Slechte ervaring leverancier

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Slechte ervaring leverancier



Bericht door evdoetelaar+larana »

Beste mensen,

Ik heb onlangs een slechte ervaring gehad met een leverancier van camperaccessoires. Die deel ik met jullie zodat je behoedzaam wordt en zo'n situatie misschien op basis van mijn ervaring kan voorkomen. De naam van de leverancier houd ik anoniem. In chronologische volgorde licht ik toe welke ervaring ik heb gehad.

1. op 3 juni via een Nederlandse internetwebshop een nieuwe accu besteld (en vooraf betaald) > accu wordt in Duitsland gebouwd
2. direct na de bestelling een factuur ontvangen
3. daarna geen enkel bericht of mededeling ontvangen omtrent de leverdatum
4. op 15 juni heb ik gebeld, antwoord "we zijn er mee bezig en houden u op de hoogte" > geen enkele reactie ontvangen
5. op 19 juni per email nogmaals verzocht opgave te doen van de leverdatum > geen enkele reactie ontvangen
6. tussen 19 en 25 juni heb ik verschillende pogingen gedaan om telefonisch in contact te komen > is pas op 25 juni gelukt > de leverdatum moest nog nagegaan worden, ik zou teruggebeld worden > geen enkele reactie ontvangen
7. op 30 juni weer contact kunnen hebben, de accu is nog niet gearriveerd, als ik niet langer kan of wil wachten kan een alternatief geleverd worden, afgesproken op 1 juli weer met elkaar te bellen > geen enkele reactie ontvangen
8. op 2 juli zelf maar weer gebeld > er is vertraging, maar hoeveel kunnen we niet zeggen > u heeft 2 mogelijkheden > geduldig afwachten of de koop schriftelijk annuleren en dan betalen we u daarna terug > en meneer, waarom communiceert u zo emotioneel?
9. omdat ik er geen vertrouwen meer in heb, heb ik het voorstel gedaan dat zij eerst de betaling terugstorten, waarna ik hen dan de ontbindingsbevestiging stuur > geen reactie
10. eveneens op 2 juli > bank gebeld > we adviseren u contact op te nemen met LMIO (landelijk Meldpunt Inyernet Oplichting)
11. formele melding gedaan bij LMIO en het advies van het LMIO opgevolgd door aangifte te doen (voorlopige aangifte)
12. heb zelf wat zoekwerk gedaan naar de voorwaarden voor ontbinding > de verkoper is verplicht binnen binnen 30 dagen te leveren en is dat niet haalbaar, dan moet de verkoper binnen die termijn van 30 dagen een nieuwe leverdatum melden an de koper > dit heeft de verkoper niet gedaan
13. de verkoper na mijn email van 2 juli m.b.t. terugbetalen van de koopsom daarvoor tot vandaag (7 juli) de tijd gegeven voor a. de koopsom terug te storten of b. alsnog een leverdatum door te geven > geen enkele reactie en geen terugbetalling
14. vandaag de verkoper schriftelijk in gebreke gesteld, dat dat reden is voor ontbinding en gesommeerd de koopsom per direct terug te boeken > meteen reactie van de leverancier > u moet wel tot na het weekend geduld hebben met de terugboeking
15. vandaag ook gebeld door de politie n.a.v. mijn aangifte > dexe handelingswijze valt niet onder het strafrecht en daarom kan er geen aangifte gedaan worden, tenzij later blijkt dat de koopsom niet teruggestort wordt.

Kortom, een heeeeel slechte ervaring met deze (arrogante) verkoper.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door isoplus »

Lastig gevalletje, een accu zou ik zelf niet via een webshop kopen.
Maar goed daar heb je nu niets aan en verder kunnen wij niet zoveel met je klacht hier.
Wacht de terugbetaling af en indien die niet komt kan je altijd nog aangifte doen.
Het lijkt mij twijfelachtig of er dan met die aangifte iets gaat gebeuren.
Iets voor de rechtsbijstand? Dat kost eerst geld en resultaat is niet verzekerd.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door iSonic »

Ik weet niet of het bekende/grote webshop is maar als de winkel in geldnood zit is dit wel een taktiek die ik vaker heb gezien. Als ze dan uiteindelijk failliet gaan kun je overigens niks behalve een claim neer leggen bij degene die het faillissement af handelt. Maar dat kan jaren duren en krijg je meestal niks.
Met de melding van oplichting ben je veel te vroeg. Eerst koop ontbinden en pas als er niet terug betaald wordt moet je herinneringen versturen en daarna kun je een deurwaarder inschakelen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door evdoetelaar+larana »

Het is een camperbedrijf dat via een webshop ook camperaccessoires en -artikelen verkoopt.
Dat de aangifte te vroeg is, is me vandaag duidelijk geworden, maar ik heb het advies van de LMIO gevolgd (het LMIO is ook politie).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door iSonic »

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat de accu slecht leverbaar is en ze enorm traag reageren.
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door Antonis »

Ik heb het laatste jaar drie keer een accu besteld via een webshop en voor 12 uur besteld, dezelfde avond door koerier geleverd. De laatste die ik bestelde was niet leverbaar binnen korte tijd en binnen een uur werd ik gebeld of ze een ander type mochten leveren. Bleek een zwaardere en duurdere te zijn tegen dezelfde prijs dus het kan wel degelijk op een goede manier.
Voor bedrijven die zo slecht met hun klanten omgaan bestaan er sites als Truspilot, Google en Facebook waar jij je verhaal op kwijt kunt. Ik zou ze bellen en een ultimatum stellen, binnen 3 dagen mijn geld op de rekening of ik ga mooie recensies schrijven. De meeste vinden dat niet fijn.
Ton
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door evdoetelaar+larana »

Het siert de verkoper als hij zijn klant goed informeert en wil helpen. In mijn geval is het juist precies het omgekeerde. Ik heb ook niet de indruk dat ze wakker liggen van een negatieve recentie. Bovendien heb ik geen behoefte aan allerlei negativiteit, ik wil dat het zo snel mogelijk opgelost is.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door Antonis »

Zo snel mogelijk opgelost zal moeilijk worden als je al vijf weken zit te wachten.
Ton
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door Bas vd laar »

Je zegt dat hij nog gebouwd moet worden. Is het een lifepo4 accu?
Je zou zeggen dat accu's gewoon op voorraad zijn.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door macfocus »

Ik lees hier vooral een typisch gevalletje verkeerd communiceren.
Ja, de winkel zou normaal moeten antwoorden, maar als je nou de koop ontbind, dan storten zij het geld terug.
Natuurlijk storten zij niet eerst terug zonder dat jij de koop ontbind. Die snap je zelf toch ook wel.
Anders hebben zij een leverveplichting terwijl ze het geld al hebben teruggestort… :bang:

Hoop gedoe om niks.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door iSonic »

Naja ze zijn wel super traag met reageren. Dat is natuurlijk niet fijn. Maar eerst koop annuleren en dan geld terug vragen ja.

Ik heb mijn laatste accu (start accu voor de auto) ook online gekocht. In de middag besteld de volgende ochtend na 10.00 opgehaald bij de vestiging hier in de buurt.

Dezelfde avond bezorgen was ook een optie (tegen kosten natuurlijk). Maar zeer netjes en snel.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door marjasjaak »

@isoplus, wij hebben ook meerdere accu's gekocht via webshops. En werden gewoon netjes geleverd door een koerier vaak nog dezelfde dag.
Bij de ,voor mij, onbekende webshops zoek ik vaak via google trustpilot enz. naar reviews.
Positieve reviews kunnen ook aangemaakt worden door de verkoper, maar bij trustpilot kan dit minder makkelijk.
Of vraag via de telefoonnummers die op de desbetreffende site staan of het in voorraad is, en wat de levertijden zijn.
Zo kan je wat inzicht krijgen over de verkoper.
Bij grotere bedragen betalen via credit card, deze betaling kan je vaak intrekken bij wanprestatie.
Sjaak.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als deze verkoper zich niet zo klantonvriendelijk had opgesteld, zou het niet zo zijn gegaan en zou er wel een oplossing zijn gekomen.

Ontbinden is pas mogelijk als de andere partij in gebreke blijft en op dat moment heb ik moeten wachten. Wel heb ik eerst (tegen beter weten in) geprobeerd om hen een gebaar te laten maken door eerst het betaalde bedrag terug te laten storten. Zij lopen geen risico. En in dat geval heb ik een afname- en betaalplicht op het moment dat ze wel zouden kunnen leveren. Maar als er na 6x een verzoek nog geen inhoudelijke reactie komt, is het vertrouwen in een goede afloop verdwenen.

M.i. gaat een servicegerichte organisatie in overleg met zijn klanten en opereren ze niet alleen langs de grens van wat juridisch nog net haalbaar.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Slechte ervaring leverancier



Bericht door evdoetelaar+larana »

Bas vd laar schreef:
wo 07 jul 2021, 21:13
Je zegt dat hij nog gebouwd moet worden. Is het een lifepo4 accu?
Je zou zeggen dat accu's gewoon op voorraad zijn.
Ja, het is een LiFePO4 accu. Nee, de accu moet nog niet gebouwd worden, het is een Duits product dat in serie geproduceerd wordt.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie