Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door annoh »

Het is niet handig om te verwijzen naar de website Camperverzekerd. De link die daar op staat verwijst naar hoofdstuk 5, de APK. En dat heeft er natuurlijk niets mee te maken!
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door Peter12 »

Daar staan wel de regels beschreven als je de PDF opent. Erg makkelijk, de APK is tenslotte het meetinstrument of de kampeerauto aan de eisen voldoet en daar staat ook meteen bij wat met welk bouwjaar mag, dus ik begrijp niet helemaal waarom ik daar niet naartoe zou kunnen verwijzen. Alsof een camperverzekeraar niet weet waar je aan moet voldoen.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door annoh »

Een RDW keurmeester belast met APK keurt een camper anders dan een RDW keurmeester die een auto 'omkeurt' tot camper. Ze baseren zich, ten dele, op een ander reglement.
Hoofdstuk 5 is voor de APK. Je kan lezen in 5.2.46 dat voor de APK een bank tegen de zijwanden toegestaan is tot 31 dec. 2014. Zoals bekend, bij omkeuren tot camper wordt een andere datum toegepast.

Waarom Camperverzekerd een link legt naar de APK weet ik niet. Het kan wel tot verkeerde verwachtingen lijden.
JanendeFiat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:59

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door JanendeFiat »

Even een update, de technische helpdesk van de RDW gaf aan dat het aantal zitplaatsen op het kenteken verhogen qua leeftijd etc wellicht mogelijk is (qua leeftijd kunnen iig de stoelen tegen de rijrichting in gebruikt worden).

Het aantal zitplaatsen op het kenteken verhogen kan door de camper langs een keuringsstation te brengen, daar wordt obv het vermogen en de massa een berekening gemaakt om te kijken of 5 zitplaatsen mogelijk is. Zo ja, dan wordt het aantal zitplaatsen op het kenteken verhoogd.

Geen garanties dus en ga me even bezinnen of deze exercitie het waard is.


Is het lastig en prijzig om een heupgordel in te laten bouwen? (ben zelf niet handig)
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door Huug Lansbergen »

Je schrijft bij een keuringstation "op basis van, " vermogen en massa, wordt het dan berekent.
als ik dat goed begrijp (massa) zou dat mogelijk inhouden dat het gewicht van de camper opnieuw berekend word en wellicht in een hogere klasse wordt ingedeeld qua afdracht wegenbelasting , .
Klopt het gewicht van de camper nu op kenteken ,of is deze nu al zwaarder.!?
Uitgeschreven

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door Uitgeschreven »

Het is misschien een gekke a-technische opmerking maar ik zou ook onderzoeken of de ruglings geplaatste bankjes in staat zijn om intact te blijven als er iemand op zit tijdens een kop-staartbotsing.
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door tonic »

Het verhaal van de RDW klopt. Je camper is voorzien van een typegoedkeuring in deze typegoedkeuring is hoogst waarschijnlijk ook het aantal zitplaatsen op 4 gezet. Vaak doet de fabrikant dat met een reden. Want hij wil ook wat laadvermogen overhouden. Het is dus afhankelijk van wat je camper weegt en wat hij maximaal mag wegen. Voor elke passagier/inzittende tel je 75kg + 25kg bagage. Dus ga eerst zelf eens even wegen en kijk daarna wat het maximale gewicht van je camper mag zijn. Dan heb je een indicatie.

Voor jongere campers gelden andere regels die moeten via de fabrikant/importeur een andere typegoedkeuring overleggen.met het hogere aantal zitplaatsen daarop. En dat gaat meestal niet lukken.

Die heupgordel zal in ieder geval vast moeten zitten aan je chassis. En niet met boutjes aan je houten meubeltjes.
JanendeFiat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:59

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door JanendeFiat »

Dank, das helder. En dan houden we niet veel (lees niets) over.. :-? Massa ledig voertuig is 1315kg, als ik daar 5 personen bij optel (5*75+25) wordt het 1815kg. En dat.. is nu vrijwel het toegestane max. massa voertuig, 1850kg.

Dat ga ik er vanuit dat het niet mogelijk is? Of verwacht je dat het RDW dan zegt, ja dat kan dan precies :?:
Laatst gewijzigd door JanendeFiat op do 17 jun 2021, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door tonic »

Mijn verwachting is dan dat het niet kan. Ten eerste is je camper waarschijnlijk al veel zwaarder dan het aangegeven massa ledig voertuig. Ga eerst maar eens even wegen dan zal je het zien.
JanendeFiat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:59

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door JanendeFiat »

Hmm, het waren inderdaad al bijzondere gewichten. Ik heb het nagegaan en er is iets misgegaan met het invoeren van het kenteken op de RDW denk ik. De gewichten zijn idd heel anders:
Massa ledig voertuig: 2490kg
Toegestane max. massa voertuig: 3200kg

Dus wat dat betreft moet het lukken. Gezien de 'hassle' die het met zich meebrengt hebben we toch besloten niet voor deze camper te kiezen. a) onzekerheid over uitkomst bij de RDW en b) als dat lukt, het nog laten inbouwen van een heupgordel op de chassis.

Dank voor alle reacties!
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door AadenAnke »

iSonic schreef:
za 12 jun 2021, 16:10
Buiten wat op het kenteken staat; als er geen deugdelijke (heup) gordels zitten zou ik mijn kind er niet laten zitten tijdens het rijden.
Maar je laat ze wel met de bus naar school gaan dan? Geen gordels staan plaatsen en zware rondslingerende tassen koffers en koptelefoons die zelfs bij een noodstop al door de bus vliegen. Begrijp me goed ik ben een groot voorstander van gordels hoor maar wat we hier niet willen juichen we om de hoek wel toe.
Langsbanken nee doe maar niet! Achteruitzit is heel veilig door de geneticheenergie wordt je in de zetel gedrukt. Alleen alle troep die rondvliegt komt recht op je af maar een Whiplash loop je er niet in op. Vooruit met gordel de manier de stoel geeft rug dekking als het goed is maar let op dat er voor je niets is waar je tegen aan vliegt dus tafels e.d. op de juiste afstand en zorg voor een kopsteun!
Aan de andere kant vroeger als klein jochie op de voorbak naast pa zonder gordels of airbag moest hij remmen dan ging de rechterarm opzij om je vast te houden dat is voor de meeste van ons ook altijd goed gegaan :shh: ik heb de laatste 35jaar als chauffeur in het OV gewerkt had geen gordel geen kreukel zone geen kooiconstructie en met die bussen zijn botsproeven niet verplicht dus ook niet uitgevoerd dus dat gaat eigenlijk altijd goed dus niet overdrijven maar rieel blijven. Wel altijd zorgen dat het klopt met de papieren

Gr. Aad
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door bus21 »

Gaat natuurlijk helemaal niet altijd goed.
Maar diegenen die het niet overleven komen daar hier natuurlijk geen verslag van doen.

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is sinds de invoering van de gordel toch drastisch gedaald.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door iSonic »

Ik ben reëel. Als ik een ongeluk krijg en er gebeurd wat met een van de kinderen omdat ze geen gordel hebben kan ik daarna niet meer in de spiegel kijken. Dus voor mij is het heel simpel. En ja ik sliep vroeger ook op de hoedenplank terwijl mijn broer op de achterbank lag. Maar dat verandert niks aan nu.

Het is trouwens kinetische energie.
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: Aantal zitplaatsen op kentekenbewijs vs werkelijk aantal



Bericht door Huug Lansbergen »

mmmm :-? we gaan toch geen , €¥¢£π√[ :clap:
Plaats reactie