Nieuwe camper besteld: Mobilvetta Kea I90, niets vergeten bij bestellen hoop ik...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Nieuwe camper besteld: Mobilvetta Kea I90, niets vergeten bij bestellen hoop ik...



Bericht door des »

Heb mijn camper verkocht,
na heel wat overleg met de echtgenote beslist de camper te verkopen, ik was er best tevreden mee, maar er zijn een paar dingen die me stoorde, en dit in verband met de indeling, niet met de kwaliteit die was goed. De tijd was rijp, mede door de corona crisis, was de prijs om te verkopen een grote meespelende rol, ik vermoed dat volgend jaar de markt zal ineen zakken. Veel instappende camperaars die nu verwoed een middel zoeken zullen hun ding niet vinden (vermoed ik).
Op mijn camper die nu 3 jaar oud is, verlies ik zo weinig toen ik hem heb verkocht, dat de deal snel gesloten was, hij gaat de grens over richting Nederland, dat zal er ook wel voor iets tussen zitten.

Wat ik me afvraag, of ik niets vergeten te bestellen ben, dus de vraag is wat mag er zeker niet ontbreken op een nieuwe camper. Alles van suggesties is welkom, want de levering is pas tussen januari @ eind maart 2022. Ik ga dinsdag nog eens langs voor de bestelbon definitief vertrekt.

Wat zit er op bij de bestelling,

Luifel
E6 truma, 900 of 1800w
Dubbel DIN dab radio, kan je naar swipe via gsm, weet niet precies wat het inhoud? Gps heb ik al van Garmin, of toch combiné met gps mischien.
Cabinetapijt
Ventilator in cabine
22 inch TV, avtex DVD USB enz.
Zonnepaneel 130w
In de garage komt rail aan zijkant van Fiamma voor de fietsen
4 usb ingang


Twijfel nog voor een schotel, heb niet veel tijd meer, ofwel een 4 g versterker mifi router met simkaart (kan ook er later ingezet worden,) wat moet ik doen,,,?

Wat heb ik nog te kort, wil het in 1 maal goed doen,
Suggesties aub thx
Laatst gewijzigd door des op wo 16 jun 2021, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door bently »

Ik zou eens overdenken van een goede LiFePo4 accu ?
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4358
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door jheeck »

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de levelset onder de camper. Kost een paar centen en 55kg laadvermogen maar het scheelt gedoe met oprijblokken. De camper staat lekker stil/vast en dat vinden wij beiden ook prettig.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door Lambiek »

Als je zegt welke camper je gaat bestellen ,
kunnen er ook adviezen komen ,
van mensen die dat merk type hebben,

Of ze wat vergeten waren
.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door leenjose »

Persoonlijk zou ik nog voor een schotel gaan, via internet vraagt het nogal wat gb per uur (hou rekening met ca. 1,5 gb)
Als je een lange oversteek hebt zijn stootwieltjes ( https://www.memo-europe.nl/stootwielen- ... -bokwielen ) misschien een optie?
Daarnaast hebben wij LPG flessen met een buitenvulpunt waar we erg blij mee zijn.
Een mechanisch slot Bearlock of Construct is misschien ook een overweging waard.
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door DJSmiley »

Bearlock/construct kan zelfs verplicht zijn vanuit de verzekering.

Veel andere dingen hangen af van je gebruik. Er zit nogal een verschil tussen kamperen op een camping/kampeerplaats in de zomer, of een jaar door europa reizen in alle seizoenen en vrijstaan.

In het eerste geval hoef je weinig te doen. Maar wil je overal vrij kunnen staan dan is een 130wp paneel vrij weinig. Dan is het zoveel mogelijk panelen leggen op het dak icm een grotere lithium accu.
Als je fietsen elektrisch zijn / worden wil je ook meer energie beschikbaar hebben, anders ben je verplicht aan de paal om ze op te laden. Laden via de dynamo is dan ook wel de voorkeur als backup voor je zonnepanelen.
Hoe zit je met gas? Een LPG tank kan handig zijn, maar heb je bv een stevige accu en een goede compressorkoelkast dan hoeft dat weer niet.

Schotel: Persoonlijk zou ik voor een mifi router gaan. Kost wel aardig data, maar vaak kun je ook een simkaartje kopen (prepaid) in een bepaald land. wel moet je rekenen op een beperkter bereik, niet overal is 4G, en de schotel werkt nagenoeg overal (Al ben je wel beperkt tot de dekking van CanalDigital oid als je specifieke zenders wilt kijken)

Zolang TV kijken geen primaire behoefte is ben je met 4G meer toekomstgericht naar mijn mening, en het betreffende dakoppervlak voor zonnepanelen gebruiken is, zeker als je vrij wil staan, een betere optie.

Kwa voertuig (voor zover niet aanwezig): Airco, cruisecontrol, passagiersairbag. Level ding kan ideaal zijn als je op wat ruiger terrein ook zonder gedoe recht wilt staan.
Ga je meer 'offroad' en vrijstaan dan zijn goede all-seasons ook de voorkeur, daarmee heb je in de zomer toch ook wat beter grip in gras/modder enz. Als rijgeluid minder van belang is en je echt maximaal grip wilt en semi-offroad wilt dan all-terrain banden

Overigens: Denk goed na wat je eventueel waar laat doen. Het is al meerdere keren gebleken dat niet elke dealer evenveel verstand heeft van met name de nieuwere accutechnieken, oplaadsystemen en zonnepanelen. Het kan dus best zijn dat het verstandiger is om dat bij een meer gespecialieerde tent te laten doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door Atoz »

Als Belg....
Geen schotel, data orange.be kost je wel 40€ per maand maar onbeperkt data in Europa. Geen HD kwaliteit, maar moet dat? Werkt dan ook in het zuiden. Onze snipe, schoon toestel trouwens, voldeed, maar ging niet in het zuiden.
En tv Vlaanderen kijken we thuis via de schotel (meestal Netflix) en kan onderweg via data

Meer zonnepanelen zo veel mogelijk
LiFePO4, geen 100Ah maar min. 200Ah, kost wel wat, pure luxe om voldoende energie bij je te hebben.
Oppassen want ik is hier de verhalen van Charm en de minderwaardige installatie bij zijn Belgische verkoper.

Want energie is de toekomst! Wie wil nog zonder?
Maar zijn er nog wel genoeg centen, want ik schreef mijn lijstje, maar wie gaat dat betalen :)

Edit:viewtopic.php?f=10&t=8476470
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door appellover »

Denk ook dat schotel langste tijd gehad heeft,het internet wordt steeds beter,sneller en goedkoper.
Heb thuis (Spanje) nog schotel en CD maar is eigenlijk overbodig nu met glasvezel.
In camper zou ik geen schotel meer plaatsen maar smart tv of een xiaomi smart stick achter de tv ,(voordeliger) en een hotspot via de telefoon ( geen chromcast meer,is ook achterhaald) .
Heb hier in Spanje nu een onbeperkt abo in heel EU voor 21€.
Zal niet lang meer duren dat dat de standaard is.
Gr.Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
roma
Berichten: 4488
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door roma »

Twee gemakkelijke stoelen met slaapstand en een los voetenbankje….
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe camper besteld, niets vergeten bij bestellen hoop ik..



Bericht door Wim Corduwener »

Een reservewiel i.p.v. een reparatiesetje.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nieuwe camper besteld: niets vergeten bij bestellen hoop ik...



Bericht door des »

Mobilvetta kea i90, centraal bed, 7.47 L is de gekozen camper
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nieuwe camper besteld: niets vergeten bij bestellen hoop ik...



Bericht door des »

Reservewiel had ik over het hoofd gezien, ga ik dinsdag bij bestellen 👍
Extra simkaart heb ik wel om eventueel in een router te stoppen, maar welk model hé 🤔
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Bert
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Nieuwe camper besteld: niets vergeten bij bestellen hoop ik...



Bericht door Bert »

Achteruit-rij-camera en of sensoren


Bert
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe camper besteld: niets vergeten bij bestellen hoop ik...



Bericht door evdoetelaar+larana »

Onderdelen n voorzieningen die achteraf lastiger zijn toe te voegen zou ik meteen door de dealer laten plaatsen, dan wel voor te laten bereiden zodat de mogelijke plaatsing ervan in de toekomst eenvoudig mogelijk is. Welke onderdelen en voorzieningen is weer afhankelijk van je eisen en wensen.

Probeer voor jezelf een en ander te rangschikken. Enkele suggesties;
1. veiligheid / beveiliging
- Baelock > plaatsen door gecertificeerde dealer
- additionele sloten > zijn evt. ook zelf te plaatsen
- alarminstallatie > evt. met geïntegreerde GPS-tracker
2. energiehuishouding
- wil je (veel) vrij staan of meestal aan de walstroom > voldoende accu-capaciteit + zonnepanelen
- dakluiken en andere voorzieningen op het dak zodanig laten plaatsen dat er voldoende ruimte blijft voor zonnepanelen in gangbare maten
- ook wintercamperen? > voldoende brandstof voor de verwarming > dieselkachel? of LPG?
3. comfort
- een goed bruikbare douche
- electrische oven of andere electrische apparatuur > omvormer en energiehuishouding
- alternatief toilet > droogtoilet of verbrandigstoilet
- vloerverwarming?
- buitenaansluitingen douche, gas, TV.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie