Ik gooi m hier in de groep.
Mijn idee om het fietsenrek te wijzigen.
Nu origineel hangt hij nogal hoog en dat zal gedaan zijn om de lichten en kenteken vrij te houden, zoals het hoort.
Nu met electrische fietsen, en dan ook nog zonder accu, wegen ze 28 Kilo.
Het rek mag 60 kilo hebben, dus dat gaat. Maar wel moet ik ze ruim 1 Mtr hoog tillen. Alleen, want moeders met artrose?
Zette we voorheen 1 fiets binnen dwars in de leefruimte, was dat lastig onderweg. Toilet, wat eten, fiets er uit, het grootste bezwaar hier vind ik bij calamiteiten kun je via eventueel de zijdeur er moeilijk uit.
Mijn idee is om een nieuw gat te boren in de -staande- draagbuis en zo het geheel iets te laten zakken zodanig dat de nummerplaat vrij blijft.
Wat mij hierbij tegenhoudt, is de verzwakking van de staande buis door dit nieuwe gat.
Een ander idee is om hier een soort "slof" te monteren die langs de buis glijdt en dmv een eenvoudige katrolconstructie de boel op te trekken.
Kan ook electrisch, ja ik snap het maar -touwtje trekken- vond ik vroeger ook al spannend
.
.
De buis
PS.
Dit schrijvend en nogmaals de foto bekijken, denk ik dat als ik dat lagere gat boor, en een versteviging tussen de twee buizen maak het grootste bezwaar is opgelost.
Het zijn nl twee paralelle buizen en denk ook al als versteviging naast elkaar.
Graag jullie visie op dit plan.
Wijzigen Fiamma fietsenrek
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Wijzigen Fiamma fietsenrek
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 11 jun 2021, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: wijzigen fiamma fietsenrek.
Zou best kunnen denk ik, er bestaan verschillende varianten van zo'n lift systeem op de markt, met een draaihandel of elektrisch. Ik had een liftsysteem op de camper waarmee je de goot tot op grond kon laten zakken (elektrisch), heerlijk, dan rij je fietsen er zo op.
Een simpeler alternatief is een afneembaar rijgootje om de fiets er op te rijden.
Een simpeler alternatief is een afneembaar rijgootje om de fiets er op te rijden.
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: wijzigen fiamma fietsenrek.
Fietsen van 28 kg per stuk? Ze zijn er ook van minder dan 20 kg, dus ik zou ze inruilen.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Re: wijzigen fiamma fietsenrek.
Ik neem aan dat het gewicht van 28 kg met accu is , anders inderdaad inruilen voor lichtere fietsen.
Onderweg naar (t)huis
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Wijzigen Fiamma fietsenrek
Wel lief die reacties.
En inderdaad ZONDER accus 28 kilo. Accu 3 kg. Per stuk. Duits he.
Bij gebrek aan zg "liggende gelden" moet ik t hier mee doen. En de goedkoopste oplossing is laten zakken.
Heeft als bijkomend voordeel dat ze niet zo hoog boven de auto uitsteken. Passen dan miss weer in de P kelder.
En inderdaad ZONDER accus 28 kilo. Accu 3 kg. Per stuk. Duits he.
Bij gebrek aan zg "liggende gelden" moet ik t hier mee doen. En de goedkoopste oplossing is laten zakken.
Heeft als bijkomend voordeel dat ze niet zo hoog boven de auto uitsteken. Passen dan miss weer in de P kelder.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 16:22
Re: Wijzigen Fiamma fietsenrek
Hoi, ik ben een nieuw lid van dit forum.
In het verlengde van deze vraag over het fietsenrek heb ik de volgende vraag:
ik heb zo een fietsenrek met lift. Werkt uitstekend maar ik wil hem graag met de schroefmachine gaan bedienen. Weet iemand wat voor een haak ik moet hebben om dat op de schroefmachine te zetten.
Groet Theo
In het verlengde van deze vraag over het fietsenrek heb ik de volgende vraag:
ik heb zo een fietsenrek met lift. Werkt uitstekend maar ik wil hem graag met de schroefmachine gaan bedienen. Weet iemand wat voor een haak ik moet hebben om dat op de schroefmachine te zetten.
Groet Theo
Re: Wijzigen Fiamma fietsenrek
Het Fiamma rek aan een Vito of Transporter achterklep is qua gewichtsverdeling weliswaar anders als het rek op een enkele Ducato, Jumper of Boxer deur, maar ik vind 2 fietsen van 28 kg/stuk toch wel een uitdaging...
Die rekken voor een Ducato/Jumper/Boxer deur hebben overigens standaard 2 montage hoogte mogelijkheden; kies je de laagste, moet je werken met een extra achterlichten balk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Die rekken voor een Ducato/Jumper/Boxer deur hebben overigens standaard 2 montage hoogte mogelijkheden; kies je de laagste, moet je werken met een extra achterlichten balk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Wijzigen Fiamma fietsenrek
Ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken.jansloos schreef: Wat mij hierbij tegenhoudt, is de verzwakking van de staande buis door dit nieuwe gat.
Het ding zit nu ook in zo'n gat.
En als je het geheel laat zakken, wordt de kracht op die buis bij het oude gat ook minder...
Paul