Denk gerust met ons mee; aanschaf camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door hugo+jitske »

Wij (gezin met kinderen van 9 en 7) willen komend kalenderjaar op pad. Vertrek eind februari (richting de warme streken) en aankomst uiterlijk eind augustus in Portugal, waar we mogelijk nog een jaar zullen blijven. Misschien huren, misschien in de camper. We hebben een budget van 15-25K en zoeken iets wat zgoh is en zo zelfvoorzienend als mogelijk. Ik word zelf warm van de oerdegelijke Iveco en helemaal gaaf lijkt me een belastingvrije Touringcar. Maar een traditionele alkoof-Ducato is ook prima. Aanschaf niet voor oktober (eerst nog even lekker met de tent naar Portugal).

Je leest het al; we weten nog niet wat we willen.
Maar wellicht heeft iemand een tip. Voordeel van het nog niet weten is een open mind, niet waar?

Hartelijk gegroet, Hugo
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7105
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door dedruivenplukker »

Welkom en een goed idee weet ik uit ervaring.
Ik begrijp dat je rijbewijs C hebt?
Een touringcar is mooi en ik ben ex-buschauffeur maar ik heb toch bewust voor kleiner gekozen gezien mijn manier van reizen.
Veel wild camperen in bos of andere stekken, en dan is een bus met lage achterkant vaak te groot en onhandig.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door de Jonckheer »

Om in te wonen heb je ruimte nodig en die ruimte bied een touringcar. Wij hebben er een vanaf 2007 en nog nooit spijt van gehad en hij blijft nog wel even. Het is wel zaak om te weten waar het over gaat als je er een wilt gaan aanschaffen maar dat geld eigenlijk voor een gewone camper ook, toch? Qua rijcomfort wordt het niet beter vanwege de standaard luchtvering, een touringcar is gebouwd op passagiers comfort en dat is totaal iets anders dan vracht.
Meine
Berichten: 4668
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door Meine »

Mij lijkt het wijs de behoefte wat nader te definiëren, een Ducato met alkoof en een 12 meter tourwagen zijn uitersten.

Her budget geeft geen onbegrensde mogelijkheden. De aankoop van een camper kan op het laatste moment, een touringcar "met wat werk" zou je nu al moeten kopen. Reken er niet op dat voor die prijs een touringcar camper "plug and play" is. Ook het APK klaar maken kan een aardige deuk in het budget slaan, zeker als je het lassen en de techniek uit moet besteden.

Mijn "busbaas" hier in de Eifel heeft een meer dan full time job aan het rijdend houden van 8 stuks 15 jaar+ bussen.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door Wim Corduwener »

Niet alleen heb je in een touringcar veel meer ruimte maar ook veel meer comfort tijdens de rit. Natuurlijk heb je dat zelf ook al door, maar een touringcar verbouwen naar een comfortabele camper vergt tijd, bovengemiddelde handigheid en ruimte waar je het ding kan neerzetten en verbouwen.
Het gross van de fabriekscampers is gebouwd op het chassis van een bestelwagen -en daar is vast niet iedereen het mee eens- maar vind zelf dat zo’n camper qua rijden een bestelwagen blijft.
Laatst gewijzigd door Wim Corduwener op wo 02 jun 2021, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je budget 15k - 25k is, dan is deze misschien een redelijk begin.
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... ousPage=lr

Blijft er nog voldoende budget over voor eigen aanpassingen/uitbreidingen. Vaste lasten voor een touringcar als camper zullen waarschijnlijk wel hoger zijn, dan die van een reguliere camper; ook wel iets om in een beslissing mee te nemen lijkt me.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door de Jonckheer »

Nooit een wagen kopen zonder APK. Als ie werkelijk goed is kan de huidige eigenaar die er zonder problemen op krijgen, toch?
En ja, de vaste lasten zijn hoger, zo loopt ie 1 op 4 en is de belasting als camper een €300 per maand zolang hij geen 40 jaar oud is. Kan echter ook op vrachtwagen kenteken dan kan hij in de overgangsregeling en dan kost het bijna niks meer. Je mag dan echter niet op de weg in Nederland gedurende 3 maanden (dec/jan/feb) maar aangezien je dan in het buitenland bent heb je daar geen boodschap aan.
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door hugo+jitske »

Dank voor meedenken.
Jullie hebben allemaal een punt.
En ja, de behoeftes moeten gespecificeerd worden.
En vraag nooit iemand wat bv de beste auto is. Ik heb jaaaaren oude betrouwbare Volvo’s gereden en de een is de ander niet... Factor geluk is noodzakelijk naast goed onderhoud en rijgedrag.
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
jackeura
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 15:07

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door jackeura »

Wat je ook doet laat hem eerst keuren zodat je weet wat de staat van onderhoud en eventuele toekomstige kosten zullen zijn. Schijnbaar goedkope aanbiedingen zouden ook zomaar duurkoop kunnen zijn/worden.
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door hugo+jitske »

Ik kom bv vaak Hymer tegen (voor +/- 20% duurder).
Zijn deze echt ook veel beter/degelijker?
En hoe houdt een herbed zich als het 200 dagen achter elkaar omhoog en omlaag moet?

Mhg Hugo
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door hugo+jitske »

En wat is een prettig bedrijf in Noord-Nederland voor ombouwen/plaatsen van bv drinkwatertanks/lpg-tanks en zonnepanelen. Stel dat we een koopje vinden dat Off-grid gemaakt moet worden hebben we daar een prijsindicatie van.
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1416
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door FrankJC »

Wat jullie eventueel kopen daar bemoei ik mij niet mee maar wat mij onmiddellijk opvalt is dat er 2 schoolgaande kinderen meegaan en op die trip onttrokken worden aan de leerplicht. :think:
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7105
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door dedruivenplukker »

Maak je daar maar niet te veel zorgen over, mijn kinderen hebben na de reizen prima diploma's gehaald en Cambridge Engels gedaan op het hoogste niveau. :bow:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Denk gerust met ons mee; aanschaf camper



Bericht door hugo+jitske »

Exact. En daarnaast wil het toeval dat ik basisschoolleerkracht ben. Altijd handig :)
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 06 jun 2021, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Plaats reactie