Hefdak Marco Polo werkt niet meer

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door flipflip »

Wij hebben een Mercedes Viano Marco Polo uit 2003 met een easy up hefdak. Electro hydraulisch. Dat heeft 10 jaar lang goed gewerkt, maar opeens wil hij niet meer op of neer. De mannen in De Zilk (waar de bus vandaan komt) hebben het zo druk, dat ze momenteel geen tijd hebben om hem te repareren.

Wie weet er een bedrijf, dat deze reparatie zou kunnen uitvoeren?

Bedankt alvast voor tips, want we kunnen nu niet weg.

Carla en Michiel
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door Dafluc »

Dat laatste hebben meer mensen last van.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door rijschoollucassen »

Je geeft erg weinig informatie. Elektrisch en hydraulisch zijn ongeveer twee verschillende vakgebieden, waarvan het elektrisch deel het eenvoudigste is. Daar kan iedere garage wat mee, beetje hobbyist ook.

Meet of laat dat elektrische deel eerst eens doormeten. Pas als dat in orde blijkt te zijn verder zoeken.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door rob2 »

Poptop zit in Noordwijkerhout.
Doen veel in Marco polo, wellicht kunnen zij je helpen.
Groet,
Rob
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door jansloos »

Dat is denk "de Zilk" :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door rijschoollucassen »

"Opeens doet ie het niet meer".... Geen voorgeschiedenis van piepen, kraken, haperen of wat dan ook... Kan haast niet veel meer zijn dan een zekering, defecte schakelaar of relais. Nou nog iemand met een multimeter.......

Een vraagje, als je het dak probeert te bedienen, hoor je dan iets klikken? Als het relais klikt, is er dus spanning en is de zekering en de schakelaar in orde.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door flipflip »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Het gaat inderdaad om Poptop. Staan altijd voor me klaar, maar hebben het nu ontzettend druk.

De voorgeschiedenis. Het dak had altijd al vaak de neiging om schuin naar beneden te komen. Dan deed ik hem weer helemaal omhoog. Daarna zakte hij dan recht naar beneden.

In september 2020 werkte het nog goed. Twee weken geleden testte ik hem thuis uit, voordat we een weekend weg zouden gaan. Met veel gekreun (vooral het laatste stukje) van de electro motor ging hij omhoog. Ik heb de scharnieren ingespoten met WD40. Toen ging het iets beter.

Op de camping ging het dak weer met veel gekreun (vooral het laatste stukje) van de electro motor omhoog. Na 3 dagen ging hij wel naar beneden, maar weer scheef. Ik heb hem dus weer omhoog gedaan. Maar toen deed hij helemaal niets meer. Bij het indrukken van de tuimelschakelaar gebeurde er niets.

Ik heb het noodventiel opgezocht en voor het eerst in 10 jaar dat ventiel open gedraaid. Aan de bestuurderskant kreeg ik hem uit de vergrendeling. Aan de bijrijderskant is het met moeite gelukt. Daarna zakte hij gelukkig in.

Ik heb een spanband over het dak getrokken en ben een stukje gaan rijden. Dat ging prima, maar we werden gek van de piep die het alarm dan maakt. "Je dak is niet vergrendeld". Ik ben gestopt en drukte op de tuimelschakelaar om het dak te vergrendelen. Tot mijn grote verbazing hoorde ik de electro motor het normale geluid maken en het hefdak ging in de vergrendeling. Een hele opluchting!

Maar nu vertrouw ik de boel niet meer. Ik durf er zo niet meer mee weg.

Wij slapen altijd 'boven'. En de stahoogte vinden we onmisbaar.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door hathi »

Werkt het dak op de start accu ? Zo niet,is de HH mss een punt om naar te kijken,je hebt het over,laatst gebruikt in 2020.
Hans
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door rijschoollucassen »

Kijk, daar hebben we de rest van de informatie. Dan is de diagnose van een slechte huishoudaccu inderdaad een logische. Stukje gereden, accu dus nog wat bijgeladen en dan wel werken...... Denk dat het dak met draaiende motor goed zal functioneren.

Prettige vakantie gewenst!

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb zelf ook zo'n Viano gehad en deed het dak altijd open en dicht met de motor aan.
Pakt enorm veel stroom.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door gjvonk »

Met 'electro-hydraulisch' bedoelt TS neem ik aan een hydraulisch hefsysteem met een elektrische pomp?

Dat zou qua stroomverbruik toch beduidend minder moeten pakken als b.v. een laadlift/hydraulische laadklep op een bestelwagen met een 'postkoffer'? Ik heb wel eens zo'n ding gehuurd voor een verhuizing en ben gewoon de hele ochtend bezig geweest met 'klep omlaag-volgeladen klep omhoog', zonder dat de motor draaide of de accu te leeg raakte. Nu weet ik niet of bij de montage van een laadklep systeem ook een extra accu wordt gemonteerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door flipflip »

Als ik het dak wil bedienen, moet het contact aan staan. Ik ga er dus vanuit, dat hij werkt op de startaccu.

Overigens gaat het dak bij mij (helaas) niet op en neer met een lopende motor.

Toch bedankt weer voor het meedenken!
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door rijschoollucassen »

Oei, dat is een tegenvaller. Zou ik gaan kijken naar de massa aansluitingen en andere contacten.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
panda58
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Hefdak Marco Polo werkt niet meer



Bericht door panda58 »

Eind schakelaar die blijft plakken.

Gr jan
Plaats reactie