Diesel, elektrisch of CO2 neutrale brandstof?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Dutch Traveler
Berichten: 99
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Diesel, elektrisch of CO2 neutrale brandstof?



Bericht door Dutch Traveler »

We moeten allemaal over naar elektrisch rijden, wordt er al een poosje geroepen.
In afwachting daarvan, camper ik al een poosje in een mini camper op benzine, en wil binnenkort overgaan op mijn eerste vol elektrische camper.
Maar nu schijnt er al een CO2 neutrale brandstof te bestaan, alleen Europa wil er niet aan.
Wat is hier nu allemaal van waar. Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer.

Bron : www.auto55.be/nieuws/33606-co2-neutrale ... -van-weten

Het zal toch geen Belgenmop zijn ? :crazy:
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 956
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Diesel ? Elektrisch ? of CO2 neutrale brandstof



Bericht door Metor »

Nee, geen Belgenmop, behalve de titel van het verhaal want het maakt elektrische auto's niet overbodig. Wat is CO2 neutrale brandstof?
Dat is brandstof die gewonnen is uit hernieuwbare grondstoffen, b.v. 100% biodiesel (b.v. HVO100).
Een kachel of openhaard stoken met brandhout is ook CO2 neutraal, omdat bomen weer aangeplant kunnen worden en groeien.
En CO2 is niet het enige milieu probleem, de vervuiling (NOx, fijnstof etc) als gevolg van de verbranding is nog steeds aanwezig bij CO2 neutrale brandstof.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Diesel ? Elektrisch ? of CO2 neutrale brandstof



Bericht door bupozaanstad »

"We moeten allemaal over naar elektrisch rijden, wordt er al een poosje geroepen."

Ze roepen maar en roepen maar echter is het hele elektriciteitsnet in Nederland hier nog lang niet geschikt voor. Neem een gemiddelde straat in een woonwijk en zet daar 10 battery wagens aan de lader en je zal merken dat het licht begint te vervagen in de huizen en dat de leidingen het redelijk warm krijgen. Ze willen zo veel in Nederland maar dan zal men eerst het volledige elektriciteitsnet in Nederland hierop moeten aanpassen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Diesel ? Elektrisch ? of CO2 neutrale brandstof



Bericht door hurktoilet »

Nee, dit is zeker geen mop. HVO kun je gewoon kopen. Verhaal heeft een paar kanten.
- De gewone B7 diesel heeft een bijmenging met simpele fame-biodiesel. In de bedrijfswagenbranche en ook de binnenvaart regent het klachten dat wagens en schepen daardoor plotseling stilvallen, onder meer als gevolg van bacteriegroei. Fame kan bovendien gemaakt zijn van plantaaardige oliën, die ook als voedsel gebruikt hadden kunnen worden. HVO is een synthetische diesel, gemaakt van afvalolie (met name gebruikte frituurolie).
- De fabrikant van hvo claimt dat hvo stukken minder uitstoot geeft dan gewone B7-diesel. Da's mooi, heel mooi, al is het inderdaad nog geen nul.
- HVO kan - omdat het beter is dan fame - in veel hogere hoeveelheden bijgemengd worden in gewone diesel dan fame. Tot B50 (50 procent dus) voldoet het aan alle normen voor diesel en zou iedere dieselrijder het dus gewoon moeten kunnen gebruiken;. HVO 100 doet niet, omdat dat net iets dunner is dan gewone diesel en dat zou problemen met pakkingen kunnen geven. Maar Fiat, Peugeot en anderen hebben hun euro 5 en 6 motoren al wel vrijgegeven voor hvo 100.
Al met al dus inderdaad tamelijk onbegrijpelijk dat hvo niet meer gestimuleerd wordt, al zou het ook kunnen zijn dat er nog niet genoeg productiecapaciteit is.
Disclaimer: het bovenstaande baseer ik op google-onderzoek en heeft geen wetenschappelijke waarde. Nog een opmerking in de categorie 'voor wat het waard is': na twee tankbeurten HVO 30 heb ik het gevoel dat mijn motor (Peugeot Boxer 2.2 hdi uit 2003) rustiger en stiller loopt dan voorheen. Maar misschien komt dat wel doordat ik me in NL aan de 100 houd en sindsdien niet meer naar het buitenland geweest ben. :-B
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Diesel ? Elektrisch ? of CO2 neutrale brandstof



Bericht door Atoz »

bupozaanstad schreef:
do 10 jun 2021, 11:09
Ze roepen maar en roepen maar ....
Volledig eens met jouw schrijven, behalve dat je Nederland MOET vervangen door ''europa'' en bij uitbreiding door ''allemaal''.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Diesel, elektrisch of CO2 neutrale brandstof?



Bericht door bupozaanstad »

Atoz inderdaad Europa maar ik heb het eigenlijk alleen over Nederland om dat ze hier de wereld willen verbeteren maar schijnbaar nog steeds niet begrijpen dat wij maar een postzegel zijn op de wereld kaart. Hier de diesels van de weg af maar wel op export naar Afrika want daar vervuilen ze niet :bang: :bang:
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Diesel, elektrisch of CO2 neutrale brandstof?



