VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
jabe
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 okt 2015, 13:20

VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door jabe »

Hallo, heeft er iemand ervaring met VB full air ? (luchtvering op voor en achteras)
Ik ben aan het onderzoeken of op een toekomstige camper dit naast alle voordelen van luchtvering ook een alternatief kan zijn voor het EP (of ander) levelsysteem. Je kan het immers op allerlei manieren instellen. Laten we het niet over de prijs hebben want ik weet dat het een duur systeem is. Mij gaat het in dit geval vooral om de toepassing en de ervaringen die men er mee heeft.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door Huub56 »

Het grote verschil is dat hij bij luchtvering niet stabiel staat als je er door loopt wiebelt hij. Bij EP staat hij als een blok en beweegt niet meer als je er door loopt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door de Jonckheer »

Er is stomweg geen betere vering dan luchtvering. Mijn bus heeft dat van huis uit en die wiebelt voor geen cm als je er doorheen loopt. Nou is die wel groot en zwaar dus dat maakt wat uit maar wiebelen kun je beperken door goede schokdempers en dat zijn niet die standaard gemonteerd zijn want die voldoen een beetje en niet optimaal. Onder mijn bus zitten 6 van die oranje dingen en dat verschil merk ik wanneer ik eens mee rijd met zo'n zelfde bus met standaard dempers, die deint meer dus de werking is minder.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door Going »

Ja, wij hebben luchtvering en EP.
Ideaal. Het rijgerief is gewoon top. Ondanks de 165 kilo scooter in de garage blijft de wagen op zijn gewone hoogte boven het wegdek. De instellingen zijn fantastisch, maar het neemt wat getting use to.
Vorige maand waren we blij met door op een offroad de offroad setting te gebruiken zo we hadden geen last van enkele gaten welke zeker de bodem geen goed hadden gedaan. Bij op en af de ferry beide keren steile plank, dus kont omhoog gezet en onze achterbumper bleef vrij, wat bij 2 andere campers niet zo was.
Het horizontaal zetten met de instelling gebruiken we altijd eerst na parkeren. Op de wat we niet te veilige plekken vinden gaan de poten niet uit. Ja, dan voel je wat beweging en met harde windstoten ook in bed. Maar meestal zetten we EP ook naar beneden.
Kunnen we ook automatisch doen. Doordat eerst de lucht er in het programma uit gaat en dan de poten naar beneden, is level stellen dus puur op EP. Nadeel, duurt langer maar meest voor wegrijden is de extra tijd om weer op weghoogte te komen erg veel.
VB en ook EP zijn nu van Alko. EP service was en is denk ik de beste wat je je eigen kunt wensen.
VB service hebben wij in het verleden erg teleurstellend bevonden. Ik hoop dat die nu beter is, we hebben het geen 8 jaar meer nodig gehad.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door linus »

Hallo,
Mijn nieuwe camper heeft rondom luchtvering en zelfs luchtgeveerde stoelen en ja....het rijcomfort is spectaculair 😃 geen gedreun of geklapper. Is VB een merk ? Ik heb geloof ik standaard iveco luchtvering maar werkt perfect met verschillende instellingen en de wagen staat altijd waterpas. Best wel wennen want ik moest tot nu toe altijd met oprijblokken werken....die blijven nu thuis.
Ook heeft de wagen een volautomatisch E&P levelsysteem, op knopdruk binnen dertig seconden op poten en waterpas. Als je het mij vraagt....het levelsysteem is pure decadentie 🤔, maar ben toch blij dat het erop zit 😆
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door Wim Corduwener »

de Jonckheer schreef:
ma 10 mei 2021, 20:18
Er is stomweg geen betere vering dan luchtvering.
In mijn touringcar lagen altijd een set reserve balgen. Waarschijnlijk gebeurt dat sporadisch, maar soms zakt een bus door z’n hoeven en een monteur zet er in no-time een stel nieuwe onder.
Heb jij die ook in je bus liggen?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door de Jonckheer »

Jawel maar dat zijn oude die er al in lagen maar nooit nodig gehad. Die er onder zaten toen ik hem kocht zitten er nog steeds onder op 2 na die zijn tegelijk met de conus vervangen toen die waren doorgeroest. Bij de apk kijken ze ernaar en zeggen ze er niks over dus ze zullen wel goed zijn. Hij blijft in ieder geval op hoogte staan ongeacht hoelang hij stilstaat. Die dingen gaan mega lang mee, dat is duidelijk.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: VB-FullAir volledige luchtvering: ervaringen?



Bericht door 1934 »

Rondom luchtgeveerd dus alle assen,cabine vierbalgs luchtgeveerd,en dan de stoelen ook nog.
Let wel deze stoelvering zetten wij op uit,het rijden is al zo heerlijk.Niets veert zo fijn als luchtvering zoals Nico ierboven ook al schreeft.
Plaats reactie