Advies aankoop camper gevraagd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1084
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Don Esteban »

>>Wij zoeken een camper van ca 6 meter omdat deze perfect op onze oprit kan<<
Onze Hymer is 6.60 en heb ik mijn zinnen gezet op een bepaalde camper van 7.40 die ik eventueel volgend jaar ga aanschaffen. Als die in onze voortuin in Spanje door de poort de draai niet krijgt, dan ga ik de poort en niet de camper aanpassen. Je wilt een langslaper met hefbed? Dat willen wij ook. Maar ik betwijfel of je met een lengte van 6 meter nog redelijke bergruimte over hebt met een hefbed en twee bedden in de lengte.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door gjvonk »

@Globecar53: de draaicirkel van een camper is mede afhankelijk van de lengte van de wielbasis: een 5,99 meter buscamper in bijvoorbeeld een Fiat Ducato heeft dezelfde wielbasis als een buscamper van 6,40 meter in een Fiat Ducato. Dat maakt voor het indraaien / de draaicirkel geen verschil.

De breedte speelt ook een belangrijke rol mee qua indraaien: een camper waarvan de opbouw niet veel breder is dan de cabine is gemakkelijker in te draaien als een halfintegraal camper met een opbouw op een breedspoor chassis, die beduidend breder is als de cabine.

Mijn advies: zoek in de 6 tot 7 meter klasse, vraag een model wat je aanspreekt mee voor een proefrit en test of je hem thuis de oprit op krijgt. Kijk ook hoever hij dan eventueel uitsteekt en hoe erg dat is.

Nog een advies, maar misschien een open deur: achteruit een smalle oprit insteken die haaks op de rijbaan staat, gaat qua draaicirkel makkelijker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Globecar53 »

Wederom dank voor alle adviezen. We houden oren en ogen goed open en gaan actief op zoek. Mogelijk hebben we geluk en kunnen we de camper stallen bij ons in de buurt, ook regelmatig halen en brengen is daar mogelijk geen probleem. Dan kunnen we een wat grotere camper aanschaffen.
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Globecar53 »

Als we een langere gaan aanschaffen lijkt ons de Sunlight T64 een goede optie. Mooie positionering van het hefbed! Wel jammer dat de fietsen nog achterop moeten. Een inwendige fietsgarage zou mooier zijn. Mss toch ook kijken naar eentje met een hoog bed. Maar langer dan 6.8 m mag de camper toch echt niet zijn.
Gebruikersavatar
sjoerdniqui
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:15

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door sjoerdniqui »

Deze heeft twee vaste slaapplaatsen (groot hefbed) plus twee optionele op 6.20 meter: https://www.pilote-motorhome.uk/motorho ... nge/p626d/. Hoe de twee optionele slaapplaatsen werken weet ik niet precies. Ik vond het een erg leuk model met een ingenieuze doucheoplossing.
Laatst gewijzigd door sjoerdniqui op zo 30 mei 2021, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Karmann Davis 590
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door FrS »

Globecar53 schreef:
zo 23 mei 2021, 16:30
Wij zoeken een camper van ca 6 meter omdat deze perfect op onze oprit kan. Met een langere camper kan de draai naar de oprit niet gemaakt worden.
achteruit al eens geprobeerd? gaat meestal veel beter.
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Globecar53 »

In de Pilote zit geen vast bed + een hefbed vlg mij. Dus dat is voor ons geen optie. Niettemin bedankt voor het meedenken.
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Globecar53 »

Achteruit inparkeren gaat met een 6m camper redelijk, mits heel voorzichtig. Met een langere camper wordt dat echt lastig. Onze voorkant van het huis ligt namelijk aan een heel smal laantje met bossages en een slootje.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door AadenAnke »

Het is niet lastig er zijn echte kunstenaars in het manoeuvreren met wagens voor en achteruit. Het is een vaardigheid een kwestie van veel oefenen zeg maar

Gr. Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door TestCase »

Klopt, bij mij in de straat staan links en rechts vaak auto's geparkeerd en is er ruim 3? meter over tussen de auto's. Rustig aan achteruit vaak in een keer de oprit op met 7.40 m. Oprit is 4m breed.
Maar als ts dit niet wil is dat prima toch?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door gjvonk »

Nogmaals: de draaicirkel heeft met de wielbasis te maken, niet met de lengte; achteruit is er hooguit verschil tussen het uitzwaaien van de 'vooroverbouw' van een integraal ten opzichte van een bus- of half integraal camper.

Boots de thuissituatie eens na met pilonnenen op een parkeerterrein; je gaat je verbazen over de krapte waarbinnen je achteruit kunt insteken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door doov »

Als je achteruit inparkeert, zal je er toch vooruit weer uit moeten.
Dan heb je toch hetzelfde probleem als je kort moet draaien?
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door Wim Corduwener »

gjvonk schreef:
wo 02 jun 2021, 17:52
Nogmaals: de draaicirkel heeft met de wielbasis te maken, niet met de lengte; achteruit is er hooguit verschil tussen het uitzwaaien van de 'vooroverbouw' van een integraal ten opzichte van een bus- of half integraal camper.
Waarschijnlijk begrijp ik het niet omdat ik verkeerd heb gelezen, maar met “vooroverbouw” bedoel je het deel dat achter de achteras zit?

Afbeelding
Even een voorbeeld: bij onze half-integraal hangt er 2,30 m achter de achteras.
Als je met een dergelijke overhang achteruit door een smalle inrit moet, dan zou je waarschijnlijk toch een keer moeten steken om je camper recht voor de inrit te krijgen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Advies aankoop camper gevraagd



Bericht door FrS »

neem even een paar lessen op een vrachtwagen met achteruit ergens insteken. Er zijn legio chauffeurs die bijna nooit achteruit rijden.
Plaats reactie