Aankoop eerste camper: om in te wonen!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door macfocus »

Gezien de gewichten die hierboven genoemd worden kan je er rustig vanuit gaan dat je er niet legaal (dus onder de 3500kg) mee weg kunt.
437 kg Laadvermogen rijklaar is a. In werkelijk lager, want alle accessoires zoals luifel, gasflessen, fietsendrager, evt schotel etc. zitten daar niet bij in. Tel daar een tank water (100kg), 1 volwassen en 2 kinderen met a hun spullen bij op en je gaat heel erg hard over de 3500 kg.

En dat geldt voor vrijwel elke alkoof in die grootte.
Ik
Dus als je volgens de regeltjes wilt toeren dan zit je waarschijnlijk aan een 3850 of zwaardere tmm (toegestane technische massa), met bijbehorend C1 rijbewijs en evt. Tol etc.

Qua leeftijd: minder belangrijk dan goed onderhoud. Of ie nou 10 of 12 jaar oud is maakt echt niet uit.
Reserveer idd wel geld voor onderhoud, want dat hebben ze nodig.
Campers zijn gemaakt van waaibomenhout (letterlijk), pisbakkenstaal en heel dun plastic. Hou ouder (zeg 25+), hoe degelijker in mijn opinie. Maar die oudjes hebben weer andere nadelen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Wim Corduwener »

Marinus schreef:
wo 19 mei 2021, 21:34
Als ik het voor het zeggen had zou ik zeker niet voor de Ford motor gaan.
Há het Ford-verhaal. Je spreekt uit ervaring?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Dafluc »

Ho. Stop. De Ford heeft een slechte motor. Dat is de 2.2 van bepaalde bouwjaren. Topicstarter heeft het over een 2.4. Dus dat onderwerp is hier niet aan de orde. En gaan we er daarom ook niet bijslepen. Even zoeken met de zoekfunctie en je kunt er alles over lezen als je dat wilt. Maar dat gaan we hier niet herhalen. Want het is niet van toepassing.
Wil je het hele verhaal over de 2.2, dat staat hier met bouwjaren op de site van de NKC: klik.
Maar de 2.4 is een andere motor.
Afbeelding
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door lassche »

Het ene merk is Italiaans, het andere Frans. Als ik zou moeten kiezen zou geen van beide mijn keuze worden

Ik zou kijken naar een camper met een houtvrije opbouw en bodem en met styrofoam-isolatie. Mocht er dan ooit lekkage in de opbouw optreden dan zijn de gevolgen daarvan niet verstrekkend.

Als je rond bouwjaar 2007 zoekt zijn dat o.a. de merken Frankia, Carthago en N&B.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door marjasjaak »

Ondanks dat je weinig 'auto kennis' hebt, kan je een camper wel visueel beoordelen.
Dat zijn alle wanden die aansluiten op het dak (de hoeken), kijken in de bovenkastjes enz.
Onder de wagen de vloer die aansluit op de staande wand. Voelt het hout zacht aan, kan je het indrukken dan is het rot.
De meeste lekkage schade krijg je door opspattend water van de wielen.
Veel mensen kijken niet onder de camper, maar neem gewoon een stuk zeil, zaklantaarn en oude kleding mee om onder de camper te kijken.
Zie je veel gepruts met kit en tectyl dan zijn dat aandachtspunten.
Oudere campers kunnen last hebben van aluminiumrot, dan vallen er spontaan gaatjes in de buitenwand.
Kijk naar blaasjes in verf. Google maar over aluminiumrot.
Vaak hebben de verkopers wel een trap, anders zelf meenemen, zodat je ook op het dak kunt kijken.
Hoe ziet de kit eruit, is er extra gekit (geknoeid) .
Rondom de dakluiken, schoorsteen, ramen, zijn lekkage sporen ook wel te zien.
Ziet dat er goed uit, dan zou ik de keuring laten doen.
Sjaak.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Lambiek »

2,5 jaar houdt elke camper met aankoop keuring het wel vol...
Dat stelt niks voor

En Na 2,5 jaar continu in de camper, wil je er waarschijnlijk snel vanaf.
.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Bas vd laar »

Maar is een camper van 2007 niet te oud om nog 2.5 jaar fulltime in te reizen? Zelfs als je geld in je zak hebt voor onderhoud?
Ik weet niet wat je verwacht, maar met af en toe een beurtje ( normaal onderhoud ) gaat er waarschijnlijk niks stuk aan zo'n camper.

Persoonlijk zou ik een Hymer kopen met een 2.3, 2.8 of 3.0 motor.
Allemaal goed en een hele goede bouwkwaliteit.
Koop een nette integraal met niet teveel kilometers en een goede onderhoudshistorie, tussen de 20.000 en 30.000 kun je een perfect exemplaar aanschaffen.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Jan en Simonne »

Lambiek schreef:
wo 19 mei 2021, 23:04
2,5 jaar houdt elke camper met aankoop keuring het wel vol...
Dat stelt niks voor

En Na 2,5 jaar continu in de camper, wil je er waarschijnlijk snel vanaf.
Hoezo?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door EasyBee »

Lambiek schreef:
wo 19 mei 2021, 23:04
En Na 2,5 jaar continu in de camper, wil je er waarschijnlijk snel vanaf.
Misschien niet van die camper, maar wel van je partner. :eh:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door marjasjaak »

Ook een tweedehands Hymer zou ik niet zonder camper keuring kopen.

Nou schreef je in de openingspost, dat je door een campervakantie in de V.S. op dit idee bent gekomen.
Wij hebben ook diverse keren daar een camper gehuurd, maar die kan je niet vergelijken met de Europese campers.
In de V.S. is alles veel groter mede omdat je daar met een B rijbewijs een 5 tons camper zo meekrijgt.
Vakantie is een heel andere beleving dan er permanent in wonen.
Hebben jullie een soortgelijke camper (die jullie op het oog hebben) al eens gehuurd in Nederland?
Sjaak.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door de Jonckheer »

Om zo lang in een zo kleine ruimte opgehokt te zitten moet je elkaar wel verrekte aardig vinden. Ja, opgehokt want de zon schijnt niet altijd, soms regent het zelfs dagenlang of is het ronduit koud en zit je met z'n twee met twee af en toe jengelende kinderen in een kleine ruimte en bewaar dan je goede humeur maar eens. Klinkt wel erg negatief wellicht maar ik ben nu eenmaal een realist en heb ze om minder uit elkaar zien gaan.
Mijn advies zou zijn, vergeet B en haal dat C rijbewijs en koop een zo groot mogelijke camper zodat je zoveel mogelijk leefruimte hebt want je gaat niet een paar weken/maanden met vakantie maar je gaat een paar jaar mobiel wonen en dat is helemaal wat anders want je hebt niet alleen veel leefruimte maar ook veel bergruimte nodig tenzij je altijd naast een supermarkt gaat staan of een auto meesleept.
Voor wat ik heb gelezen hebben jullie het niet helemaal doordacht. Dat is niet erg maar het is wel tijd om dat nu wel te gaan doen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door iSonic »

Wat we erg belangrijk vinden is dat er vaste bedden voor de kinderen zijn, een vast bed voor ons en een fijne, ruime zithoek.
Dit alleen al gaat niet samen in een camper op b rijbewijs. Wij hebben ongeveer de camper die jij aanhaalt (chausson flash 25/2012). We hebben dan wel vaste bedden voor de kinderen maar de zithoek is alles behalve ruim. De tafel is (gok ik) 60cm breed. De zitbank is ook smal. Je kan er goed zitten maar ruim is het niet. Vaak moet je bij stapelbedden ook oppassen. Ze zijn niet allemaal 200cm lang en bij 180cm kan een kind van 15 of 16 al niet meer passen.

Ik zou voor geen goud 2.5 jaar in onze camper willen wonen. Maar dat is een kwestie van wat je leuk vind.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou voor geen goud 2.5 jaar in onze camper willen wonen. Maar dat is een kwestie van wat je leuk vind
Ik ook niet, hoewel wij maar met z'n tweeen zijn en elkaar nooit in de weg zitten, toch zou ik er niet aan moeten denken zo lang in een camper te moeten leven en al helemaal niet met 2 kleine kinderen erbij, wat een gehannes is dat.
Allemaal romantisch dat #vanlife en andere shizzle van Instagram en Youtube, in de praktijk ligt het toch net even anders.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Jan en Simonne »

Zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Wij vonden het heerlijk, die bijna zes jaar in de camper.
Ons huidige huisje kwam op ons pad, anders was het wel langer dan die zes jaar geweest.
Maar wij zijn dan ook maar met z'n tweetjes.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie