Citroenzuur toepassingen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Citroenzuur toepassingen?



Bericht door AadenAnke »

Citroenzuur heb ik al aardig wat over gelezen hier op het forum en dan met name over het reinigen van het drink/schoonwater systeem. Nu hoorde ik deze week over het gebruik als toiletvloeistof in combinatie met wasverzachter als vervanger van de azijn dus. De bewering was de prettige geur van citroen beter voor het milieu en dat het beter voor de rubbers zou zijn dan azijn? Wie heeft er ervaring met het gebruik hier van en zijn er nog andere voordelen en eventuele nadelen? De aangegeven verhouding zou zijn 50gr op de liter water en dan 50ml citroenzuur oplossing en 100ml wasverzachter.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 277
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door Frits U »

Lees ik dat goed toiletvloestof in schoonwater tank ? :bang: dat lijkt mij een no go!

In mijn oude buscamper heb ik altijd verdunde schoonmaak azijn gebruikt , dan ff alle kranen open tot het naar azijn ruikt aan de kraan, dan een paar uur laten staan, toilet een aantal keren doorspoelen
Dan via de kranen tank leeg pompen en dit proces 2X herhalen met schoonwater.

Ik had een 100 ltr. tank 3 ltr. Schoonmaak azijn moet genoeg zijn

Nu bij mijn nieuwe buscamper ga dat ook doen ik 2X per jaar zou genoeg moeten zijn.

In Frankrijk zit gemiddeld veel kalk in het water dan wellicht wat meer azijn gebruiken of vaker spoelen

Succes
Frits
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door bus21 »

Ik lees de vraag van Aad anders: citroenzuur gebruiken ipv toiletvloestid in een (chemisch) toilet.
Daar wordt ook wel wasverzachter en azijn voor gebruikt, schijnt.

Ik heb er verder geen mening over.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad citroenzuur icm wasverzachter als toilet vloeistof gebruiken. Toiletvloeistof in de drink/schoonwatertank :bang: dat zou wel heel speciaal zijn of toch niet :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door ariedekreij »

Citroenzuur is een fijn middel om te ontkalken. Met name spullen die slecht tegen een sterk zuur kunnen. Bijv voor een senseo
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door AadenAnke »

Ja dat ontkalken en de jaarlijkse reiniging van de schoonwatertank is mij bekend maar het gebruiken als toilet vloeistof icm wasverzachter wie heeft daar ervaring mee zowel posi als negatief :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3224
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door Going »

Wij gebruiken het zo al 17 jaar. Meestal schoonmaak azijn en goedkope Aldi, Lidl wasverzachter.
Voornamelijk voor de geur en opbreken van de harde stukken.
Van de voorraad mix gebruiken we 20% in een liter spuitfles met water en daarmee spuiten we na elk gebruik de bowl. De waterknop wordt bijna nooit gebruikt.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door Stieneke en Donald »

Wij hebben ook jaren wasverzachter met schoonmaakazijn gebruikt in onze WC cassette.
Of het aan de wasverzachter ligt of het schoonmaakazijn, de ronde rubber afsluitring moest ik elk jaar vervangen omdat het rubber krom trok.

Nu gebruik ik al een paar jaar dat blauwe spul en die ronde ring is daarna nooit meer vervangen.
Dus zeg het maar.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3224
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door Going »

De rubber ring hoort bij onderhoud van de cassette.
Eens in de 3 maanden met siliconen olie invetten.
2 weken terug de twee cassettes helemaal in onderdelen gereinigd. De rubbers van ontluchten, de schuif, de afdichting en de dikke in het midden perfect in orde. Ene cassette was 12 jaar oud de andere 8 jaar oud.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door Kroppie »

gewoon rubber kan niet tegen schoonmaak azijn.
ik heb een gloria drukspuit en deze eens gebruikt met schoonmaak azijn, na 1x rubbers van de pomp stuk bij welkoop setje rubbers speciaal geschikt voor azijn (epdm rubber) gehaald en nu gaat het goed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6199
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door Bas vd laar »

Wat is er dan mis met dat blauwe spul van thetford? Werkt bij mij gewoon goed hoor
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door Marco Polo »

Kost extra geld ;-)
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door bus21 »

En met dat blauwe spul erin schijn je niet overal te kunnen lozen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Citroenzuur toepassingen?



Bericht door PaulBng »

Je hebt het ook in het groen.
Weet niet of het andere ingrediënten heeft. Maar omdat het etiket groen is, mag het wel.....


Paul
Plaats reactie