Zonnepaneel aansluiten

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Claudio T
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 12:22

Zonnepaneel aansluiten



Bericht door Claudio T »

Beste kampeer vrienden

Aangezien ik nog redelijk nieuw ben in de kampeerwereld zou ik graag iets willen weten.

Kan ik mijn zonnepaneel aan mijn huishoudaccu aansluiten?
Maar deze accu wordt ook opgeladen tijdens het rijden door de alternator en als ik aan de paal hang laadt deze ook op.
Dus kan ik mijn zonnepaneel er ook op aansluiten of niet of is dat niet verstandig?

Mvg
Claudio
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel



Bericht door veetee »

Dat is zeker wél verstandig, waar wil je hem anders op aansluiten?
De verschillende laadsystemen kunnen naast elkaar gebruikt worden en beïnvloeden elkaar niet.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Wel een solar regelaar er tussen hè, je kunt een zonnepaneel niet zo rechtstreeks op de accu's aansluiten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

maar wel met een laadregelaar tussen paneel en en accu, en bij aansluiten eerst accu aan regelaar aansluiten en dan pas het paneel aan de regelaar aansluiten, en bij loshalen accu EERST paneel los en dan pas accu

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 03 jun 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

bijna gelijktijdig :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Jij voelde hem ook al aan Jos.👍
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Claudio T
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 12:22

Re: Zonnepaneel



Bericht door Claudio T »

Dank je wel om de reacties

Mvg
Claudio
Plaats reactie