Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door rollercoaster »

Meine schreef:
vr 14 mei 2021, 10:40
Die nieuwe Chinese BYD bussen komen een heel eind met wat jij wil. Maar daar zit dan voor 250.000 euro aan accu's in. Even sparen dus. En het eigen gewicht ligt ook boven de 4800 kg.
Dat zijn die bussen die ergens in de buurt van Zwolle rijden zeker met ontzettend veel problemen , komen van aliebaba ............. lekker goedkoop.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Meine »

Ja die, maar ook die in Almere. Gelukkig heb ik net gelezen dat je de vooruitgang niet tegenhoudt, ook de stoomtrein niet. Gelukkig is deze laatste al heel lang geleden naar de sloper gebracht. Lekker goedkoop? 400.000 euro per stuk. Een standaard euro6 streekbus van een Duits kwaliteitsmerk kost 195.000 euro.

Zonder subsidie staat e-minnend Nederland stil.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door AadenAnke »

Ook de laatste BYD bussen die rond Schiphol en omgeving rijden hebben een probleem met de actie radius. De omloop in elkaar zetten is een hele puzzel overal moeten laad punten gemaakt worden om zelfs bij 10 minuten stilstand ff bij te laden kachel en airco's worden terug geschroefd de sleep kosten om gestranden bussen met een lege accu thuis te brengen zijn hoog rit uitval omdat de chauffeur ziet met die SOC waarde haal ik de volgende slag niet dus onbetrouwbaar in de dienstuitvoering. Dat is dan allemaal in een omgeving waar de ritten op de kilometer nauwkeurig gepland zijn. Gewoon instappen en rijden maar gaat niet lukken. Natuurlijk gaat de techniek in deze erg snel vooruit maar nog lang niet genoeg om grootschalig overal toegepast te worden. Ik weet hoe slecht de PAKS zijn die bij diesel gebruik vrijkomen en hoop dat de techniek het mogelijk gaat maken dat we zonder fossielen brandstoffen kunnen maar nu nog lang niet bij een enkeling zijn wijze van gebruik met desnoods een kleine aanpassing zal het nu lukken maar bij de meeste nog lang niet. Het is geen voor of tegen zijn maar beperkt worden door de huidige stand van de techniek. Als je goed oplet zal je het weleens zien die electerische truck die aan de rand van de stad de verse lading/trailer oppikt omdat zelf halen bij het distributiecentrum niet haalbaar is daar komt de oude betrouwbare diesel voor van stal.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door seth_space »

Meine schreef:
vr 14 mei 2021, 13:23
Gelukkig heb ik net gelezen dat je de vooruitgang niet tegenhoudt
Opvallend dat je dat eerst moest lezen :bow:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door rollercoaster »

Meine schreef:
vr 14 mei 2021, 13:23
Ja die, maar ook die in Almere. Gelukkig heb ik net gelezen dat je de vooruitgang niet tegenhoudt, ook de stoomtrein niet. Gelukkig is deze laatste al heel lang geleden naar de sloper gebracht. Lekker goedkoop? 400.000 euro per stuk. Een standaard euro6 streekbus van een Duits kwaliteitsmerk kost 195.000 euro.

Zonder subsidie staat e-minnend Nederland stil.
Dat bedoel ik , al mensen gesproken die er zich dood aan ergeren omdat ze niet op tijd aankomen op hun werk of dergelijke en dan weer massaal met de auto gaan , kan niet de bedoeling zijn denk ik , en de elektrische vrachtwagen of fatsoenlijke camper .................. ik zie het nog lang niet gebeuren , laat mij maar lekker dieselen.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Uitgeschreven

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Uitgeschreven »

Ik begrijp dat er op de wereld zo'n 1,5 miljard auto's rondrijden. Vrachtwagens en bussen niet meegerekend. Zouden we genoeg van die zeldzame metalen hebben om ze allemaal elektrisch te maken binnen pakweg 30 jaar?
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door herbybg »

Dan in de e-camper nog een Trumaverwarming en een frigo en sat TV met autom antenne en een elektrische trap...
Nooit alleen vertrekken, altijd iemand voor te duwen meenemen!!! Of een paard om voor de kar te spannen?
Ik zie nooit een e-camper naar de wintersportgebieden rijden, tenzij in de zomer!
Die e-camperlol is een doodgeboren kind, misschien dat de hybrid versie wat extra zou bieden....
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door seth_space »

Leuk die achterhoede...

Doet sterk denken aan deze: "heb je dat nu echt nodig"
https://youtu.be/_vIgOJiAXw0
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Kroppie »

alle begin is moeilijk,de allereerste auto,s moest je b.v.met de hand aanslingeren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Toemke »

:lol3:
@seth_space die moet ik bewaren :thumbup:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door tdj »

O309B schreef:
vr 14 mei 2021, 15:28
Zouden we genoeg van die zeldzame metalen hebben om ze allemaal elektrisch te maken binnen pakweg 30 jaar?
Heel stellig, Nee. Net zo min als onze (en die van de buurlanden) elektrisch infrastructuur hier toereikend voor is, er is dus nog heeeel veeeel te doen en dat duurt jaren, tientallen jaren. Dat het er ooit van zal komen ben ik zeker van en er zijn ook voorlopers/voorstanders nodig anders zou het er nooit komen, maar dat het op de termijnen die nu worden gepredikt ook gaat gebeuren betwijfel ik. Ze sjoemelen met de elektrisch cijfers (actieradius, bijvoorbeeld bij koude, helaas zelf ervaring mee) net zo hard als met de cijfers waarmee diesel in het verdomhoekje wordt gezet.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door Vopper »

Ze beginnen nu pas wakker te worden dat de netten verzwaard moeten worden.
In mijn omgeving zie je zo nu en dan een nieuwe hoogspanningskabel de grond ingaan en een nieuw trafohuisje geplaatst worden.
Als dit tempo niet versneld wordt, gaat het nog lang duren :lol3:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 4:05, 1 keer totaal gewijzigd.
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal



Bericht door tdj »

Zolang ze in een nieuwbouwwijk (zonder gas) gewoon een niet voldoende zwaar trafo station hebben geplaatst en dat binen een paar jaar hebben vervangen vanwege de vele warmtepompen (want geen gas) denk ik dat er toch meer speelt dan alleen geld. Bezwaarschriften kunnen daar geen issue zijn, was een aantal jaren gewoon nog een lege bouwwijk, inmiddels is het trafo station vervangen. Als er al geen rekening met zwaardere kabels etc. gehouden is voor de warmtepompen en zonnepannelen dan hebben ze daar de e-auto's vast ook gemist, en dat is een wijk die de afgelopen 5 jaar is ontwikkeld. Dus ja ik denk dat alternatieven voor fossiele brandstoffen het uiteindleijk wel gaan worden, ongeacht welke (alleen elektrisch lijkt me onwaarschijnlijk) zal het nog wel wat vergen van diverse partijen, zowel overgheden als bedrijven als particulieren. Ik schat zelf dat de campers dan niet vooraan zullen staan, die maken maar een beperkt aantal km's waardoor de milieuwinst daar beperkt is.
Plaats reactie