Tijdelijke binnendouche in de camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2634
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door jan- »

Mijn camper is te klein voor en vaste douche. Ik kan een buitendouche gebruiken, maar dat is bij kou of op een parkeerplaats niet praktisch. Dus deze gebruik ik eigenlijk nooit.

Een tijd terug viewtopic.php?f=1&t=8437072&p=1553824#p1553824 had ik binnendouche gezien voor o.a. in een kleine buscamper.
Maar deze heb ik nooit ergens te koop gezien. Waarom weet ik niet (patent?), want het lijkt mij erg praktisch omdat je op de afvoertank staat (zie foto hieronder). En deze past niet, omdat mijn gangpad maar 45 cm breed is.

Afbeelding

Reimo heeft een wat minder praktische en ook te groot voor mijn camper en flink aan de prijs:
https://www.reimo.com/nl/kampeerartikel ... diam.-70cm
Hier nog zo iets: https://evershower.com
Hier nog een vouwdouche met een flexibele onderkant: https://www.thaissl.fr/en/boutique/camp ... le-shower/ Dat zou denk ik wel in mijn camper passen.

Maar later zag ik deze zelfbouw: https://livelikepete.com/indoor-sprinte ... -and-easy/ als douchebak wordt een hondenzwembadje gebruikt waar je een douchegordijn in kan hangen. De vorm is flexibel, dus dat zou wel in mijn camper passen. Water meteen afvoeren lijkt me nogal een gedoe. Een diameter van 60 cm en 20 cm hoog lijkt mij het meest geschikt. Daar past bijna 40 liter in. Zo veel water zal je niet gebruiken, dus je kan misschien ook gewoon in het water staan? Of een vlonder gebruiken? En dan legen door het water er uit te scheppen of met een dompelpompje? Of gewoon oppakken en in het wasbakje in het keukentje legen?

Zo'n camperdouche heeft niet zo'n krachtige straal en zou dus minder spetteren. Zou het ook te doen zijn zonder gordijn? Scheelt weer gedoe zoals gordijn drogen en zo. Het zal hier en daar wat gespetter geven maar dan zou je op kritische plekken een doek neer kunnen leggen. Ervaringen en/of tips zijn welkom!
Bijlagen
evershower.jpg
evershower.jpg (133.25 KiB) 1187 keer bekeken
flexibele-vouwdouche.jpg
flexibele-vouwdouche.jpg (133.14 KiB) 1187 keer bekeken
DIY-indoor-shower.jpg
DIY-indoor-shower.jpg (43.34 KiB) 1187 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper.



Bericht door rob2 »

Mooie oplossingen, maar heb je wel een warm water voorziening (boiler) in je camper dan?

Wij hadden vroeger 2x een VW bus zonder douche.
Water koken, met koud samen in een afwasteil en (ik denk zoals vroeger) wassen met een washandje

Het lijkt mij teveel geklooi met zo'n douche die ook nog veel water verbruikt in een minicamper.
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door Going »

Leuk gemaakt.
Onze Ford econovan camper in Australië heeft ook geen douche. Op veel vrije plekken daar mag je niet meer vrij staan, tenzij douche, toilet en grijswater tank in de camper. Vaak zijn dat heel mooie plekjes.
Wanneer we weer naar Australië kunnen zal ik kijken ook zoiets te maken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door Atoz »

Als je nu een 20 CM hoge en 60x60 CM breder plastic bak zou nemen
Een afvoer naar buiten de camper door de deur/vloer
Een douche gordijn dat je op vier punten vast maakt Dat onderaan in de bak hangt

Al zal er altijd wel ergens wat ''wateroverlast’ zijn.
Is het dan toch niet eenvoudiger om buiten te douchen, ondanks het mindere weer? Warmer water?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door Bob Diesel »

Gewoon een x naar een zwembad niet makkelijker :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door Jean Baret »

rob2 schreef:Wij hadden vroeger 2x een VW bus zonder douche.
Water koken, met koud samen in een afwasteil en (ik denk zoals vroeger) wassen met een washandje
Eens! Mijn bijzonder propere grootmoeder heeft het haar hele leven zo gedaan en wat goed genoeg was voor haar…

(OP, sorry voor dit antwoord in de categorie ‘ja maar dat was de vraag niet’. Kon het even niet laten. Maar als je een douche wil, is er altijd een weg. Succes!)


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door Atoz »

Bob Diesel schreef:
di 25 mei 2021, 16:53
Gewoon een x naar een zwembad niet makkelijker :?:
Ja, doen we trouwens.

Maar soms wil ook ik het wat moeilijker maken :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6762
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door evdoetelaar+larana »

Douches bij een zwembad, sporthal of tankstation/chauffeurscafe lijkt me eenvoudiger en prettiger.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door Bob Diesel »

Atoz schreef:
di 25 mei 2021, 18:10
Bob Diesel schreef:
di 25 mei 2021, 16:53
Gewoon een x naar een zwembad niet makkelijker :?:
Ja, doen we trouwens.

Maar soms wil ook ik het wat moeilijker maken :)
Ik ook, en dan ga ik bij een kapotte boiler :!: in een Portugees Barragem ,begin maart
Lekker verfissend in je blootje :shh:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door PaulBng »

evdoetelaar+larana schreef:Douches bij een zwembad, sporthal of tankstation/chauffeurscafe lijkt me eenvoudiger en prettiger.
Nou....

Voorlopig even niet.....Afbeelding


Paul
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2634
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door jan- »

Gewoon een pannetje heet water in een jerrycan die al gedeeltelijk gevuld is met koud water. Hoeveel water zou je nodig hebben voor een korte douche? 7 liter?

Ik heb nu wat in elkaar geknutseld. Het was een gepuzzel om de ophang ogen op de juiste plek te krijgen. Ik hang een latje achterin met 2 ogen op de juiste breedte. Vooraan heb ik 2 houten steunen gemaakt die ik op de stang kan zetten die ook gebruikt wordt voor het vastzetten van het klapdak. Het gordijn was te lang, dus daarom een stukje er van af genipt, maar nu mis ik de loodveter onderaan. Hopelijk blijft het wel goed hangen.

Badje uitvouwen en in het gangpad leggen. Aan het gordijn zitten 4 karabijnhaken die je aan de oogjes moet hangen. Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd. Het is daarna denk ik ook weer een gedoe om het gordijn te laten drogen.
Bijlagen
douche-achter.JPG
douche-achter.JPG (53.99 KiB) 703 keer bekeken
douche-zijkant.JPG
douche-zijkant.JPG (66.7 KiB) 703 keer bekeken
douchepakket.JPG
douchepakket.JPG (69.22 KiB) 703 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door DucatoDolf »

Mooi man! Zoiets wil ik dus ook fiksen. Volgens sommigen kan dat allemaal niet in een camper onder de 6 meter :lol3:
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door rhomodel »

Wat je eventueel als douche kan gebruiken is een solar shower zak: Als je de douchecabine opzet onder een dakluik, kan je de zak op het dak leggen: die ligt de hele dag in de zon en kan je 's avonds lekker warm douchen. Er zit een handig klein douche kopje op en van 1 zak kan je met 2 douchen..
Neem wel een platte zak, niet het kubus model, die wordt niet snel genoeg warm.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Tijdelijke binnendouche in de camper



Bericht door macfocus »

Niet om negatief te willen doen, want ik vind een beetje eigenwijzigheid op zijn tijd een groot goed, maar;

Geen gordijn gebruiken maar “her en der wat doeken of zo”, is het einde van je camper. Vocht gaat werkelijk overal heen.

Een “los” douchegordijn: dat plakt aan alle kanten aan je vast als het nat is. Ik vermoed dat dat heel erg onpraktisch tot niet werkt. Je beweegt, trekt het gordijn uit het badje en hoppa, het wat loopt je camper in.

Zo’n module die het gordijn strak zet is al beter, maar neemt ook weer meer ruimte in in gebruik maar ook in opslag.

En de water afvoer. Een badje met 40 liter water verplaats je niet. Da’s ong. 40 kilo in een flexibele zak.
Dus daar moet een afvoer op.

Ik zou lekker een washandje pakken en daar mee schrobben. En haren wassen kan prima buiten met een emmertje en een teiltje (wel makkelijk als je met zijn 2-en bent.

Maar succes met een oplossing vinden.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie