet je dan het ding borgen opdat niet je fietsen alsnog naar boven gaan door het nemen van een verkeersdrempel of zoiets.
De klap waarmee ze dan terugvallen zal je rek vernielen, maar dat wist je allemaal al verwacht ik.
De kortste weg is dus nieuwe gasveren of bij de leverancier van het rek of bij de handel, adres is hier al gegeven.
Gas veren plaatsen is iets voor een handige Harry en niet echt ingewikkeld.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door isoplus »

Brutsaert was/is een bedrijf in België of het nog onderdelen levert zou je even met e-mail kunnen proberen.
Klop even de naam in op je pc en je ziet wel hoe of wat.
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

isoplus schreef:
za 10 jul 2021, 15:00
Brutsaert was/is een bedrijf in België of het nog onderdelen levert zou je even met e-mail kunnen proberen.
Klop even de naam in op je pc en je ziet wel hoe of wat.
Stond idd al op mn lijstje om maandag heen te bellen :thumbup:
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door rhomodel »

Ik zou je kentekenplaat tijdelijk op de drager monteren. Je kan hem (nummerplaat) nu niet goed zien en volgens mij is dat wel verplicht..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door linus »

Toevallig zag ik gisteren mijn buurman zijn electrobikes opladen, hij had ook zo'n drager die omhoog moest. Zijn drager werd geruisloos heel langzaam omhooggetrokken door een lier. Het was een super basic systeem. Ik heb er gisteren niet speciaal op gelet. Ik zag alleen een zwart koord wat omhoog richting achterwand getrokken werd. Met een mini 12v lier is dat denk ik snel te realiseren.
Met de drager naar beneden rijden is een slecht idee, daar is het ding niet voor gebouwd imho.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door gjvonk »

Kun je nog een paar foto's toevoegen: 1 van de zijkant met het rek naar beneden, 2 van de zijkant met het rek in de hoge positie 3 en 4: van de 'aanhechting' van de 2 uiteinden van de gasveer aan het rek (een oog met een asje en een splitpen, kogelgewricht, ...? Belangrijk voor alle foto's is dat de positie en de functie van de gasveer duidelijk is. Kun je de lengte van de gasveer opmeten? Het zwarte 'zuigerhuis' en het glimmende schuivende deel?

Het rek mag 50 kg dragen, het in hoogte verstelbare deel schat ik qua gewicht op een kilo of 3 tot 5

Twee gasveren van ieder 25kg of 250Nm volstaan. Dan moet je maximaal 6 tot 10 kg omhoog drukken, of redeneer ik verkeerd? Nu zijn lengte en bevestiging van belang.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door PaulBng »

rhomodel schreef:Ik zou je kentekenplaat tijdelijk op de drager monteren. Je kan hem (nummerplaat) nu niet goed zien en volgens mij is dat wel verplicht..
Dan moet er kentekenplaat verlichting op...


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door gjvonk »

En een witte plaat, de gele mag alleen maar toegepast worden als de drager onlosmakelijk met het het voertuig verbonden is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door veetee »

gjvonk schreef:
za 10 jul 2021, 16:33
Twee gasveren van ieder 25kg of 250Nm volstaan. Dan moet je maximaal 6 tot 10 kg omhoog drukken, of redeneer ik verkeerd? Nu zijn lengte en bevestiging van belang.
Ja, dat is maar helemaal afhankelijk van de plaats van aanhechting van de veren, en welke hoek ze gaan maken (kracht x arm etc.). E.e.a. is te berekenen met de link die ik eerder gaf.
Mirjam34
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 17:07

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Mirjam34 »

linus schreef:
za 10 jul 2021, 15:36
Toevallig zag ik gisteren mijn buurman zijn electrobikes opladen, hij had ook zo'n drager die omhoog moest. Zijn drager werd geruisloos heel langzaam omhooggetrokken door een lier. Het was een super basic systeem. Ik heb er gisteren niet speciaal op gelet. Ik zag alleen een zwart koord wat omhoog richting achterwand getrokken werd. Met een mini 12v lier is dat denk ik snel te realiseren.
Met de drager naar beneden rijden is een slecht idee, daar is het ding niet voor gebouwd imho.
Dat zou helemaal ideaal zijn idd!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door EasyBee »

Tenzij het een zelf gemaakt ding is, zijn die knap prijzig.
Handbediend : https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-ca ... sendrager/
Elektrisch : https://www.4campers.nl/fietsendragers/ ... lift_short
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door PaulBng »

Zou een ruitenwisser motor dat trekken?


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fietsendrager naar beneden geklapt



Bericht door Kroppie »

ligt aan de totale overbrenging

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie