Tolpoorten hoogte camper tolbadge

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gerrie58
Berichten: 1
Lid geworden op: di 15 jun 2021, 11:27

Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door Gerrie58 »

Goedemiddag wij gaan deze zomer als het goed is voor het eerst met de camper op pad in het buitenland België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Zwitserland. Wij hebben nu een tol tag voor Frankrijk en willen ook voor de andere landen kijken. Als we de sites bekijken van de ANWB en andere zijn ze niet eenduidig. Onze vraag is we hebben een Burstner Lyseo TD 727 Harmony met op het kenteken een hoogte van 2.95 we hebben een schotel en airco zodat de hoogte nu 3.10 is. Mijn vraag is komen we door de tolpoortjes categorie 2. :think:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tolpoorten hoogte camper tol badge



Bericht door TestCase »

Ja hoor, vrachtwagens en touringcars lukt het toch ook?
(Tip: neem de vrachtwagen poort.)

//Kees


Ps. De badge bepaalt de tol. Bij de andere poorten is er een hoogte meting.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Harry NED557
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 23:59

Re: Tolpoorten hoogte camper tol badge



Bericht door Harry NED557 »

Je badge zal geweigerd worden. Hoogtemeting is er bij alle poortjes. Vaak helpt het om op de assistentieknop te drukken maar vaak ook niet en dan betaal je klasse 3. Dit moet met credit card en kan niet met de badge . De airco is vast gemonteerd en bepaalt de hoogte . Bagage op het dak telt niet mee. Wij zijn 5cm te hoog door het dakraam en moeten vaak klasse 3 betalen helaas.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Tolpoorten hoogte camper tol badge



Bericht door MonRoe »

Met de badge zal je aangeslagen worden voor klasse 3.

In Frankrijk telt het hoogste punt van het carrosserie, dus niet je schotel, airco etc, maar de meetpunten zien dit niet goed.
Wij gaan dus altijd naar een gewoon poortje omdat we onder de 3 meter zijn. Als we voor klasse 3 aangeslagen worden, drukken we op de knop en zeggen dan: camping car, below 3 meter en dan zetten ze altijd de klasse terug naar 2. Dat scheelt echt heel veel geld.
Alleen bij de brug van Millau lukte dit dus niet, verder tot nu toe overal wel.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 387
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Tolpoorten hoogte camper tol badge



Bericht door GeVaSta »

MonRoe schreef:
wo 16 jun 2021, 18:50
Met de badge zal je aangeslagen worden voor klasse 3.
Nee jongens (en meisjes), de badge bepaalt echt niet de tol. De tol wordt bepaald zoals bij elk voertuig met of zonder badge. Pas als jouw badge gerechtigd is voor de categorie waar je voor wordt aangeslagen, gaat de slagboom open.

Normaal gesproken worden opbouwen als schotels en airco’s genegeerd. Ook wordt er niet gewogen. Alleen assen tellen en hoogte bepalen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door hurktoilet »

Die reactie is te kort door de bocht.
Kan niet uit ervaring meepraten, want mijn camper is met 2,60 hoogte maar een kleine jongen, maar hoewel hoger dan drie meter inderdaad niet in aanmerking komt voor telepeage, kun je met met telepeage wel de vrachtwagenpoorten gebruiken. En ik heb de wereld aan ervaringen gelezen van mensen met grote campers, die vrolijk door de tolpoorten komen. Geen idee of het dan om het gewicht (+3,5 ton, wordt niet op gecontroleerd) ging, of de hoogte. Da's wel een dingetje, want inderdaad, wat demontabel is telt niet (dan moet je wel vaak de help-knop indrukken voor het juiste tarief, ben je je tijdwinst weer kwijt).
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9027
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door gjvonk »

Onze camper is 2,65 meter hoog, dus klasse 2 en ik gebruik al jaren altijd de doorrijd vrachtwagen poorten. Scheelt soms zo maar een kwartier aan wachttijd.

Nadeel: als je dan verkeerd aangeslagen wordt, heb je geen assistentie knop.

Heel af en toe leverde het in de vrachtwagen rij nog wel eens zenuwachtig getoeter van een vrachtwagen achter me omdat ze bang waren dat de slagboom niet voor mij open zou gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door Vmax-Idioot »

Mijn camper is nét geen 3m hoog (scheelt een snorhaartje), maar ik rij zonder problemen met de Bip&Go badge door de 30km/h tolpoorten.
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 387
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door GeVaSta »

hurktoilet schreef:
do 17 jun 2021, 0:07
Die reactie is te kort door de bocht.
Welk deel is te kort door de bocht?

Ik spreek wel uit eigen ervaring.
Met “onze” tolbadges kun je maar tot categorie 2 afrekenen. Wat die tolpoortjes voor vrachtwagens er mee te maken hebben is me een raadsel. Je denk toch niet dat de te betalen tol afhangt van het poortje wat je kiest?
De hoogtebeperkingen of breedte zijn wel dingen die je mee moet nemen in je keuze voor het poortje :-B

Eigenlijk is het heel simpel. Rijdt je zonder tolbadge en geeft het apparaat bij het poortje categorie 1 of categorie 2 aan, dan kun je ook met de tolbadge er door. Geeft hij iets anders aan dan blijft de poort dicht. Het maakt ook niet uit welke tolbadge je gebruikt, je eigen of die van je buurman. Er is geen controle op kenteken.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door hurktoilet »

In ieder geval als je wagen zwaarder dan 3,5 ton is (dus klasse 3), gaat poortje gewoon open.
Het laatste klopt: badge is niet kentekengebonden, kun je dus gewoon uitlenen aan familie en vrienden (vervolgens met de factuur makkelejk met elkaar afrekenen)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door EasyBee »

Die camera's kijken naar hoogte en breedte maar niet naar (corona)kilo's.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 387
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door GeVaSta »

hurktoilet schreef:
do 17 jun 2021, 11:49
In ieder geval als je wagen zwaarder dan 3,5 ton is (dus klasse 3), gaat poortje gewoon open.
Ja logisch; dat zeg ik toch. Als je zonder badge categorie 2 krijgt gaat hij open. En tolpoortje meet alleen aantal assen en hoogte en dus geeft poortje categorie 2 aan! Ook al weegt hij 10 ton, dat maakt niets uit.
Enige ding is dat je officieel geen badge mag gebruiken > 3,5 ton. Maar druk je ook op de knop als je zonder badge onterecht categorie 2 krijgt terwijl je boven de 3,5 ton bent; ik niet.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door GeMa »

De elektronische tolbadge zoals door de ANWB verkocht voor Frankrijk, Spanje en Portugal (Italië), geldt alleen voor de klassen 1, 2 en 5.
1. voertuigen niet hoger dan 2 meter en niet zwaarder van 3500 kg
2. voertuigen hoger dan 2 meter, maar NIET hoger dan 3 meter en niet zwaarder van 3500 kg
3. motorfietsen

Het maakt dus wel degelijk uit hoe hoog je camper is!

Hoe er gemeten wordt blijkt niet helemaal duidelijk uit de algemene voorwaarden, waarschijnlijk is het hoogste punt van de carrosserie leidend, anders zouden antennes e.d. ook meetellen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31821
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tolpoorten hoogte camper tolbadge



Bericht door Bob Diesel »

Ook een schotel attene of skibox word mee gemeten ,dus boven 3.00 mtr klasse 3
Druk je dan op de rode knop ,en zegt ,,een campingcar ,, dan zetten ze je terug naar klasse 2
Echter met een badge voor kl2 , gaat die poort,met die sat of box automatisch opgemeten niet open :bang:
En mag je dus alsnog op die rode knop duwen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie