Busbiker, Van-star of...?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1933
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Busbiker, Van-star of...?



Bericht door Zadowolony »

Ik wil onze beide elektrische (vouw)fietsen toch uit de buscamper hebben en ben aan het kijken naar een busbiker/Van-star of zoiets.
Dus niet iets aan de deuren, maar dus aan het chassis bevestigd.
Wat is het beste merk qua prijs/kwaliteit/gewicht?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9163
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Busbiker of Van-star of ?



Bericht door gjvonk »

Ik heb ooit een buscamper met een busbiker rek achterop gehuurd: degelijk maar wel groot, zeker voor 2 vouwfietsen...er kunnen er volgens mij wel 4 op.

De grootte vond ik ook wel lastig achteruit manoeuvreren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Busbiker of Van-star of?



Bericht door jheeck »

Ik heb de Busbiker X290 light van 49,8kg, ik zie bij de Memo drager geen eigen gewicht staan maar omdat de Busbiker goeddeels van aluminium is en de Memo Van Star van staal verwacht ik dat de laatste iets meer weegt.

De Busbiker is wat duurder maar ik vind 'm ook mooier afgewerkt en ik verwacht door de materiaalkeuze minder risico op corrosie. De Memo Van Star heb ik vorig jaar op een huurcamper meegemaakt, die voldoet op zich ook wel. Grote plus voor de nieuwste Busbikers vind ik dat de vergrendeling geen losse onderdelen bevat, je kunt geen (split-)pennen kwijtraken.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1933
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Busbiker of Van-star of?



Bericht door Zadowolony »

Ik heb ze gebeld : De VanStar weegt 45 kg, de montage materialen voor de ducato 15, totaal 60.

https://www.memo-europe.nl/van-star-e-cross


Is het gewicht van de busbiker incl montage materiaal?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9163
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Busbiker of Van-star of?



Bericht door gjvonk »

Toch even langs de weegbrug? Als ik de busbiker aan onze Pössl Roadcruiser/ Jumper L4H2 Heavy zou bevestigen, ga ik over het maximum gewicht heen. Met het oorspronkelijke fietsenrek op deur (25 kg) en 2 fietsen die samen 36 kg wogen, lukte het om net onder de 3.500 kg te blijven...ergo met de busbiker er aan en 2 fietsen er op, zou ik zomaar 75 kg te zwaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1933
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Busbiker of Van-star of?



Bericht door Zadowolony »

We hebben voldoende gewicht over. Fietsen zaten al bij de laatste weging. We zijn beiden ook slank
Maar hoe minder hoe beter. Vandaar dat ik naar de Van-star keek. Huidige fietsenrek van de bus kan er dan weer af.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Busbiker of Van-star of?



Bericht door jheeck »

gjvonk schreef:
do 10 jun 2021, 14:55
Met het oorspronkelijke fietsenrek op deur (25 kg) en 2 fietsen die samen 36 kg wogen, lukte het om net onder de 3.500 kg te blijven...ergo met de busbiker er aan en 2 fietsen er op, zou ik zomaar 75 kg te zwaar zijn.
Ik zie er geen 75 maar 25 extra want je haalt er een rek van 25 af en zet er een van 50 terug. Maakt niet uit want te zwaar is te zwaar, bekend probleem.
Zadowolony schreef:
do 10 jun 2021, 14:30
Is het gewicht van de busbiker incl montage materiaal?
Dat weet ik niet, ik heb het gewicht van hun site, maar het enige wat er nog los bij besteld moet worden is een kabelset. Deze drager is specifiek voor de Sevel bussen gemaakt, de Van Star is universeler en heeft daardoor waarschijnlijk nog dat extra montagemateriaal nodig.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1933
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Busbiker of Van-star of?



Bericht door Zadowolony »

Net ook busbiker in Culemborg gebeld, gewicht van krap 50 kg voor de light uitvoering is inclusief montage. Kosten ca 2100 incl montage.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Busbiker of Van-star of?



Bericht door jheeck »

Da's stevig aan de prijs dan :shock: maar als ik de prijzen excl. montage (incl. kabelset) bekijk ontlopen de twee elkaar niet heel veel, mits die van Memo inclusief het montagemateriaal is.... Misschien kun je bij diverse dealers nog wat rondshoppen om de montagekosten iets te drukken.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Busbiker, Van-star of...?



Bericht door isoplus »

Het kan echt makkelijker en lichter, kijk eens op www. van 'n bike.be steunt op de scharnieren van de Ducato deuren en dan kan daar een goedkoop rek op.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busbiker, Van-star of...?



Bericht door PaulBng »

Ik vind 50kg ook best wel zwaar.
Ding van mij weegt compleet 20,5kg.
Hangt aan de scharnieren.


Paul
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1933
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Busbiker, Van-star of...?



Bericht door Zadowolony »

Houden die scharnieren dat wel?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busbiker, Van-star of...?



Bericht door PaulBng »

Ow, even voor de duidelijkheid.
Hangt dus niet echt aan de scharnieren.

De scharnieren zitten aan één kant aan de deur, en aan de andere kant aan het chassis met twee bouten. Die laatste twee bouten zijn vervangen door stukken (kwaliteit) draadeind (feitelijk langere bouten waarvan de kop afgezaagd is), en daar hangen de scharnieren van het rek aan.


Paul
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1933
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Busbiker, Van-star of...?



Bericht door Zadowolony »

Oké, dan draagt die onder op het chassis begrijp ik.
Scheelt wel kilo’s.

Lijkt die op van n bike?

https://www.vannbike.com/draagsysteem/
Plaats reactie