Personenbus van de overheid en de BPM

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
cmajanssen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 15:28

Personenbus van de overheid en de BPM



Bericht door cmajanssen »

Hoi, ik heb een vraag. Ik ben inmiddels een trotse eigenaresse van een vw t5 personenbus die van de overheid is geweest en wrs als personen vervoer (kentekenbewijs voertuigcategorie m1/af) is gebruikt. Mij is verteld dat hier geen bmp meer over betaald hoeft te worden bij een ombouw naar een camper. Weet iemand hoe dit geregeld moet worden bij de belastingdienst om een fiscaal akkoord te krijgen?
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Personenbus van de overheid bpm



Bericht door myway »

De belastingdienst bellen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Personenbus van de overheid bpm



Bericht door iSonic »

Heeft hij een gewoon geel kenteken?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Personenbus van de overheid bpm



Bericht door Dafluc »

M1 is personenauto.
AF staat voor voertuig voor meerdere doeleinden.

Maar: Evenwel, zal een voertuig van type AF niet beschouwd worden als van categorie M1, maar van categorie N en gecodificeerd als FA, indien het aan de twee volgende voorwaarden voldoet :

Het aantal zitplaatsen met uitzondering van die voor de bestuurder bedraagt niet meer dan zes;
Een "zitplaats" wordt als aanwezig beschouwd indien het voertuig is uitgerust met "toegankelijke" zitplaatsverankeringen;

Onder "toegankelijke zitplaats-verankeringen" worden verstaan verankeringen die kunnen worden gebruikt. Om te voorkomen dat verankeringen "toegankelijk" zijn maakt de fabrikant het gebruik ervan fysiek onmogelijk, door bijvoorbeeld de afdekplaten vast te lassen of door soortgelijke vaste bevestigingsmiddelen aan te brengen die niet met behulp van gewoonlijk beschikbaar gereedschap kunnen worden verwijderd;

N is dan weer voor het vervoer van goederen, dus een bestelbus. Beetje onduidelijk allemaal. Ik zou hierover inderdaad bellen met de RDW/ de belasintingdienst om duidelijkheid te krijgen.
Afbeelding
Uitgeschreven

Re: Personenbus van de overheid bpm



Bericht door Uitgeschreven »

Aan overheidsdiensten (politie, brandweer, ambulancediensten etc) wordt altijd bpm opgelegd maar die kunnen dat weer terugkrijgen. Die diensten krijgen een beschikking waarin staat dat de bpm wordt terug betaald. De belastingdienst houdt precies bij wie een aanvraag voor teruggaaf heeft ingediend en wie het ook daadwerkelijk heeft ontvangen.Ik zou daar dan ook informeren. Aan het chassisnummer hebben ze genoeg.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Personenbus van de overheid bpm



Bericht door Bas vd laar »

Hoe oud is die bus?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Personenbus van de overheid en de BPM



Bericht door iSonic »

Zelf bellen.... Hier krijg je waarschijnlijk verschillende dingen te horen en je kan bij de belastingdienst echt geen bezwaar maken met de opmerking dat BigCheese56 en Sunlight67 op camperforum.nl anders vertellen....
cmajanssen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 15:28

Re: Personenbus van de overheid en de BPM



Bericht door cmajanssen »

Mijn bus komt uit 2012 en heeft een geel kenteken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Personenbus van de overheid en de BPM



Bericht door EasyBee »

Belastingdienst bellen en dan meer informatie aanleveren dan je nu hier doet.
Kentekengegevens aanleveren als je belt, anders wordt het theoretisch geneuzel.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Personenbus van de overheid en de BPM



Bericht door Nugget1 »

@cmajanssen: Kenteken invoeren op site van de RDW en dan vind je onder Fiscaal hoeveel BPM is betaald.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Personenbus van de overheid en de BPM



Bericht door Bas vd laar »

Even voor de goede orde:

1: Er zit dus al een personenwagenkenteken op en je rijdt al met die bus?

Dan hoef je niks meer te betalen bij ombouw.

2: Of: Het is een personenvervoer auto die je hebt gekocht maar er zit nog helemaal geen kenteken op?
Dit gebeurt als je hem koopt via de domeinen of een handelaar in dergelijke overheidsvoertuigen
Plaats reactie