Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door Jelle »

Zijn deze schokdempers echt een stuk beter dan goedkopere??? Zo ja, in welk opzicht.
Koni Special Active schokdemper VW Transporter T5 & T6 incl. 4 Motion excl. DCC (achterzijde) (8 KD 82051009

Productnummer: 0761200
Fabrikantcode: KD 82051009
EAN: 8712167164380
€ 175,00
€ 148,05 Incl. BTW
-15%



4 Motion excl. DCC KD 87051392, voorbeeld 3Koni Special Active schokdemper VW Transporter T5 & T6 incl. 4 Motion excl. DCC KD 87051392, voorbeeld 4
Productnummer: 0761201
Fabrikantcode: KD 87051392
EAN: 8712167164656
€ 265,00
€ 224,19 Incl. BTW
-15%
https://www.winparts.nl/onderstel--amp- ... 26+t6+incl.
koni-special-active-schokdemper-vw-transporter-t5-t6-incl-4-motion-excl-dcc-kd-87051392.jpg
koni-special-active-schokdemper-vw-transporter-t5-t6-incl-4-motion-excl-dcc-kd-87051392.jpg (46.24 KiB) 1452 keer bekeken
p4088446_900_900.jpg
p4088446_900_900.jpg (27.61 KiB) 1445 keer bekeken
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Zijn deze schokdempers echt een stuk beter dan goedkopere??? Zo ja, in welk opzicht.



Bericht door Meine »

Ja Koni schokdempers zijn top. De vraag is of je met een camper of met een rallywagen op pad wilt. Centjes lekker in de zak houden en samen iets leuks doen van het geld dat het extra kost is een goed alternatief.

Een paar jaar geleden ben ik na enig zoeken voor mijn Transit camper voor Sachs dempers en achter Monroes gevonden voor echt weinig geld op Ebay.de. Daarmee win je dan geen races, maar het zijn prima dempers voor een camper.
Zijspan
Berichten: 2592
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Zijn deze schokdempers echt een stuk beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht



Bericht door Zijspan »

Zijn er bij ons niet aan gezet, gewoon die van monroe zijn het geworden, dan houd je nog wat euro’s in je zak voor diesel te kopen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zijn deze schokdempers echt een stuk beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht



Bericht door Peter LMC »

Het is net als met banden.
De ene wil alleen maar Michelin en de ander weer Continental of weer een ander merk.
Beide zijn goed en zo is het ook met schokbrekers.
Merken zoals Monroe en Sachs en Bilstein en Boge etc zijn ook prima en worden dikwijls als eerste montage gebruikt.
En er zijn er nog wel meer.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door seth_space »

Ja deze schokbrekers zijn stukken beter dan de standaard.
De vraag die je 'm. I. jezelf wel moet stellen is of er een probleem met het rijgedrag is dat je wilt oplossen.
Zo ja, dan is dit waarschijnlijk een prima keuze als het schokbreker gerelateerd is. Zijn geld zonder meer waard.
Als je nu tevreden bent met het rijgedrag is het mogelijk minder zinvol.
Meest waarschijnlijke is dat je deze vraag stelt omdat er problemen zijn.
Dus als je het geld ervoor over hebt een goede investering lijkt mij.
Vergeet ik nog bijna het belangrijkste.
Ik heb met twee verschillende campers met deze set gereden. Een ducato 2015 en een Citroën (eigenlijk zelfde basis)
Ervaren van drempels was stukken prettiger, rustiger beweging van opbouw. Wegen met rimpels in asfalt voelden bijna normaal aan terwijl een gewone ducato volop trilde.
Stuurgedrag voelde stuk zekerder aan.
Fijne ervaring. Maar of dat bij een vw anders, beter, slechter zou zijn. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door AadenAnke »

Alleen de naam schokbreker of schokdemper is al verkeerd natuurlijk! Het enig wat dat ding doet is de veerwerking dempen nog beter gezegd de veerslag dempen. Verdiep je eens in wat de taak en werking is van die dingen. Veel mensen hebben een totaal ander idee van de taak en het nut van deze dingen :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door fred101060 »

Heb ze ook rondom op de t2 samen met versterkte stabilisator stangen voor en achter.
Rijcomfort is heerlijk vergeleken met wat er onder zat.
Kost inderdaad serieus geld maar ik vond het elke euro waard.

Maar blijft een keuze.
Een t2/3/4/5 en 6 blijft een omgekeerde badkuip op wielen.
Vanaf de 4 wel een verbeterd rijgedrag en wordt er veel de boord computer geregeld.
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door Jelle »

We laten morgen vroeg nieuwe banden monteren, misschien vraag ik ook even of ze de bouten van de schokdemper even willen los en vast zetten dan zijn ze meer gangbaar als ik met mijn eenvoudig gereedschap de schokdempers ga vervangen.

Jullie tips zal ik ter harte nemen.

Wij rijden trouwens altijd aardig brandstof (Diesel) besparend dus we hoeven niet de beste schokdempers te hebben om de snelheid.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door Meine »

Kun jij dan zelf op de vooras de chassisveren van de dempers afkrijgen?
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door DJSmiley »

Met een goede veerspanner is dat prima te doen. Ik heb bij mijn vorige auto (Skoda Octavia) ook de hele ophanging voor vervangen nadat een veer gebroken was. Toen meteen de hele schokdempers, veren en veerpootschotel vervangen (t lag toch los)
Alleen jammer dat de auto 10.000km later stuk ging.. zonde van de moeite geweest achteraf.

Let wel op de veiligheid. Er zijn ook simpele veerspannersetjes die alleen klemmen, maar eigenlijk alle ruimte hebben om eraf te schieten als je pech hebt. En dat is levensgevaarlijk, want zo'n veer heeft een enorme kracht.

Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, maar wel bewust een setje gekozen wat echt om de veerring heen geklemd word, en dus niet aan 1 kant. Bij twijfel zeker niet zelf gaan doen, want als het misgaat....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door seth_space »

Als je het nog nooit gedaan hebt zijn de veerspanningen natuurlijk nog maar een deel van de uitdaging.
Lijkt me geen klus om zonder ervaring aan te pakken. Zeker bij voorwielaandrijvers is al snel iets beschadigd bij foutjes.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door ben19 »

Het is goed te doen bij een Ducato heb het 2 jaar geleden gedaan verzwaarde voor veren gemonteerd
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door Meine »

Wat doet jou denken dat Jelle een Ducato heeft?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zijn deze schokdempers beter dan goedkopere? Zo ja, in welk opzicht?



Bericht door Kroppie »

seth_space schreef:
di 01 jun 2021, 11:55
Als je het nog nooit gedaan hebt zijn de veerspanningen natuurlijk nog maar een deel van de uitdaging.
Lijkt me geen klus om zonder ervaring aan te pakken. Zeker bij voorwielaandrijvers is al snel iets beschadigd bij foutjes.
en nog erger is als er iets van jezelf beschadigd, kijk uit met die dingen, ze glijden weg voordat je er erg in hebt, en met een kracht waar niet mee te spotten valt..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie