Aankoop eerste camper: om in te wonen!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door JVermoolen »

Hoi allemaal!

Bedankt voor het toevoegen aan het forum.

Mijn vrouw en ik hebben al jaren (sinds onze camper reis door amerika) de droom om voor een langere tijd door Europa te reizen met een camper. Ondertussen hebben we beide onze baan opgezegd, doen we werk wat we vanuit huis kunnen doen en willen we de aankomende 2,5 jaar door Europa reizen en onderweg werken.

We zijn druk aan het zoeken naar een tweedehands camper, maar onze kennis van campers is 0. Ook auto's hebben we beide geen verstand van.

Wat we erg belangrijk vinden is dat er vaste bedden voor de kinderen zijn, een vast bed voor ons en een fijne, ruime zithoek.

We hebben op dit moment 2 campers op het oog.

De eerste is een Fiat ducata rollerteam granduca. Bouwjaar 2010 en 88k op de teller. Prijs is 43k

De tweede is een challenger mageo 192 met een 2.4 liter motor. Bouwjaar 2007 en 135k op de teller. Prijs is 33k.

Beide campers zouden een uitgebreide aankoop keuring krijgen.

Nu vragen wij ons ernstig af wat een verstandige keuze zou zijn en hoop ik wat meningen van mensen te krijgen die er meer verstand van hebben. Wat zou de beste keuze zijn? Of zijn beide niet verstandig? Ons budget is rond de 40k, iets meer is niet erg en minder natuurlijk sowieso niet.

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen, alle tips zijn welkom!

Jordh
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1730
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door Sandor Gora »

Ga dan voor max 35k en houd die 5k in je beurs voor tegenvallers, reparaties, aanschaf inventaris, etc.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door rhomodel »

Hallo en welkom,

Wat jullie voorkeur is kan ik niet zeggen dat moet je zelf beslissen. Ook wat je wlt uitgeven. Zoals je gemerkt hebt is nu niet de beste tijd om een camper te kopen omdat alles redelijk aan de prijs.. Ook dat is julie overweging: nu kopen is natuurlijk wel van de zomer op pad kunnen....
Waar ik heel erg op zou letten is het gewicht van de camper: de granduco ziet er groot uit en met 4 personen zit je denk ik meteen over de 3500 kg of heb je een C rijbewijs?
Hoe ouder of meer km de camper hoe groter de kans dat je onderhoud moet gaan doen, na een tijdje moet er van alles vervangen worden dus dat is ook iets om in overweging te nemen. Zeker als je er geen verstand van hebt lopen kosten al snel op en is het eventuele prijsvoordeel van een wat oudere camper zo weg. Dus zou een zo jong mogenlijke camper kopen, zeker keuring & wegen laten doen....
Julius
Ergens in Friesland aan het water
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door JVermoolen »

Sandor Gora schreef:
wo 19 mei 2021, 19:44
Ga dan voor max 35k en houd die 5k in je beurs voor tegenvallers, reparaties, aanschaf inventaris, etc.
Bedankt voor de input. Wij hadden dit idee ook, als we 10k minder uitgeven aan de camper hebben we dit in onze zak voor eventuele reparaties en onderhoud.
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door JVermoolen »

rhomodel schreef:
wo 19 mei 2021, 19:50
Hallo en welkom,

Wat jullie voorkeur is kan ik niet zeggen dat moet je zelf beslissen. Ook wat je wlt uitgeven. Zoals je gemerkt hebt is nu niet de beste tijd om een camper te kopen omdat alles redelijk aan de prijs.. Ook dat is julie overweging: nu kopen is natuurlijk wel van de zomer op pad kunnen....
Waar ik heel erg op zou letten is het gewicht van de camper: de granduco ziet er groot uit en met 4 personen zit je denk ik meteen over de 3500 kg of heb je een C rijbewijs?
Hoe ouder of meer km de camper hoe groter de kans dat je onderhoud moet gaan doen, na een tijdje moet er van alles vervangen worden dus dat is ook iets om in overweging te nemen. Zeker als je er geen verstand van hebt lopen kosten al snel op en is het eventuele prijsvoordeel van een wat oudere camper zo weg. Dus zou een zo jong mogenlijke camper kopen, zeker keuring & wegen laten doen....
Bedankt voor de input. Klinkt verstandig. Onze afweging is echter als we (veel) minder voor de camper uitgeven kunnen we dit geld in onze zak steken voor onderhoud.

Maar is een camper van 2007 niet te oud om nog 2.5 jaar fulltime in te reizen? Zelfs als je geld in je zak hebt voor onderhoud?

Dat het niet een ideale tijd is weten we, aan de andere kant is het een top tijd om ons huis te verkopen. Daarbij willen we niet wachten maar gaan, daar wat extra geld voor uitgeven is dat niet anders.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door tonic »

Buiten de techniek wordt de grootste uitdaging het gewicht. Wat voor rijbewijs heb je en hoeveel kinderen en hun leeftijden?
ga de camper die je op het oog hebt eerst wegen en kijk wat hij daadwerkelijk weegt. Tel daarbij de gewichten van de personen en de tankvulling en een beetje water. dan weet je hoeveel ruimte je hebt voor kleding/proviand e.d.
Waarschijnlijk zal je gaan schrikken want een grote camper weegt veel meer leeg dan het opgegeven gewicht van het kenteken of advertentie.
Dus wegen dat ding voordat je koopt!
Voor de rest vind ik de staat van onderhoud belangrijker dan de kilometerstand.
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door JVermoolen »

Bedankt voor de reactie. Momenteel heb ik gewoon een B rijbewijs. Mocht het nodig zijn vind ik het niet erg om m'n C1 te halen. Dit zou dus geen probleem moeten zijn.

De kinderen zijn 1 en 2 en dus nog erg klein.
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 19 mei 2021, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door tonic »

Let daarbij ook op dat niet alle campers opgehoogd kunnen worden naar een hoger gewicht. Straks heb je een camper met een gewichtsprobleem, haal je het C rijbewijs en is jou camper technisch niet op te hogen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door marjasjaak »

Zou zeker een onafhankelijke keuring laten doen.
Vooral bij de wat oudere campers kunnen er lekkage problemen zijn, zelfs bij de duurdere merken.
Er zullen best wel verkopers zijn die daar geen zin in hebben, de campers vliegen nu als zoete broodjes over de toonbank.
Is die Challenger Mageo 192 op een Ford onderstel? Zoja laat je dan goed informeren ivm problemen met de 2.2. en ook de 2.4 motoren.
Sjaak
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door dedruivenplukker »

Maar is een camper van 2007 niet te oud om nog 2.5 jaar fulltime in te reizen? Zelfs als je geld in je zak hebt voor onderhoud?
Ik kocht in 2003 een camper van 20 jaar oud.
Ben er o.a. met mijn gezin van 5 een jaar mee op pad geweest.
De camper staat nu nog voor de deur, de kinderen lenen hem af en toe.

Was wel een 4,6T model, nu terug gekeurd naar 3,5T vanwege mijn gezondheid.
Met de kinderen en fietsen zat ik op ruim 4 Ton.

Mijn budget was aanzienlijk minder, met jouw budget was ik nooit meer terug gekomen. :wink: :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door JVermoolen »

marjasjaak schreef:
wo 19 mei 2021, 20:40
Zou zeker een onafhankelijke keuring laten doen.
Vooral bij de wat oudere campers kunnen er lekkage problemen zijn, zelfs bij de duurdere merken.
Er zullen best wel verkopers zijn die daar geen zin in hebben, de campers vliegen nu als zoete broodjes over de toonbank.
Is die Challenger Mageo 192 op een Ford onderstel? Zoja laat je dan goed informeren ivm problemen met de 2.2. en ook de 2.4 motoren.
Sjaak
Bedankt voor de reactie, zonder onafhankelijke uitgebreide keuring kopen we sowieso niets, niet bij een dealer en niet bij een particulier. Wij hebben er totaal geen verstand van dus zonder kan dit niet.

Het is idd een Ford onderstel. Dar er met de 2.2 problemen waren was ik idd veel op internet tegen gekomen. Dat dit met de 2.4 ook zo was wist ik niet. Baart me toch wel zorgen... ik heb geen zin om om de haverklap bij de garage te staan.
JVermoolen
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 mei 2021, 21:54

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door JVermoolen »

dedruivenplukker schreef:
wo 19 mei 2021, 20:44
Maar is een camper van 2007 niet te oud om nog 2.5 jaar fulltime in te reizen? Zelfs als je geld in je zak hebt voor onderhoud?
Ik kocht in 2003 een camper van 20 jaar oud.
Ben er o.a. met mijn gezin van 5 een jaar mee op pad geweest.
De camper staat nu nog voor de deur, de kinderen lenen hem af en toe.

Was wel een 4,6T model, nu terug gekeurd naar 3,5T vanwege mijn gezondheid.
Met de kinderen en fietsen zat ik op ruim 4 Ton.

Mijn budget was aanzienlijk minder, met jouw budget was ik nooit meer terug gekomen. :wink: :cheers:
Haha bedankt voor je leuke reactie. Dankzij de huizen markt en thuis werken hebben wij idd een redelijk budget. Als onze oudste 4.5 is moet hij naar school en dar willen we toch wel graag in NL doen. Maar de camper blijft en gaan we hopelijk nog vaak gebruiken na onze lange reis.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Aankoop eerste camper (om in te wonen!)



Bericht door Wim Corduwener »

Ik heb beide campers op Marktplaats even bekeken en ik zag dat beide campers particulier worden verkocht, maar dat je aankoopkeuringen gaat laten uitvoeren. Bij particulieren is er natuurlijk geen sprake van enige garantie maar aan de andere kant betaal je relatief een stuk minder dan bij een dealer.
Wat al eerder is geschreven: het gewicht van de Challenger Mageo 192 heeft een rijklaar gewicht van 3.063 kg en dat betekent dat je 437 kg kunt meenemen en bij de Fiat Ducato Rollerteam Granduca ligt dat gewicht ongeveer hetzelfde. Dat grotere campers al snel last hebben van overgewicht is niet iets nieuws, maar wèl knap lastig. Vooral als je langere tijd op stap gaat.
Wat ikzelf niet onbelangrijk vind zijn de steeds toenemende milieu-eisen in de verschillende Europese steden. Hoe ouder de camper, hoe minder steden er zijn waar je mag rijden.
Verder zou ik de kentekens eens invoeren bij de RWD, je krijgt dan wat meer informatie en bij sommige sites krijg je ook de APK-historie te zien. Als er bijvoorbeeld bij een voertuig bij elke jaarlijkse APK-beurt aandachtspunten staan vermeld, dan zou je kunnen verwachten dat een deel van die aandachtspunten voor jouw rekening komen.
En verder? Ga ze gewoon bekijken en gebruik vooral ook je neus; een ietwat muffige lucht duidt meestal op vochtschade. Oh ja, emotie is een slechte raadgever.
Ik hoop dat ik je niet heb ontmoedigd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Aankoop eerste camper: om in te wonen!



Bericht door Marinus »

Als ik het voor het zeggen had zou ik zeker niet voor de Ford motor gaan.
Plaats reactie