Camper importeren vanuit Duitsland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jackeura
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 15:07

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door jackeura »

Ahjwinth schreef:
ma 21 jun 2021, 12:56
Duits export kenteken mag je ook in NL gebruiken of is dit inmiddels weer achterhaald? Zo heb ik het in het verleden gedaan.
https://www.autosimporteren.nl/exportkenteken/
Dat geldt volgens Duitsland wel maar volgens Nederland niet. Tenzij je ook een aangifte maakt naar belastingdienst van het kenteken waar je mee rijdt en dat je voornemens bent deze in Nederland in te voeren en uiteraard ook BPM te betalen. Ook is de verzekering wel een dingetje, je bent voor zover ik weet alleen verzekerd tegen wa dus niet allrisk. Dat is bij een oude camper niet echt een probleem waarschijnlijk maar bij een nieuwe wel een dingetje. Wat ook een dingetje was tijdens corona is dat de exportkenteken kantoren ter plekke niet open waren. Ik heb uiteindelijk bij een bedrijf in Apeldoorn (car-go.nl) een Oostenrijks export kenteken kunnen krijgen. Dat kon wel op kopie kenteken papieren, het duitse export kenteken kon alleen met de originele kenteken papieren en die kreeg ik natuurlijk pas na de koop/overdracht van het voertuig. Het is wel een enorm kostbare aangelegenheid, denk aan over driehonderd euro voor een tijdelijk kenteken wat maar een korte tijd geldig is. Eerder in de discussie werd het idee gedaan om de auto op de kenteken van de duitse eigenaar naar Nederland te rijden, dat is stukken makkelijker/goedkoper.
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door AadenAnke »

Laat de Duitse eigenaar denken dat hij een wereld deal heeft extra 500 van de prijs af of thuis in Nederland voor de deur afleveren :lol: heeft hij het gevoel van dat is lekker verdiend en jij ben van al het gedoe af

Gr. Aad
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6762
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door evdoetelaar+larana »

Op deze site wat meer info over een tijdelijk kenteken.
https://www.dasimport.nl/auto-importere ... -duitsland
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door FrankJC »

Bas vd laar schreef:
ma 21 jun 2021, 12:28
Platen van je eigen camper meenemen en die erop zetten
Als ze het kenteken natrekken, om wat voor reden dan ook, klopt dat niet met de camper....conclusie......"gestolen". Zorgt voor een hoop gedoe en waarschijnlijk een boete, als je mazzel hebt, voor het rijden met valse platen t.o.v. de camper. Geen goed advies :thumbdown:
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door metatoon »

Had ook eens ergens met bas een meningsverschil.
Weet al zo gauw niet meer wat.
Maar het kwam erop neer dat ik niet het braafste kindje van klas moest proberen te zijn.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door iSonic »

Met duits export kenteken in nederland rijden is een grijs gebied. Officieel mag het schijnbaar niet maar volgens mij kan er je vrij weinig gebeuren. Zeker niet als je een ontheffings formulier bpm (weet de exacte naam niet) invuld.

Je kan inderdaad ook vragen of je met het duitse kenteken naar NL mag rijden en ze dan terug sturen. Echter volgens mij loop je hier tegen dezelfde problemen als met het duitse export kenteken aan.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door iSonic »

metatoon schreef:
ma 21 jun 2021, 15:22
Had ook eens ergens met bas een meningsverschil.
Weet al zo gauw niet meer wat.
Maar het kwam erop neer dat ik niet het braafste kindje van klas moest proberen te zijn.
Tot op zekere hoogte ben ik dat met je eens. Zo vind ik rijden met duitse export platen in NL nog kunnen. Andere platen op je camper schroeven vind ik dan net weer te ver gaan ook al zijn het platen van een andere auto die je bezit. Het maakt de overtreding ook duidelijk van grijs naar heel zwart en gewoon illegaal.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door Bas vd laar »

TS weet ook wel dat het niet mag.
Het is aan hem wat hij er mee doet.
Ik denk niets :wink:
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door DiffRental »

In Duitsland met de verkoper naar het verkeers ambt, tijdelijke WA verzekering en tijdelijk Duits kenteken regelen.
Op de Nederlandse belastingdienst website even formuliertje digitaal invullen met welk (tijdelijk) duits kenteken je in Nederland gaat rijden.
Dit mag je maximaal 14 dagen legaal doen. Moet je als Nederlander ook altijd doen als je met een (huur) auto gaat rijden met buitenlands kenteken. Of het voor een 25 jaar oude camper zonder BPM echt belangrijk is valt nog te bezien.
Het kost 5 minuten en je loopt geen risico…………..

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik

Wij hebben zo onze nieuwe camper van Duitsland naar België gereden, de all risk verzekering gewoon op chassisnummer bij onze Belgische verzekeraar geregeld zodat we zonder risico naar huis konden.
Het BPM verhaaltje telt niet in ons geval.
Groeten Peter
panda58
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door panda58 »

FrankJC schreef:
zo 20 jun 2021, 21:45
Een dwars bed achterin? Is dat wat jullie wensen? Ik weet jullie leeftijd niet maar ik zou daar nog maar eens goed over nadenken, er is er altijd één die over de ander heen moet kruipen als er naar de wc gegaan moet worden, dan zijn er twee wakker. Wij hebben ook een dwarsligger gehad, nooit meer, wij hebben nu lengtebedden.
Wij zouden ook wel lengte bedden willen.
Maarja daar hangt een heel ander prijskaartje aan dan wat we nu hebben.
Tis natuurlijk makkelijk gezegd dan gedaan.

Gr jan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door iSonic »

AadenAnke schreef:
ma 21 jun 2021, 14:07
Laat de Duitse eigenaar denken dat hij een wereld deal heeft extra 500 van de prijs af of thuis in Nederland voor de deur afleveren :lol: heeft hij het gevoel van dat is lekker verdiend en jij ben van al het gedoe af

Gr. Aad
Zo hebben wij het vanuit België gedaan. Belgische export kenteken moet je in Brussel aanvragen voor 12 uur geloof ik en krijg je pas om 1700. Hoop gedoe en best prijzig. Dus wij hebben gevraagd of ze de camper voor ik dacht 200 extra naar NL wouden rijden. Was geen probleem.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Camper importeren vanuit Duitsland



Bericht door marjasjaak »

Als de boiler een B10 is, dan is vaak de printplaat besturing defect.
Revisie printen zijn te koop a 250 euro, maar je kan dan beter een nieuwe boiler plaatsen.
Na 25 jaar zijn ze vaak op, en het branderhuis verroest. Ze kosten nieuw 600 euro. (ex montagekosten )
Kan je van de vraagprijs afhalen. :-B
Sjaak
Plaats reactie