Bus als tinyhouse/woning

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door Crumpler512 »

Dank je voor alle reacties.
Om even terug te komen op de 1ste foto’s’: zou die lijnbus legaal geparkeerd staan in dat stukje bos?

We hebben hier rond het huis van de ouders gewoon veel grond (en een grote loods) waar hij eventueel gewoon naast of tegen kan staan voorlopig.
Los van alle regeltjes, lijkt het mij een ontzettend leuk project om van zo'n wrak (of rijdend wrak) toch iets gezelligs te kunnen maken.

De woekerprijzen van vastgoed zijn gewoon belachelijk hoog, en ik heb afgelopen jaar beseft (door dat ik totaal werkloos was) dat er echt wel meer is dan werken in het leven. Dit heeft me wel doen beseffen dat ik nu (op deze moment toch) nog niet wil vastgangen aan een hoge lening die ik alleen moet aflossen en mezelf daardoor dus helemaal vast zet.

Ik heb 0 ervaring/verstand van bussen, zeker niet motorisch.
Als ik toch met een tiny house in mijn hoofd zit, waarom dan niet van zo'n bus vertrekken met een stevige structuur?
Dit lijkt me bv. wel een leuk project: https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... b9c5b7a618
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door de Jonckheer »

Dat is geen stadsbus maar een semi-touringcar, bruikbaar dus. Die km stand kun je rustig 1 miljoen bij optellen want er wordt gereden met die dingen, ze zijn te duur voor 3 korte ritjes in een week. Dat maakt niet uit verder, een bus kan dat makkelijk aan, het is geen bestelwagen met een klein motortje. Een goede basis voor zover je dat op foto's kunt zien. Keuren naar vrachtwagen schijnt ook niet meer zo makkelijk te zijn, er moet een onderrij balk zowel voor als achter aanwezig zijn vanaf een bepaald bouwjaar, zo heb ik begrepen, er zijn er verschillende al op hun bek gegaan daardoor. Dus eerst informeren bij de RDW hoe dat zit. En ook: hij moet verzekert worden en dat is tegenwoordig ook een dingetje. Ja, het wordt de liefhebbers van grote wagens best moeilijk gemaakt. Het kan allemaal wel maar zorg dat je je huiswerk doet.
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door Crumpler512 »

En als ik niet de baan op hoef met deze bus, alleen bij aankoop en verkoop (bv. binnen een paar jaar) dan maakt deze omkeuring toch niet uit?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door de Jonckheer »

Als ze je komen vertellen dat je weg moet wezen (en dat is niet denkbeeldig in regeltjes land Nederland) is het wel prettig als die bus dat gewoon kan. Bovendien kun er ook mee op vakantie, hoe leuk is dat? Een bus is een voertuig, als je die buiten stil gaat zetten kun je hem na een paar jaar weggooien.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door Atoz »

Als die bus niet rijden moet, dan moet je ook geen budget voorzien om hem rijklaar te maken en te houden en of verzekeringen / rijtaks... Kost je uiteindelijk handenvol geld.

Je kunt natuurlijk nog altijd doen zoals mijn grootvader het deed, zet er een paard voor.
Toevallig werd de man, uit mijn avatar, vandaag 132 jaar geleden geboren, 1889, waren wel andere tijden.
Foto dateerde van ergens rond 1970.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door travelscout »

Als ik goed begrijp verandert er helemaal niets, aan je inschrijving in de gemeentelijke basis administratie.

Maar als er daadwerkelijk niet meer mee wordt gereden op de openbare weg,
zal die bus door de gemeente worden gezien als recreatie middel, gelijk een stacaravan of chaletje.
Je zult dan moeten voldoen aan de eisen die de overheid, hier aan stelt.
Bedenk ook dat als die bus er eenmaal staat, het vrij veel geld kost om hem weer af te laten voeren.
Wellicht vergelijkbaar met het transport van een chalet of stacaravan.

Enfin, lijkt me allemaal dan niet iets voor dit forum!
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door de Jonckheer »

Als er niet regelmatig mee gereden gaat worden kun je beter omzien naar een grote toercaravan, die trek je gewoon weg als je om wat voor reden dan ook verkassen moet. Een bus is ongeschikt voor jouw doel, veel te duur. Een grote caravan is al klaar om in te wonen, comfortabel en betaalbaar. Geen belasting en geen verzekering als je dat niet wilt. Heb je geen auto die dat kan trekken huur je er een die dat wel kan, allemaal te overzien.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door isoplus »

Goed advies van Nico!
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door Crumpler512 »

Dank je!
Toercaravan vind ik persoonlijk gewoon heel lelijk, en heeft niets unieks tov. een bus. Vandaar het plan om toch iets speciaals en unieks te maken van zo'n bus.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door PaulBng »

Sta-caravan dan?


Paul
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door Crumpler512 »

Hetzelfde! :-B
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door de Jonckheer »

Dan heb je nooit opgelet, er bestaan heel mooie toercaravans, o.a. van Tabbert.
En een bus is ook nou niet direct uniek hoor, gewoon een serie product.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bus als tinyhouse/woning



Bericht door DucatoDolf »

Een bus kopen om er niet mee te rijden betekent dat je een wrak koopt waar je veel aan moet doen om überhaupt wind en waterdicht te maken. Vervolgens ook nog isoleren, technische installaties inbouwen op moeilijk bereikbare plaatsen. Verkassen wordt een drama als het ding überhaupt niet rijdt.

Mij lijkt in het kader van het 'unieke' handiger gewoon zelf een tiny house te bouwen op een rollend chassis. Zo'n tinyhouse chassis kun je eventueel gewoon kant en klaar kopen.

Je hebt dan geen 13 in een dozijn sta-caravan, de boel kan eventueel gewoon achter een stevige auto en is vele malen duurzamer.
Plaats reactie