Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
DoekenEef
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 7:36

Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door DoekenEef »

Ze moeten hier toch zijn.. Op dit mooie forum... Bezitters van een Pick-up+afzetunit combinatie!

Wij zijn ons aan het oriënteren en zitten nog wel met wat vragen (lees: veel vragen) Een kleine greep uit het totaal van vragen: registreren als camper of als auto? Wat zijn dan de lasten (wegenbelasting?) En als de combi als Camper staat genoteerd, mag je er dan ook zonder afzetunit mee rijden? En qua verzekering?

En zo zitten we nog met vele andere vragen. Is er iemand hier waar ik een keer contact mee zou kunnen/mogen opnemen om hierover kort te praten? Iemand die zijn opgedane kennis op dit vlak met ons wil delen? We zouden er dankbaar voor zijn... :bow: :bow:

Groet,

Doekele & Eveline
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door tonic »

Het woord zegt het al "afzetunit" betekent dat hij te verwijderen is en wordt dus gezien als lading.
Je betaald als particulier de volle mep houderschapsbelasting voor je bedrijfswagen welke eronder zit. Dan mag je dus ook zonder lading (afzetunit) rijden.

Als je hem als camper wilt laten registreren dan moet de unit onverbrekelijk met het voertuig verbonden worden. je moet dan ook aan alle eisen die de RDW en de belastingdienst aan een camper stelt voldoen. Dus inrichtingseisen en eisen zoals hoogte e.d.
dan kun je 1/4 tarief aanvragen en omdat de unit onverbrekelijk verbonden is mag/kun je niet zonder unit rijden. Ook zal je BPM moeten betalen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door veetee »

Ik weet dat forumlid Stobbie zo'n combi heeft gehad, wellicht reageert hij nog of kun je hem zelf contacten...

viewtopic.php?f=11&t=8474955&p=2006063#p2006063
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door Autocaravana »

Ik wil geen verwarring zaaien, maar ik vraag mij af deze bewering klopt:
"Als je hem als camper wilt laten registreren dan moet de unit onverbrekelijk met het voertuig verbonden worden."

Ik kwam deze Land Rover pick-up tegen met kampeerautokenteken:
https://www.marktplaats.nl/q/m1715067330/. Niet echt een afzetunit maar wel demontabel.

Ik heb er wel eens over gedacht zo'n unit op een pick-up, maar als particulier betaal je enorm veel geld voor een pick-up (BPM) en er is geen doorgang tussen de cabine en de kampeerunit.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door henk en lila »

En met of zonder unit heb je een bedrijfswagen die maar op weinig plekken te verzekeren is voor een particulier.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door Wim Corduwener »

Ik denk tóch dat @tonic gelijk heeft.
tonic schreef:
vr 11 jun 2021, 14:36
Als je hem als camper wilt laten registreren dan moet de unit onverbrekelijk met het voertuig verbonden worden.
Volgens mij zit de ombouw van jouw voorbeeld (met bouten) gemonteerd op de laadbak en niet met bijvoorbeeld spanbanden en dan voldoet-ie met z’n minimale inrichting blijkbaar aan de eisen van een kampeerauto. De opbouw en het voertuig zijn daardoor een onlosmakelijk geheel.
Advertentie Marktplaats schreef: Het hele jaar rijden voor 1/4 van de wegenbelasting ("gemiddeld" nog geen € 60,- per maand).
Nog veel meer van dit soort slimme redenaties en de Belastingdienst gaat op een dag verzinnen dat ook voor campers het volledige tarief moet worden betaald.
Laatst gewijzigd door Wim Corduwener op zo 13 jun 2021, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Hajok
Berichten: 20
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 20:07

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door Hajok »

Hallo, dit is mijn eerste bericht hier op dit fijne forum.

Wij gaan sinds 2019 met veel plezier op pad met een Tischer 260 Trail camperunit op onze Nissan Navara king cab (1,5 cabine) 2.5d. Voor ons een heerlijke manier om op pad te zijn. We hebben alles aan boord wat we nodig hebben om ook in het wild te kunnen staan. Ik rijd deze pickup buiten de vakantietripjes om als bedrijfswagen op grijs kenteken. Het voordeel voor ons is dat we op deze manier de auto zeer divers in kunnen zetten. Klusspullen, 1/2 kuub zand, brandhout, motorfiets; alles kan in de laadbak. En de camperunit staat onder de carport klaar voor gebruik. Weekendje weg, lange vakantie de Alpen in, zo geregeld.

De belastingdienst kijkt naar de unit als lading zolang deze zonder gereedschap verwijderd kan worden. Zodra je niet aan die eis kunt/wilt voldoen kun je de gehele combinatie laten herkeuren naar camper als je verder aan alle voorwaarden voldoet.

De vraag is of je een permanente camper wilt maken van een pickup en daarmee de veelzijdigheid van gebruik opgeeft?

Een pickup met opzetunit is en blijft een compromis. een beetje ruimere unit met een wc/badkamertje is al snel 600-700kg leeg. Onze combinatie heb ik de laatste keer voor vertrek gewogen en deze was 3.042kg met alle bagage, vakantievoorraad en volle diesel- en watertank maar zonder ons zelf meegerekend. En dan letten we nog goed op het gewicht van onze uitrusting. Om er legaal mee op pad te gaan is het standaard laadvermogen ontoereikend en moet je de TMM van de pickup noodgedwongen ophogen. Wij hebben gekozen voor VB airsuspension volledige luchtvering achter. Alleen deze oplossing heeft voor onze Nissan een typegoedkeuring richting RDW (in ons geval van 2.820kg naar 3.350kg). Voor info zie oa. WTD services of heel veel draadjes hier op het forum.

Al dat gewicht en het hoge zwaartepunt heeft invloed op de rijeigenschappen. Een ducato bus rijdt op de snelweg vermoedelijk lekkerder. Verder heb je:
-beperkte bergruimte
-beperkt laadvermogen met veel gewicht op de achteras
-beperkte combinatiemogelijkheden: kijk goed welk type unit past op de pickup. Let op lengteverschil van de laadbak tussen double cab en king cab.
-in de praktijk ruimte voor hooguit 2 personen (+hond)
-vergeet dat fietsenrek maar en een luifel is al twijfelachtig.

Tegenover die nadelen staan ook voordelen:
-je kunt met 4wd op plaatsen komen waar je met een gewone camper nooit kunt komen.
-je past in een parkeervak
-in het algemeen krachtigere motoren dan campers obv. een bus.
Laatst gewijzigd door Hajok op ma 14 jun 2021, 16:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Hajo
2travel
Berichten: 18
Lid geworden op: do 13 feb 2014, 10:29

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door 2travel »

In een ver verleden, toen grijs kenteken nog betaalbaar was voor particulieren en dus de vraag veel groter, heb ik behoorlijk wat afzetunits gebouwd.
Niet allen voor klanten in Nederland, maar ook daar buiten. Vooral Duitse klanten wilden groter en dus zwaardere units. Vrijwel altijd op een Japanse basis met een draagvermogen van rond de 1000kg. En dat was vaak een probleem. Opwaarderen met zwaardere veren of luchtveren was een optie.
Door de -niet altijd goed uitgevoerde aanpassingen door de eigenaren- veranderde de belasting op het chassis. Vooral als met de combinatie enigszins serieus terrein werd gereden, ontstond het risico dat het chassis scheurde of doorboog. Meestal net achter de cabine bij de steunen van de laadbak.
En zoals eerder al genoemd, de belastingregels maken een pickup voor een particulier vrijwel onbetaalbaar.
Desondanks blijft het een mooi concept, maar persoonlijk zou ik erg letten op gewicht en afmetingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9027
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door gjvonk »

Ik volg het draadje met interesse. Het was ook ooit mijn ideaal. In die tijd waar 2travel op duidt, waren het voor zover ik met herinner, met name de Toyota pick-ups die gevoelig waren voor doorbuigen/breken. Een Mitshubishi L200 werd betiteld als de sterkste op dit vlak. Als ik het weggedrag van een pick up met een afzetcamper bij een flinke zijwind zie, voel ik me toch prettiger in onze bus. Met name de hoogte van het geheel ten opzichte van de spoorbreedte komt op mij als instabiel over. Het zou mooi zijn als er een unit bestaat met vaste opklapwanden (zoals de Esterel vouwcaravans indertijd)...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Gezocht: ervaringsdeskundigen Pick-up & afzetunit combinatie



Bericht door Pedro48 »

Ik heb in het verleden ook een aantal afzetunits gebouwd.
De eerste was op een Daihatsu Rocky Wagon.
Daar zat standaard een polyester gedeelte achterop, wat er redelijk eenvoudig af kon.
Dan moest de achterdeur er nog uit, en dan bleef er een soort pickup over. Het was best uniek, er heeft destijds een verslag van in het 4WD magazine gestaan met foto's.
Daarna werd ik gek gebeld om er nog een aantal te maken.

Daarna nog een paar gebouwd. De eerste op een Nissan pickup , en direct daarna nog een paar. Het bleek dat de bakmaten van diverse pickup's redelijk gelijk waren.
Na een aantal jaren moest de Rocky eruit, en kocht ik een Isuzu pickup. Met een te lichte motor bleek al vrij snel.
Toch 2 jaar mee gereden, daarna een Chevrolet S10 gekocht. Daar paste de unit ook op.
Nog weer later een full size Dodge Ram, daar kon de unit ook op, maar niet met de poten, de auto was te breed.
De laatste unit zeker een jaar of 12-13 gebruikt.
Daarna verkocht, omdat het op en afzetten te lastig was, het moest met een kraanbaan gebeuren.

Alle auto's waren grijs kenteken.
De unit is lading, telt nergens voor mee. Onder het rijden mag er niemand in de unit zitten ( officieel)
Het bouwen is continu, op elk onderdeel, schotje, deurtje en wandje goed nadenken hoe het meeste gewicht te besparen.
De auto's werden zakelijk en prive ook voor alle andere doeleinden gebruikt.
Nog steeds rij ik met een RAM als dagelijkse auto.
Geen afzetunit meer.
Adria Coral Supreme S 690SC
Plaats reactie