Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Dutch Traveler »

Er word wat af gezwamd hoor.

Wat stelt het verbruik nu voor.
Ik kan hier in mijn woonplaats best wel een aardige koerier, die de hele dag in zijn Fiat (botsauto) Ducato L4 rond racet.
Gevraagd naar het verbruik zei hij, één op 5.5 tot hooguit één op 6.
Als ik de meeste camperaars hier moet geloven, is het record met een Ducato van 3500 kg ruim 1 op 12.

Wat stelt de actieradius nu voor.
Als ik van bijna alle te koop staande campers, de tellerstand moet geloven, rijd 90 % niet meer dan zo'n 4000 tot 5000 km per jaar.
Dat is nog geen 400 km per maand.
En dan zeuren over de actieradius van een elektrische Ducato van 360 km.

Het is toch hoe je er zelf mee omgaat ? En dan praat ik niet alleen maar over jezelf, maar ook over het milieu.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door hurktoilet »

Een koerier die de hele dag stadsverkeer rijdt en voortdurend optrekt en weer stopt is nu ook niet direct representatief, in ieder geval niet voor de doorsnee camperaar.
Met mijn Pössl op een Peugeot 2.2 hdi uit 2003 heb ik sinds 2012 iets meer dan 100.000 km gereden. Als ik mijn rechter voet in het gareel houd, haal ik de 1:10
@Kampertjes: HVO is ook nog een hele puzzel om bijtijds de juiste verkooppunten te vinden. Valt misschien mee als jouw chauffeurs vaste routes rijden, maar de meeste camperaars doen dat niet (denk ik). En dan is de verkrijgbaarheid hier nog goed in vergelijking met het buitenland (voor zo ver ik weet in België, Frankrijk en Duitsland quasi nihil, als ik dat fout heb hoor ik graag).
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Atoz »

Dutch Traveler schreef:
do 13 mei 2021, 22:23
Er word wat af gezwamd hoor.
....
Als ik van bijna alle te koop staande campers, de tellerstand moet geloven, rijd 90 % niet meer dan zo'n 4000 tot 5000 km per jaar.
Dat is nog geen 400 km per maand.
En dan zeuren over de actieradius van een elektrische Ducato van 360 km.
....
Wat jij hier telkens schrijft is om jouw keuze voor een bepaald type camper te herhalen en vooral te blijven herhalen.
Nou mag je je keuze verdedigen, maar het leven is veel te mooi om te leven van gemiddelden.
Ik weet 1 ding: 360 km is voor mijn gebruik gewoon te weinig. En hoe laad ik dan tijdens het vrij staan op?
Want ook dat wens ik te doen, paalloos, autoark.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door de Jonckheer »

Als je op Schiphol aan de bezitter van een E Nissan taxi zijn mening vraagt krijg je een niet zo erg positief geluid te horen, en dat is een understatement. Die lui zijn allemaal mega de boot in gegaan want die dingen halen op geen stukken na de beloofde kilometers. Nou is dat bij elke auto het geval, ze liegen allemaal allemaal maar bij een brandstof auto is dat misschien vervelend en moet je iets vaker tanken maar met zo'n kermis auto is dat rampzalig als taxi want je kunt niet even een uurtje aan de paal met een klant achterin want die pikt dat niet, en terecht. Er is er niet één die de beloofde km ook daadwerkelijk haalt. Ja, onder laboratorium en proefbaan condities maar in de praktijk? No way! Laten ze daar eerst maar eens wat aan doen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door iSonic »

Wat hadden jullie dan verwacht? Dat ineens uit het niets de perfecte niks wegende altijd rijdende electrische camper zou komen? Electrisch rijden is in ontwikkeling en natuurlijk zullen de eerste modellen niet ideaal zijn of te duur. Dan sla je ze lekker over tot er een model komt wat wel bij je past (of je geen keus meer hebt). Maar ontwikkeling kost tijd en momenteel zijn gewicht en actie radius nog lastig. Komt vanzelf goed.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Dutch Traveler »

Beste Atoz.
Helemaal ON topic.
Jullie herhalen toch ook, zelfs tot vervelends toe, (elektrisch is niks) jullie keuze voor een diesel ?
En die keuze vind ik persoonlijk behoorlijk egoïstisch. IKKE, IKKE, IKKE, en laat mij maar lekker blijven pruttelen.

Je geeft je eigen makke al aan door mij te vragen Hoe doe ik dat dan ? als ik vrij wil staan ?
De oplossing is zo simpel, maar als je dat niet wilt of beter gezegd, niet kunt zien zou ik zeggen, inderdaad niks voor jou.

Maar kijk eens diep in jullie hartjes, dan weten jullie donders goed hoe de toekomst voor diesels er uit ziet.
Want Camperen, maar vooral BLIJVEN Camperen, is ook vooruit kijken, en in tegenstelling tot velen, doe ik dat wel.
En daar wil ik best mijn nek voor uitsteken.

Wens jullie allemaal een fijne dag.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door rollercoaster »

Zo gauw er een camper is van ongeveer 8 meter , totaal gewicht rond de 4800 kg , en met een accu pakket van ongeveer 800 kmters ( waar dan in de praktijk ongeveer 400 a 450 echte kmters overblijven ) dan ga ik er eens over nadenken of ik wel zo'n ding wil , maar ik denk tegen die tijd dat het zover is dat ik al een huisje heb van 6 planken.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Meine »

Die nieuwe Chinese BYD bussen komen een heel eind met wat jij wil. Maar daar zit dan voor 250.000 euro aan accu's in. Even sparen dus. En het eigen gewicht ligt ook boven de 4800 kg.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Toemke »

Een elektrische wagen/camper moet in je profiel passen.
Voor mij past een elektrische wagen perfect want:
ik heb genoeg met de elektrische autonomie, ook in winter, en ik kan quasi altijd thuis "tanken". Uitzonderlijk eens aan de paal. Uitzonderlijk want dat zal dan zijn als we een stad oid bezoeken en dan hoeft dat ook geen dure snellandpaal te zijn. Een gewone volstaat want uitstapjes duren nu eenmaal een tijdje dus tijd zat. Bijkomend voordeel, aan de paal is meestal nog plaats :mrgreen: al zal dat in de toekomst wel veranderen...
Voor verdere uitstappen/reizen hebben we de camper.
Een e-camper is ook voor ons nog te vroeg want die past nog niet in ons profiel. Eens we vertrokken zijn is het meestal voor 7000 a 8000km en in streken waar ik nog niet onmiddellijk overal vlotte toegang tot laadpalen zie komen.
Maar dat het gaat komen ben ik van overtuigd en als we dan nog rijdend willen reizen zal ik een e-camper zeker overwegen.
Ik ben pro :thumbup:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door de Jonckheer »

iSonic schreef:
vr 14 mei 2021, 7:56
Wat hadden jullie dan verwacht? Dat ineens uit het niets de perfecte niks wegende altijd rijdende electrische camper zou komen? Electrisch rijden is in ontwikkeling en natuurlijk zullen de eerste modellen niet ideaal zijn of te duur. Dan sla je ze lekker over tot er een model komt wat wel bij je past (of je geen keus meer hebt). Maar ontwikkeling kost tijd en momenteel zijn gewicht en actie radius nog lastig. Komt vanzelf goed.
Dat is deels onzin, er worden dingen beloofd die totaal niet waargemaakt worden. Die fabrikant weet best wel dat de beloofde km op geen stukken na worden gehaald, daar heb je geen ontwikkeling voor nodig maar een grotere accu of, dat kan ook zomaar, eerlijke voorlichting. Maar ja, als je verteld dat zo'n auto als het een beetje vriest en je dus een kachel nodig hebt net aan de helft van de beloofde km haalt is er geen hond meer die er een koopt. Trouwens, een artikel, wat het ook is, wat alleen met subsidie plus allerlei gunstige maatregelen (waar anderen voor opdraaien) aan de man gebracht kan worden is in principe niet levensvatbaar. Ga eerst een goede en goedkope accu ontwikkelen en kom daarna met een betaalbare auto die de meeste mensen zonder subsidie kunnen kopen want subsidie is leuk maar eindig.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Autocaravana »

En hoe laad ik dan tijdens het vrij staan op?
Waarom moet je dan opladen? Je rijdt toch niet? En als je weer gaat rijden, ga je langs een snellader of een laadpaal bij de supermarkt.
En de stroom die je verbruikt voor je koelkast haal je uit zonnepanelen, lijkt me.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Atoz »

Dutch Traveler schreef:
vr 14 mei 2021, 8:02
Beste Atoz.
....
Je geeft je eigen makke al aan door mij te vragen Hoe doe ik dat dan ? als ik vrij wil staan ?
De oplossing is zo simpel, maar als je dat niet wilt of beter gezegd, niet kunt zien zou ik zeggen, inderdaad niks voor jou.
....
Er ligt 740Wp op het dak, ik heb een mppt die al opstart bij +2V en er staat 400Ah LiFePO4 in.
Ik leef zowel op reis als thuis bijna elektrisch autoark.
Onderweg zelfs bijna (de laatste testen vangen vandaag aan) gasloos.
Wie ben jij dan om tegen mij te durven zeggen dat ik het niet wil zien?

Onderweg vrijstaand laden is gekkenwerk ;) heeft niets te maken met willen of kunnen zien.
Trouwens... Waar staat er ergens dat ik tegen ben of pro ben?

Je hebt met jouw kleine camper hetzelfde verschijnsel als die met zijn grote camper...
Je bent heel erg overtuigd van jouw levenswijze, ook dat mag.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Toemke »

de Jonckheer schreef:
vr 14 mei 2021, 11:17

Maar ja, als je verteld dat zo'n auto als het een beetje vriest en je dus een kachel nodig hebt net aan de helft van de beloofde km haalt is er geen hond meer die er een koopt. Trouwens, een artikel, wat het ook is, wat alleen met subsidie plus allerlei gunstige maatregelen (waar anderen voor opdraaien) aan de man gebracht kan worden is in principe niet levensvatbaar. Ga eerst een goede en goedkope accu ontwikkelen en kom daarna met een betaalbare auto die de meeste mensen zonder subsidie kunnen kopen want subsidie is leuk maar eindig.
Tenzij je daar rekening mee houdt bij de aankoop natuurlijk. Als je geen 100km per dag moet rijden en thuis kan laden heb je met een theoretische autonomie van 300km dus ruim voldoende, zelfs tijdens een strenge winter die trouwens altijd maar zeldzamer worden.
Subsidies, tja.. wat krijgt eigenlijk geen subsidies? Ook steenkool en andere fossiele brandstoffen kregen/krijgen subisidies, toch?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door seth_space »

Die Electrisch camper komt er gewoon. Met toereikend bereik voor grootste deel gebruik.
De achterhoede gevechten die hier gevoerd worden horen bij een ontwikkeling. Ook de stoomtrein werd als levensgevaarlijk gezien en zou het nooit halen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie