Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door Lambiek »

Dimi schreef:
Lambiek schreef:
do 20 mei 2021, 23:19
Dimi schreef:Je kunt eens kijken bij AmorA in Den Bosch. Die bouwt in de Ducato vanaf 5,4 meter een echt 2 persoons interieur.

https://amoracampers.nl
Zonder binnen douche. Dat kan in de winter maanden in Spanje toch wel lekker zijn een fatsoenlijke eigen douche
Wij hebben een Ducato van 5,4 meter met een bed van 1,4m bij 1,85m (RollOverLiftBed) en toilet, geen douche, want zonde van de ruimte.

En voor jullie ervaring met California; Die is van hoge kwaliteit, dan valt bijna alles tegen behalve Amora, want zeer hoge kwaliteit.
Houi

Ts zoek iets van Max 6,4 mtr
En schrijft;
worden een dagje ouder : en zoeken wat meer ruimte en comfort
En
3 tot 4 Maanden in Spanje

Dan is 5,4 mtr niet van toepassing,

en onder de vraag ; comfort,
lijkt mij persoonlijk ook een douche en toilet. Een redelijk fatsoenlijk toilet, is ook meteen bruikbaar als douche (weg draaiende toilet, onder bed bijvoorbeeld, bij paar merken)

Er zijn diverse merken vergelijkbaar en zelfs met betere kwaliteit California.
En in een California zit niet veel in .
En belangrijker ; isolatie bij ts



.
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door califke »

:-B :wink: idd
Ontario schreef:
do 20 mei 2021, 22:29
rhomodel schreef:
do 20 mei 2021, 20:17
............
Hymer had 2 jaar geleden ook een ontzettend leuke concept camper bus, maar geoof niet dat die al op de mark is. VanLife
https://www.hymer.com/nl/nl/modellen/te ... on-venture
Inderdaad, een behoorlijk vernieuwend en uitdagend concept. Voor wie zoiets zoekt dan, dat wel. Ik heb het model gezien en bedacht dat je in Nederland wel haast flauw zou kunnen vallen van wat dat hier gaat kosten. :oops:

Henk
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door kampertjes »

Na 30 jaar VW campertjes hebben wij in 2014 een Possl Roadcruiser aangeschaft. Je vraagt uitdrukkelijk om degelijkheid. Wel t.o.v. de VW bussen is zo’n fiat een hele vooruitgang. Althans bij ons. In de 7 jaar nog niet een mankement gehad. De laatste 2 California’s was dat wel anders...man man man wat een ramp!
Er zijn merken die ogenschijnlijk een iets betere afwerking hebben dan Possl, denk aan Dreamer, Malibu maar het functioneert prima en blijft aardig heel. Adria maakt ook mooie bussen maar daar schijnt nu toch wel kwaliteitsissues mee te zijn. Zoek maar eens op youtube Duits).
Er is bij iedere camper wel eens een dingetje, of een schroefje maar grote zaken zijn er tot op heden niet geweest bij de Possl. Nou ja, een dan; de vering. We hebben langere voorveren laten zetten en setje hulpveren achter. Dan heb je een bus die qua comfort niet onder doet aan een VW bus.
Succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door gjvonk »

Met ondertussen bijna 10 jaar Pössl ervaring delen we het oordeel van de Kampertjes...

De te korte voor veren is echter niet zozeer een Pössl euvel, maar een Sevel telg euvel wat zich met name manifesteert bij de Ducato, Jumper en Boxer modellen vanaf model x250 (2007-->)

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door kampertjes »

Klopt, zo bedoelde ik het ook.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door PaulBng »

Ik weet niet hoe het bij andere buscampers is, maar bij die van mij, Fiat Ducato met Chausson inbouw, bleek de isolatie naadje.
Beetje tempex links en rechts.

Ik heb er inmiddels de nodige schapenwol en Armaflex in gebracht....


Paul
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door AadenAnke »

Paul jij hebt toch net als ik een Challenger?
Bij mijn Challenger is de isolatie ook naadje (een Challenger van 2018 in een Ducato 250) daar hebben ze een zak van isolatie materiaal in gehangen en daarna alle elementen er in geschroefd

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door PaulBng »

Klopt Aad.

Het meeste plaatwerk bestaat uit materiaal (triplex) met daaraan iets van 1 à 1,5cm tempex. Buiten dat plaatwerk is nergens isolatie aangebracht.
De schuifdeur en achterdeuren hebben helemaal geen isolatie.
Dat grote vlak boven de cabine ook niet.
Voorportieren ook niet.

Ik heb intussen daar, waar ik erbij kon, Armaflex en schapenwol aangebracht.
Naar aanleiding van de erg koude dagen afgelopen winter, heb ik voor de achterdeuren een "isolatie scherm" gemaakt, wat ik er in kan hangen.
Dito scherm wat ik middels Velcro aan het dashboard hang.
Luchtbuizen onder de bus van de dieselkachel ook geïsoleerd.

Je wil niet weten hoeveel dat scheelt. Of misschien eigenlijk wel....


Paul
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door AadenAnke »

Dan zie je dus het verschil in de bouwjaren wel duidelijk :lol: bij die van mij zit geen enkel stukje tempex meer een grote zak van isolatie materiaal daarna zijn er kunststof panelen in de zak gedaan en deze tegen de wanden geschroefd het plafond een plaat triplex met daarop iets van een soort vezel geplakt daarna is al het nog uitstekende isolatie materiaal weg gesneden ik heb me laten vertellen dat deze isolatie zak gelijk staat aan 3cm tempex maar eerlijk gezegd lijkt mij dat redelijk overdreven :lolno:
Ik ben niet iemand van de winter of wintersport de camper zal ergens begin oktober op stal gaan en in april weer opgestart worden. Misschien dat we een keer in de winter voor een paar weken richting Spanje/Portugal zullen gaan maar dan moet ik hier eerst nog wat winnen :hug: dus al dat isoleren wat jij gedaan heb ga ik niet doen. Als ik het koud heb is er de Webasto en een 600watt elektrisch kacheltje die olie gevulde radiator ga ik een keer over nadenken lijkt me wel lekker :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door PaulBng »

Het grote voordeel van die isolatie is dat de diesel kachel zich rustiger gedraagt...

Ik ga dus de hele winter door.
Afgelopen winter kon het niet, komende winter wil ik de Alpen in...


Paul
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door kampertjes »

Met echte kou blijven we thuis maar hebben totaal geen klachten m.b.t. Isolatie. We gaan in de winter best vaak een weekendje weg. Kacheltje op 3 a 4 en na een kwartier is het altijd wel behaaglijk.
Hoe het gemaakt is?? Dat blijft het geheim van de smid. Wanden zijn afgewerkt met voorgevormde plastic panelen. Kan niet zien wat daar achter zit.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door gjvonk »

Wat er achter de wanden aan isolatie wordt toegepast bij Dethleffs en Pössl camper bussen is op een aantal plaatsen heel goed te zien: boven de kunststof bak van de cabine, onder het dashboard tegen het brandschot en in het 'verborgen opbergvak' in de Roadcruiser die zowel de Kampertjes als wij hebben.

Dat is een zwarte schuim/sponsachtig aanvoelende laag die qua oppervlakte veel sterker is dan schuimrubber of glaswol. Als ik het vergelijk met foto's van Armaflex, zou dat het kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.

De enige plek waar het niet zit is onder de rubber mat van de cabinevloer en ik twijfel aan de voordeuren en het onderste deel van de achterdeuren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door staal571 »

gjvonk schreef:
za 22 mei 2021, 6:25
Wat er achter de wanden aan isolatie wordt toegepast bij Dethleffs en Pössl camper bussen is op een aantal plaatsen heel goed te zien: boven de kunststof bak van de cabine, onder het dashboard tegen het brandschot en in het 'verborgen opbergvak' in de Roadcruiser die zowel de Kampertjes als wij hebben.

Ik heb een Roadcruiser Revolution maar wat bedoel je met een " verborgen opbergvak" moet ik dat ook hebben en waar zou dat zitten ?.

Gr Peter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Na 13 jaar VW California op zoek naar iets nieuws



Bericht door gjvonk »

Die zit bij mij onder het linker langsbed (=bestuurderszijde) voor de gaskast en achter de ruimte waarin de Truma is opgesteld. Het Truma vak is bij mij direct achter de douche/toiletruimte en voor service en onderhoud alleen van bovenaf toegankelijk. Daarvoor moet ik de matras en de lattenbodem verwijderen. Dan worden er 2 kleppen zichtbaar, beiden met een 'vingergat' om het optillen te vergemakkelijken.

De voorste 'klep' geeft toegang tot de Truma, de klep die daarachter zit, maakt een verborgen vak zichtbaar. Ik ben er nog steeds niet toe gekomen om er aan de garage kant een stuk van het paneel uit te zagen, zodat ik er spullen in op kan bergen zonder het hele bed opzij te moeten halen.

Overigens is onze camper uit 2012, ik weet niet of latere jaargangen dezelfde indeling achterin hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Plaats reactie