Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
JanendeFiat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:59

Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door JanendeFiat »

Dag medeforumleden! Ondanks flink rondspeuren op internet kom er niet helemaal uit, hopelijk kan iemand van jullie mij verder helpen:

Ik kan een Fiat 230 (alkoof) kopen met 4 geregistreerde zitplaatsen, aldus de kentekencheck op rdw.nl. 11-3-1999 was de eerste toelating, datum eerste afgifte Nederland 28-06-2007. Zie ook de bijlagen.

De 2 voorstoelen en 2 stoelen achterin (richting rijrichting) beschikken over een gordel. De 2 zitplaatsen (niet echt 'stoelen' maar bankje met korte rugleuning) achter de voorstoelen hebben geen gordel.

Nu hebben wij drie kleine kindjes en ik vraag me daarom af of het inderdaad klopt dat in deze camper nu maar vier personen mogen meerijden? Of mogen op de 2 zitjes die tegen de rijrichting instaan (achter de voorstoelen) ook passagiers meerijden en moet ik hiervoor het kentekenbewijs door de RDW administratief laten aanpassen (zonder keuring)? Ik hoor wisselende geluiden, ook omdat de datum van 1e toelating van 1999 is maar de eerste afgifte in Nederland van 2007 is.


Wanneer dat niet mag kan ik natuurlijk deze van gordels laten voorzien maar dat lijkt me nogal een investering, inclusief de keuring.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Hartelijke groet, Jan
2.png
2.png (13.42 KiB) 1766 keer bekeken
zitplaatsen tegen rijrichting.jpg
zitplaatsen tegen rijrichting.jpg (84.5 KiB) 1766 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (66.37 KiB) 1766 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door DJSmiley »

4 op kentekenbewijs = maximaal 4 personen, al heb je 6 banken.

Meer is wel mogelijk, maar daar verschillen de verhalen een beetje over. Langszitbanken kan, maar in jouw geval is dat dus niet relevant.

Zou je ze bij de RDW laten toevoegen dmv een nieuwe keuring dan wordt ook het gewicht opnieuw bepaald (en dus de basis van de wegenbelasting)

Op viewtopic.php?p=674493#p674493 wordt echter benoemd dat je de aantallen ook alleen administratief zou kunnen laten aanpassen, zonder een herkeuring bij de RDW
Als dat nu nog steeds kan zou dat de makkelijkste optie zijn om zo 6 zitplaatsen op kenteken te krijgen
Antwoordt van de RDW :

Geachte heer

U vraagt informatie over het monteren van een extra zitplaats in een personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.

....

Geen RDW-keuring als de personenauto voor 1 juni 2004 in gebruik is genomen.
Als de personenauto in gebruik is genomen voor 1 juni 2004 en er zijn één of meerdere extra zitplaatsen aangebracht, hoeft er geen keuring bij één van de keuringsstations van de RDW plaats te vinden. Het aanbrengen van een extra zitplaatsen is dan uw eigen verantwoording.

Als het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs staat vermeld kan dit administratief worden aangepast. Als er geen zitplaatsen op het kentekenbewijs staan, is een aanpassing niet mogelijk. Om het aan te laten passen kunt u het originele Voertuigbewijs (deel 1A) van het kentekenbewijs sturen naar RDW afdeling VRD, Postbus 30000, 9640 RA Veendam. In een begeleidende brief moet u aangeven hoeveel zitplaatsen er zijn bijgeplaatst.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door MonRoe »

Kijk even op https://camperpunt.nl/wp-content/upload ... oc-2-1.pdf , dat is een mooie schema om te zien hoe het zit
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door DJSmiley »

Maar is dat nog altijd kloppend? Daar staat 'Zitplaatsen op kenteken is het aantal en moeten voorzien zijn van gordels'.

Bij mijn weten zijn gordels niet verplicht bij langszitbanken, terwijl die zitplaatsen bij een oudere bus (<2012 of 2013 dacht ik) wel op kenteken staan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door Obelix »

Het gaat er toch niet alleen over of het mag of niet. Het gaat er toch ook over of je het wilt.

4 personen zitten met de gordel aan en één van je kindjes moet zonder gordel. Heb je al een keus gemaakt welke het wordt? :wink:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door Aloys »

Maak je daar toch zelf een (heup)gordel voor? Even verwijderen voor de APK-keuring.

Maar is een gordel nuttig als je met de rug naar de rijrichting zit?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door GeMa »

Het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs is het max aantal dat je mag gebruiken tijdens het rijden, anders ben je strafbaar (b.v. ook mensen die in een bestelauto passagiers meenemen op een niet daarvoor bestemde zitplaats). Gordels zijn altijd verplicht! Er zijn mogelijkheden om het aantal aan te passen (zie RDW), maar voor nieuwere campers moet je dan een herkeuring aanvragen en moeten de nieuwe zitplaatsen aan de (technische) regels voldoen (en dus altijd gordels hebben). Of gordels zinvol zijn bij "achteruit geplaatste zetels"? Check maar eens de diverse YouTube's over crashtests hierover. Een hond van 5 kg b.v. kan (afhankelijk van de botssnelheid) wel 10x zijn eigen gewicht krijgen door de versnelling en ook op een omgekeerde zetel door de camper worden gelanceerd. Ik zou dat risico zeker met kinderen niet durven nemen. Maar ja, er zijn ook mensen die hun kind op schoot in de auto meenemen (zelfs chauffeurs) tijdens een rit!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door Aloys »

Gordels zijn niet altijd verplicht! Ik heb 8 zitplaatsen op kenteken, waarvan 2 met gordels. Volkomen legaal.
Ik heb dus 2 langsbanken van 1,40m. Die zijn elk goed voor 3 zitplaatsen volgens de RDW.
Mijn zelfbouwbus is van 2011.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
JanendeFiat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:59

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door JanendeFiat »

Dank voor jullie reacties. Je merkt, het is niet zo heel eenduidig allemaal. Langsbanken zijn in dit geval niet aan de orde.

@DJSmiley dank voor de suggestie en de verwijzing, daar ga ik achteraan!

@Obelix, het is idd een keuze. Wat ook kan is dat pappa of mamma niet in de gordel gaat :wink:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen kentekenbewijs vs werkelijk



Bericht door henk en lila »

Aloys schreef:
za 12 jun 2021, 12:19
Maak je daar toch zelf een (heup)gordel voor? Even verwijderen voor de APK-keuring.

Maar is een gordel nuttig als je met de rug naar de rijrichting zit?
Ja, die gordel is zeker nuttig. Ook met de rug in de rijrichting. Vergelijk maar met die babystoeltjes op de rechtervoorstoel van een personenwagen, die ook omgekeerd staan.
Ik zou het met een solide heupgordel wel doen voor het 3e kind.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door iSonic »

Buiten wat op het kenteken staat; als er geen deugdelijke (heup) gordels zitten zou ik mijn kind er niet laten zitten tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door ariedekreij »

Op het kentekenbewijs van onze camper, die had een treinzit mèt 4 gordels èn 2 voor bestuurder en bijrijder, staat dus max 6 personen. Omdat we die treinzit niks vonden is die bij de dealer al omgebouwd tot hoekzit. Dat geeft lekker veel ruimte binnen. Nu hebben we in het campergedeelte nog maar 2 gordels dus kunnen we totaal met max 4 personen weg. Voor de apk is dat geen probleem. De gordels die er in zitten worden gekeurd. Ik heb dit expliciet nagevraagd. Dus minder plaatsen dan op je kenteken staat mag wel.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door MonRoe »

Wij hebben er geen gordels in zitten, hebben we er jaren terug uitgehaald. We hebben een dinette voor 4 personen en een langsbank voor 3 personen, maar op kenteken staat, zitplaatsen voor 6 personen, dit is er zo opgezet nadat wij de camper van bedrijfskenteken naar personen kenteken hebben overgezet, toen waren de gordels er al uit.
Ze hebben gerekend: 2 voorin, 2 op de langsbank en 2 op de tegenovergestelde rijrichting.

Camper is van 2000.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door Peter12 »

Het gaat hier om een camper van voor 2004, dus er gelden andere regels voor. Zie de link hieronder:

https://www.camperverzekerd.nl/zitplaat ... els-camper

Bij mijn camper bijvoorbeeld staan er 0 op het kentekenbewijs. Dat mag, omdat de camper van voor 2004 is.
Pleasure is the path of joy
Plaats reactie