Opladen aan laadpaal?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
gerritvanwijk
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jun 2021, 14:03

Opladen aan laadpaal?



Bericht door gerritvanwijk »

Hallo idereen,

In de categorie 'domme vragen' .... zijn er 12v accu systemen die je aan een laadpaal kunt opladen?

Zit te kijken naar zonnepalen maar dat is toch knap ingewikkeld.

Ik hoop dat er een soort all-in-one accu systeem is waarmee je aan een gewone laadpaal, bedoelt voor elektrische auto's, zo'n accu kunt opladen.
Gewoon stekker er in, eventueel met verloop, en klaar.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Opladen aan laadpaal.



Bericht door rijschoollucassen »

Normaal gesproken laadt iig de huishoud op waneer je aan de walstroom staat. De startaccu vaak ook, maar dat ligt aan het systeem. Zonnepanelen zijn vooral prettig wanneer je niet aan de stroom staat. Rijdend wordt natuurlijk ook geladen

Groet,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Opladen aan laadpaal.



Bericht door veetee »

Een gewone laadpaal voor elektrische auto's (dus geen walstroompaal op de camping) is niet geschikt én niet bedoeld om je camper op aan te sluiten en je accu op te laden.
Daar is naar mijn weten ook geen verloopkabel commercieel verkrijgbaar voor, je zou zelf iets kunnen fabrieken, maar ik zou het je niet aanraden, afgezien van de problemen als er iets mis gaat, is het ook niet geoorloofd op zo'n plek voor E-auto's te staan als dieselcamper, bij controle wordt dat een dure laadbeurt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door Kroppie »

ik weet zeker dat je hh accu laden bij een laadpaal voor E auto,s ingewikkelder word dan het plaatsen en installeren van een of meerdere zonnepanelen, en een regelaar, en je bent veeel minder afhankelijk van die voorzieningen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door hurktoilet »

@Veetee: even afgezien van de technische problemen snap ik niet waarom er bij controle een probleem zou zijn. Als jij een contract hebt met de stroomboer en het lukt jou je hh accu daar op te laden, zal het hem worst zijn, neem ik aan. En lukt het niet, is het jouw probleem.
btw: volgens mij hebben de laadstations van Fastned een max hoogte van 2,6 meter, da's voor velen al vast een belemmering
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door Cee Pee »

De Renault twiggy bijvoorbeeld is met 230 volt op te laden en kun je middels een verloop stekker op de laadpalen opladen dus dat kan met de camper ook natuurlijk.
Maar of ze daar nu zo blij van worden dat een camper een laadpaal bezet houd.

https://images.app.goo.gl/fL9ewtN7UgaatafY8
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij heb je in de tijd dat het kost om uit te vinden wat en hoe je dat moet doen en het verzamelen van de delen die er nodig zijn al 3 zonnepanelen aangeschaft en gemonteerd. Ik zelf heb met dat idee ook wel eens gespeeld maar alleen al de juiste stekker te kopen

Gr. Aad
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door DJSmiley »

Een laadpaal gebruiken om 230V uit te halen kan gewoon. Feitenlijk is een normale (AC) laadpaal gewoon een 1 of 3-fase stopcontact met aardlek en beveiliging.

Alleen zijn er ook laadpalen van 22kW of zelfs 43kW. Dan is de beveiliging ook bijbehorend zwaarder, dus geen 16A.
Je kabel is in die gevallen dus niet correct afgezekerd, met alle risico's van dien.

Daarnaast moet je de paal 'foppen' zodat ie denkt dat er een auto aan zit en het relais schakelt zodat er prik op staat. Er zijn verloopkabels en DIY oplossingen voor, maar wenselijk is dat niet.

Tenslotte: Je maakt geen vrienden. Naast dat het niet hiervoor bedoeld is neem je ook vaak nog de beperkte hoeveelheid palen in gebruik voor iets 'onzinnigs'. Je moet klooien met laadpassen en vaak zijn parkeerplaatsen bij de paal alleen bedoeld voor elektrische auto's. (Logisch)

Fastnet: Dat kan bij alleen de oudere stations. De meeste snellaadpalen zijn DC, dus gelijkspanning. Alleen de normale (trage) palen leveren 230V, de snellaadpalen leveren hogere spanningen. Fastnet plaatst geen AC palen meer de laatste jaren.

En kosten: kWh prijs, kabel, vooral de stekker is prijzig, en je bent beperkt tot maar een paar plekken. Een goed zonnepaneel (icm grotere accu) is een veel betere investering en overal toepasbaar.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door Ramonn »

https://www.laadkabelfabriek.nl/product ... g-stekker/

Ik heb deze, maar dan op maat gemaakt. 10 meter.
Zo koppel ik mijn camper op de oprit aan mijn eigen laadpaal. Dat werkt perfect.

Of het ook werkt met een laadpaal op straat weet ik niet. Maar zou niet weten waarom niet. Mits je een pasje hebt.

Overigens gebruik ik hem daar dus niet voor. Ik heb een zonnepaneel en tijdens het rijden laad hij natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door appellover »

Wat ts Gerrit wil zou ideaal ziin ,ff bij macdonalds een bakkie drinken ,stekker in de paal eurotje erin en power in 15 minuten accu’s weer vol.
Zou misschien wel kunnen maar is er helaas nog niet.
Is nu al groot probleem miljoenen laadpalen en de kabels.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door Kroppie »

en wat is er ingewikkeld aan zonnepanelen?, kijken wat past, kopen, opdak plakken, 2 draadjes naar een regelaar en 2 draadjes naar de hh accu, klaar.

en aan een laadpaal accu sneller vol, vergeet het met een gewone loodaccu, dat lukt enkel met lithium accu, hebben een lader geschikt voor lithium niet voor laad hh accu,s

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 20 jun 2021, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door seth_space »

Mobiel solar setje in kofferformaat.
Openvouwen aansluiten klaar.
Of anders zoiets:
https://www.bol.com/nl/p/camping-powers ... oductImage
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
gerritvanwijk
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jun 2021, 14:03

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door gerritvanwijk »

Bedankt voor alle reacties.

Voor alle duidelijkheid het was niet de bedoeling een laadpaal langere tijd in te pikken.
Zat er meer aam te denken om 20/30 minuten de accu te vullen en klaar.
Ik neem aan dat de stroom leverancier het niet uit maakt wat je met de stroom doet.
Als je maar betaalt.
Lijkt mij dus ook niet strafbaar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opladen aan laadpaal?



Bericht door Kroppie »

een niet lithium accu (loodaccu)die b.v. een kwart leeg is in +- 20minuten vol laden lukt je echt niet dat gaat alleen met een geschikte lithiumaccu en de juiste lader.
een gewone loodaccu kan de amperes nooit zo snel zonder schade opnemen in tegenstelling tot lithium,niet de parkeerwachter of de paaleigenaar is de beperkende factorin de korte laadtijd maar de accu (lood) zelf

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie