Banden beter in Spanje kopen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door gjvonk »

Maar, als je last hebt van zaagtandvorming (cuppen heet het geloof ik in vaktermen), dan is er toch iets met de de wielophanging aan de hand? In ieder geval kunnen slecht werkende schokdempers zorgen voor ongewenst gestuiter van de banden en zie ook dit artikel: https://www.tuning-gids.nl/cuppen-banden.htm#

Doe je niets aan de onderliggende oorzaak, heb je een gerede kans dat het probleem ook met nieuwe banden terugkeert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door Jelle »

We hebben ook veel door Drenthe gereden waar veel klinkers liggen.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door gjvonk »

Des temeer reden om de wielophanging eens te onderzoeken inclusief de schokdempers. Klinkers of niet: ik heb in mijn diensttijd geleerd dat het ontstaan van cuppen niet ligt aan de wegdekken waarop gereden wordt, maar aan de mate waarin de banden op de juiste wijze contact houden met het wegdek: dus wielen gebalanceerd, alle wielen uitgelijnd (4 punts uitlijning als dat mogelijk is, met auto's met rondom onafhankelijke wielophanging meestal wel), bandenspanning juist, schokdempers in orde? Doe je dit niet, moet je volgens mij niet raar opkijken dat je straks met nieuwe banden, na relatief korte tijd hetzelfde fenomeen gaat ervaren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door Jelle »

Het klop helemaal wat jullie zeggen de schokdamper achter zijn zeer slecht, voor schokdempers zijn ook niet goed. :bang:
Vier nieuwe banden en schokdampers plus montage alles bij elkaar moet €1868,- kosten.

Een verbetering,
De prijs is zonder dat de voor schokdempers worden vernieuwd.
Laatst gewijzigd door Jelle op do 27 mei 2021, 6:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door tonic »

Kwik-fit??

Als je daar bent geweest zou ik maar eens voor een second opinion gaan ergens anders.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door Bas vd laar »

Vier nieuwe banden en schokdampers plus montage alles bij elkaar moet €1868,- kosten.
Hard wegrennen daar
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door macfocus »

Precies, echt nul kans dat die (KiwkFit) ooit nog eens aan een auto van mij komen.
Prutsers eerste klas, en zoals bij alle grote bedrijven wordt je per saldo er ook financieel niet wijzer van.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door Bas vd laar »

Kreeg vorig een telefoontje van een kennis, haar Hymercar was afgekeurd bij Kwikfit maar ze wilden het wel maken.
Kosten 2000 euro.
Bij mij was ze 200 kwijt.
Er stonden gewoon totaal verzonnen mankementen op, gewoon schandalig.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door Jelle »

Bas vd laar schreef:
vr 21 mei 2021, 23:06
Vier nieuwe banden en schokdampers plus montage alles bij elkaar moet €1868,- kosten.
Hard wegrennen daar
Alles bij elkaar.
Artikelnummer. . . . . . . .Artikelnaam
B20565016VRTC. . . . . . . .Vierbanden: 205/65R 16C Vredestein COMT2 AS 107/105T TL 3PMSF M=S
A376A. . . . . . . . . . . . . . Montagepakket Veilig 15t/m 17 inch. Montage en Balanceren. Visuele uitlijnen controle.
A3080. . . . . . . . . . . . . . Inname bestelwagenband.
Tekst. . . . . . . . . . . . . . .Achter schokdempers vervangen. 4 banden uitlijnen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . €1868,-
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door macfocus »

“Visuele uitlijncontrole”, ....ze kijken naar de nieuwe banden, zien niks geks dus het is goed? :bang:
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door Bas vd laar »

Twee A- merk schokbrekers, samen 300

https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 61200.html

Vervangen schokbrekers van een T5 is een makkie:

https://www.youtube.com/watch?v=Al4Rq_tOR5o

4 banden: 380 euro

https://www.bandenleader.nl/auto-band/v ... gIOsPD_BwE

Dus 680 euro aan onderdelen ( voor hen nog goedkoper )

1 uur werk schokbrekers
1 uur werk banden monteren
half uur werk uitlijnen

1868-680=1188 euro voor 2,5 uur werk
Uurloontje van 475, 20 dus


Dit vind ik allemaal 5 minuten.
Je hebt zelf ook internet.

Ze mogen best iets verdienen, maar dit soort bedragen slaan nergens op.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door gjvonk »

Informeer eens bij kleinere lokale bedrijven die banden, schokdempers, uitlaten, uitlijnen, etc. doen. Met je bus er naar toe en gewoon offerte vragen. Die grote, landelijk opererende ketens (Kwik-Fit, Euromaster, Profile,...) domineren de markt en als ik naar de overeenkomsten in prijzen en assortiment kijk, kan ik het idee van kartelvorming maar moeilijk onderdrukken. De aanbiedingen zijn al niet anders: wat jij nodig hebt was nou net niet in de aanbieding of voldeed net niet aan de actievoorwaarden.

In Utrecht en Zuidland heb je b.v. Hoogendoorn wheels, in Vlaardingen Stouband en zo zullen er vast in iedere regio/grotere plaats wel dit soort kleinere bedrijven te vinden zijn... op dat vlak mis ik wel eens de gouden gids: Google laat heel duidelijk zien dat wie hen het meest betaald, bovenaan in het zoeklijstje tevoorschijn komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad mijn mannetje doe ook banden leveren en monteren balanceren schokbrekers plaats hij ook die jongen werkt 2 dagen bij zijn baas en de rest voor zichzelf heeft 2 bruggen en kom om in het werk. Legt zich helemaal toe op Toyota Landcruiser en niet alleen voor particulieren soms kom ik er binnen en denk dan oké die ook hier en voor een prijsje waarbij je bij het afrekenen jezelf schaamt.
Voor dat je de banden laat doen eerst de rest in orde maken daarna pas de banden het is al gezegd maar toch nog maar een keer benadrukken

Gr. Aad
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Banden beter in Spanje kopen?



Bericht door tonic »

Ik zie hier de Profile op dezelfde hoop gegooid worden als de Kwik-Fit maar dat klopt niet. Profile zijn francaise ondernemers en die werken heel anders dan de kwik-fit keten.
Plaats reactie