Bericht door Atoz »

Henk, de Belgen zijn niet beter hoor!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Diesel, elektrisch of CO2 neutrale brandstof?



Bericht door Autocaravana »

bupozaanstad schreef:
do 10 jun 2021, 11:09
Ze willen zo veel in Nederland maar dan zal men eerst het volledige elektriciteitsnet in Nederland hierop moeten aanpassen.
Stom van Tennet, Liander en andere dat ze dat niet hebben bedacht en dat ze dat van jou moeten horen.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel, elektrisch of CO2 neutrale brandstof?



Bericht door DucatoDolf »

'Co2 neutraal' is de meest gore leugen die er op het moment bestaat. Hoezo neutraal? Als ik mijn auto op een houtgasgenerator zou laten rijden stoot ie ineens geen Co2 meer uit? Elke vorm van verbranding zet brandstof MET zuurstof om in? Juist o.a. Co2.

Dat hout als biobrandstof bestempeld wordt laat zien hoe verknipt het huidige 'duurzame denken' is. Het verbruik tov nieuwe boomgroei ligt lichtjaren uit elkaar. Heel Europa is leeg gestookt door het (post) Romeinse rijk. Is daar een vergelijkbaar bos voor teruggekomen? En dan nog steeds draagt de verbranding van hout niet bij aan een daling van Co2 uitstoot. Evenals elke andere vorm van brandstof verbranding.

Ik ben voor elektrische aandrijving, want dat is veruit de meest duurzame als de electrische energie 'echt' duurzaam opgewekt wordt. Dus sowieso zonder verbruik van zuurstof. Voor de te gebruiken media heb ik dan nog wel diverse kanttekeningen. Accu's gaan het niet redden. De oplossing ligt mijn inziens in een doorontwikkeling van overdracht via inductie in het wegdek naar een condensator in de auto. Hoorde laatst dat hier weer doorbraken in zijn. Of eventueel omzetting in waterstof.

Over NL vs Europa. Als relatief rijk en kleine geografische omgeving zijn wij bij uitstek een land om nieuwe dingen te proberen. Wij hebben geen autoproductie en zijn dus niet beïnvloed door die lobby. Verder zijn we groot genoeg tov bijvoorbeeld Monaco e.d. om een serieuze tendens te veroorzaken. Verder hebben wij als zowat de enige in Europa gewoon onze zaakjes op orde wat wegenbouw betreft (veel andere dingen ook, we moeten niet zo klagen) . Aan kennis ontbreekt het ook heus niet. En last but not least, middels wegtransport vanuit onze havens is onze infrastructuur bij uitstek geschikt om daarmee te kunnen concurreren.

Stel je voor: vrachtwagens die vanuit havengebied naar distriparken rijden op stroom uit het wegdek. Dat is big business. Dus als het rijk daar in eerste instantie op subsidieert kunnen we ook echt een grote move maken.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Diesel, elektrisch of CO2 neutrale brandstof?



Bericht door bupozaanstad »

DucatoDolf elektriciteit is prachtig maar ook dat moet worden opgewekt, waterstof maken is leuk maar kost heel veel elektriciteit. Men begon over biomassa waar hele bossen voor worden kaalgeslagen en dat is ook een grote miskleun. De milieumaffia roep toetert maar wat en de hoge heren / dames in Den Haag gaan daar in mee maar als ze in Den Haag opperen meer windmolens en velden met zonnepanelen te plaatsen dan is diezelfde milieumaffia weer tegen. Laat ik het zo zeggen ze willen van alles en drammen maar door maar er komt heen hout van terecht en de burger krijgt de kosten.

Als ik alleen al kijk wat er dagelijks aan vliegtuigen overkomt hier in Zaanstad, en het worden er nu weer steeds meer, dan denk ik wat doet men daar aan. Niets natuurlijk! Een passagiers / vrachtvliegtuig in de start en tot zeker 10 kilometer daarna gebruikt per motor ongeveer 55 liter kerosine per minuut en heeft een verbrandingstemperatuur van ongeveer 875 graden, erg goed voor het milieu en opwarming van de aarde, maar op elektriciteit zie ik ze niet vliegen. Om over de scheepvaart op het Noord Zeekanaal maar niet te spreken want als je ziet wat daar voor zwarte troep de pijp uit gaat wordt je ook doodziek. Dan hebben we TATA Steel ook nog en dat is ook een enorme vervuiler maar dat is schijnbaar geen probleem, af en toe een boete wegens het overschrijden van de norm en gewoon weer verder.

Maar wij automobilisten mogen het oplossen, rij je op diesel dan is de belasting torenhoog, rij je schoon op LPG dan is ook de belasting veel hoger dan op benzine en zo kunnen we nog wel even verder gaan. Het is een zooitje in milieu land en Den Haag.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie