Advies aankoop camper gevraagd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door henk en lila »

doov schreef:Als je achteruit inparkeert, zal je er toch vooruit weer uit moeten.
Dan heb je toch hetzelfde probleem als je kort moet draaien?
Geweldig.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Wim Corduwener »

@FrS voor wie is deze suggestie bedoeld?
Over achteruit insteken of inparkeren:

Afbeelding
Die witte FlixBus is mijn bus, achteruit ingeparkeerd op de halteplaats van Station Noord in Brussel. Het past precies.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Sandor Gora »

Toen ik de allereerste keer thuis kwam met onze 7½ meter bak, kwamen gelukkig buurmannen helpen.
Volgende dag paar keer geoefend en toen kon ik het zelf.
Als er tegenover de oprit geen auto geparkeerd staat, lukt het me 'm in 1x achteruit in te steken. Staat daar wel een auto, moet ik toch wat manoeuvreren.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Wim Corduwener »

Sandor, beter dat er een paar buurmannen meekijken dan dat je schade maakt; dat is alleen maar verstandig.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door jaap van duijn »

Je zo kan ik met gerust hart de garage (vooruit) in rijden.
Maar er uit rijden zal ik niet in mijn hoofd halen moet dan juist een andere - linkse bocht maken.
Dus ook of een van de buren of mijn echtgenote als hulp, want die camera die zegt mij helaas niet veel.
Wel nog rechts voor zo een bolle spiegel in garage waar ik de rechter voorkant kan zien dat werkt perfect.
Waarom niet is toch geen schade, zoals gezegd beter als schade.

Jaap
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door B1gcheese »

Onze camper heeft twee lengtebedden, en normaal gesproken een hefbed voorin. Lengte is 7,5 meter en je moet in bezit zijn van C1 rijbewijs. Dit om maar even aan te geen dat een dergelijke indeling nogal gevolgen kan hebben voor afmetingen en gewicht :wink:

Ik zou mijn keuze voor de camper niet teveel laten afhangen van de oprit. Zoals gezegd, mogelijk kun je met wat aanpassingen misschien nog wat meer ruimte creëren maar hou er rekening mee dat je niet overal je camper mag laten staan, ook niet op eigen terrein. Het is de moeite waard om daarvoor de plaatselijke APV eens door te nemen. Als je al een stalling in de buurt heb gevonden dan is dat helemaal mooi natuurlijk.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Bob Diesel »

FrS schreef:
wo 02 jun 2021, 19:33
neem even een paar lessen op een vrachtwagen met achteruit ergens insteken. Er zijn legio chauffeurs die bijna nooit achteruit rijden.
Daar is die weer :idea:
Iedereen met en rijbewijs :!: , is nog geen Chauffeur

En ik zie wel eens iemand draaien / steken op een smalle drukke weg
Terwijl 100 mtr verder een rotonde is :idea: maar dat zien ze niet :wink:

Maar als TS niet met groter wil ,of dit niet fijn gaat vinden
Zou ik zeggen niet doen , als je er iedere x manouvreren schrik van hebt
Vergaat de lol vh voertuig er vlug af
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op do 03 jun 2021, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door gjvonk »

Wim Corduwener schreef:
gjvonk schreef:
wo 02 jun 2021, 17:52
Nogmaals: de draaicirkel heeft met de wielbasis te maken, niet met de lengte; achteruit is er hooguit verschil tussen het uitzwaaien van de 'vooroverbouw' van een integraal ten opzichte van een bus- of half integraal camper.
Waarschijnlijk begrijp ik het niet omdat ik verkeerd heb gelezen, maar met “vooroverbouw” bedoel je het deel dat achter de achteras zit?

Afbeelding
Even een voorbeeld: bij onze half-integraal hangt er 2,30 m achter de achteras.
Als je met een dergelijke overhang achteruit door een smalle inrit moet, dan zou je waarschijnlijk toch een keer moeten steken om je camper recht voor de inrit te krijgen.
Ik zal proberen het zo goed mogelijk met woorden toe te lichten, ik kan helaas geen filmpjes of tekeningen vinden.

De draaicirkel van een voertuig hangt af van de lengte van de wielbasis en de maximale hoek die de voorwielen kunnen maken.

Die zorgen samen voor de draaicirkel 'tussen stoepranden'. De draaicirkel tussen muren wordt mede bepaald door de voor- en achteroverbouw. De vooroverbouw is het stuk wat uitsteekt voor de vooras, de achteroverbouw is het gedeelte wat uitsteekt achter de achteras. Die overbouw gedeelten 'zwaaien uit'.

Vraag een buschauffeur eens naar het verschil in draaicirkel tussen een touringcar van 12 meter en een 'bakwagen' van 12 meter lang; de vooras van een touringcar ligt verder naar achteren als bij een vrachtwagen.

Verder doet zich het bijzondere gegeven voor dat als je met de achterwielen stuurt ten opzichte van de rijrichting, je 'korter' kunt draaien. Kijk maar eens naar een grasmaaier van de plantsoenendienst, of naar een heftruck.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door evdoetelaar+larana »

Mogelijk is de Bürstner Nexxo Van T 590 G ook een geschikte camper. Heeft 3 slaapplaatsen en past binnen het budget. Op youtube een impressie ervan. https://youtu.be/wVbjC4rq3qE
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Globecar53 »

Dank voor de tip Eddy en Linda. Die is zeker het bestuderen waard. Ook kunnen mogelijk nog 2 fietsen in de garage geplaatst worden. Dat heb ik veel liever dan achterop.

Gr va Mieke en Theo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door gjvonk »

Huur eerst eens een type waarvan de indeling je aanstaat. Dat voorkomt vervelende praktische verrassingen.

De compacte Bütstner waar hier naar verwezen wordt heeft er wel 1: je zal 's nachts moeten plassen en 'onder de bovenkastjes' liggen. Partner wekken, bed uitsturen, liggend opschuiven, trapje af, trapje weg, wc deur open en daarna terug in omgekeerde volgorde...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie