Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
michelz
Berichten: 19
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 16:29

Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door michelz »

Beste Camperaars,

Nadat wij vorig jaar hebben gehuurd hebben wij dit jaar bestloten een (gebruikte) camper te kopen. Dit is geworden een Fiat Ducato 230 uit 1995 met 160k op de teller, aankoop keuring laten doen etc. alles goed.

Ik heb nog een vraagje, de camper heeft ipv gasflessen een LPG tank onder de camper hangen, de vul aansluiting zit binnen waar normaal de gasflessen staan. Nu lees ik veel over dat je een buitenaansluiting nodig hebt om in nederland te kunnen tanken. Zullen de pompstations moeilijk doen in nederland als ik mijn gas kastje opengooi bij het tanken?

Wat mij ook opviel is dat ik nergens een druk regelaar kan vinden, is dit normaal bij een LPG tank of zal die wel ergens verstopt zitten? Ook heb ik onder de camper een haspel hangen met daaraan een gasslang, in het gasdeurtje zit hier ook een afsluiter voor, ik denk dat ik deze kan gebruiken voor een barbeque oid. Moet ik hier dan nog een druk regelaar voor hangen of kan ik die direct aansluiten op een bbq/gastoestel?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF 1995 LPG installatie



Bericht door macfocus »

Simpel gezegd,
Lpg tanken die niet voor aandrijving van het voertuig is, is verboden.
Verboden in de zin van een economisch delict, waarvoor de pomphouder de dure (duizenden euro’s) rekening krijgt.

Dus ja, als ze het zien zullen ze wellicht helemaal niet blij met je zijn.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door rijschoollucassen »

Simpel gezegd, hoe minder ophef, hoe beter. Als je eerst 5 minuten achter deurtjes en kleppen aan het rommelen bent, trek je de aandacht en heb je meer risico dat je geweigerd wordt. Ik probeer dan ook altijd de goede verloopnippel in de cabine te houden. Ooit in Spanje een keer geweigerd, terwijl de bij de volgende pomp het personeel de tanks gevuld heeft.

Voor wat betreft die haspel, zou ik eens goed naar (laten) kijken. Als daar geen drukregelaar voor zit, heb je dus hoge druk op een paar meter slang staan. Ik zou die haspel er sowieso uithalen en vervangen voor een slang met een snelkoppeling.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15418
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door myway »

Economisch delict is onzin.
Een aantal jaar geleden is de accijns op lpg om te rijden iets verhoogd en op het gas om te koken/stoken verlaagd, nu gelijk.
Toen is er ook gelijk een lobby geweest van de gasleveranciers dat het “levensgevaarlijk”
was om flessen te vullen bij de pomp.
Natuurlijk hadden ze er niet bij verteld dat dit met een lpg fles wel gewoon veilig kan.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door TestCase »

Mocht je geweigerd worden dan loop je naar binnen en je legt uit dat je een echte LPG tank hebt hangen, geen flessen, en dat de vul aansluiting nou eenmaal achter dat klepje zit.
Mag in NL dan nog steeds niet want je rijdt er niet op maar ik denk dat het dan wel lukt.

Ben in 5 jaar slechts één maal geweigerd in Italië en 5 km verder 'nessun problema'

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door Dafluc »

De pomphouder kan een flinke boete krijgen. Hoe stoer ben je dan als camperaar om hem daarmee op te zadelen?
Afbeelding
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door bus21 »

En hoe zit dat met die 80% vulbeveiliging?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door macfocus »

myway schreef:
za 19 jun 2021, 19:17
Economisch delict is onzin.
Een aantal jaar geleden is de accijns op lpg om te rijden iets verhoogd en op het gas om te koken/stoken verlaagd, nu gelijk.
Toen is er ook gelijk een lobby geweest van de gasleveranciers dat het “levensgevaarlijk”
was om flessen te vullen bij de pomp.
Natuurlijk hadden ze er niet bij verteld dat dit met een lpg fles wel gewoon veilig kan.
Leesvoer:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0022830 ... rtikel5.74
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Vraagje: Knaus Traveller 685HF (1995) LPG-installatie



Bericht door rijschoollucassen »

Kortom, weer een stukje politiek. Het gebruik van LPG flessen is toegestaan, het vullen niet. Gebruik van niet gevulde flessen lijkt me lastig. Blijft gewoon de huidige situatie, doen of je neus bloedt en gewoon het tankstation gebruiken waar dat voor bedoeld is. Wetgeving schijnt wel vaker achter de feiten aan te lopen. Zorg gewoon dat je installatie veilig is en geniet ervan.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie