Waarom California duurder dan Nugget?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Camperarend
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 09 mei 2021, 11:19

Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door Camperarend »

Ik ben aan het rondkijken voor een compacte, comfortabele buscamper met hefdak voor max. € 25.000. Ik ben nog niet heel ervaren als camperaar maar ik snap niet waarom de VW California zoveel duurder en populairder lijkt dan de Ford Nugget.

De Ford Nugget heeft ogenschijnlijk ALS CAMPER veel meer in huis:
- bredere bedden dan de enorm smalle bedden (<1.20m) van de California, zowel boven als beneden
- handiger indeling: de aparte keuken bijv. maakt koken mogelijk los van de zithoek
- meer kastruimte

Ja, ik weet dat Ford een sof had met één specifieke motor (de 2.2 TDCi). Maar dat staat los van de Nugget zelf.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de California misschien een mooiere aaneengesloten laadruimte heeft als je de auto veel dagelijks gebruikt.

Of zie ik iets over het hoofd?
(en ik sta open voor een goeie Nugget ;-)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door bertt »

Je begint al met dat de ene een VW is, die zijn waarde beter houdt dan de Ford, het is niet anders.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door jansloos »

Je moet gewoon kiezen waar je je lekker bij voelt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door iSonic »

VW camper busje zijn duur omdat ze een soort cult status hebben. Veel mensen vinden ze geweldig en leven ook in de overtuiging dat ze onverwoestbaar zijn. Dat merk je ook als je er eentje tegen komt en de eigenaren spreekt. Vaak is het dan: al 360.000km gelopen en nog niks mis mee. Vorige maand heb ik de versnellingsbak nog laten reviseren en nieuwe koppeling laten monteren. Ja 4500 euro maar verder onverwoestbaar....

Maar goed je gaat een busje van 20 jaar oud waar je 20.000 euro voor hebt betaald ook niet naar de sloop brengen omdat de versnellingsbak kapot is.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door Bas vd laar »

De T5 is eigenlijk best wel een slechte auto, maar iedereen neemt voor lief dat er veel meer aan vervangen moet worden dan aan een Ducato
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door beatrix18 »

Voor mij is de Nugget als compacte camper de absolute topper.
Voor mij is de California als dagelijks Zwitserse mes de topper.
De Ford heeft imago schade door een motor die problemen kon hebben.
Volkswagen is net als Ford een arrogante fabrikant.
Je kan aan beide heel veel plezier beleven.
Als je echter nu al de voordelen van de Nugget, als camper, belangrijk vindt dan is de keuze makkelijk.
Het zal echter niet meevallen om nu nog een goede voor een redelijk prijs te vinden.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Camperarend
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 09 mei 2021, 11:19

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door Camperarend »

Dank je wel Beatrix18. Klinkt logisch!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door beatrix18 »

Uit je verhaal maak ik op dat je al goed bezig bent met je huiswerk.
Ik neem aan dat je dan ook een bedrijf in Herwijnen bent tegengekomen. Misschien eens heengaan of bellen en niet wachten op de website.
Succes!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door kampertjes »

En vooral NIET denken dat een VW degelijker is dan een ford en bijna nooit stuk gaat.... pfff
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door tonic »

Het is wel zo dat de wat oudere Transits meer last hebben van de roestduivel dan de Transporter.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door de Jonckheer »

Is dat zo? Er rijden genoeg transporters met dooigaten rond om het tegendeel te bewijzen. Er was er zelfs een op TV bij de rijdende rechter een keer die zo gaar was als boter dus dat VW's zo goed zijn klopt niet helemaal. Maar ja, als je iets heilig verklaard en je betaald er een pak geld voor wil je niet van kritiek horen uiteraard.
Voorheen waren alle busjes roestbakken omdat beschermen niet nodig was omdat bij bedrijven die dingen een economische levensduur hebben van 5 jaar dus dan gaan ze eruit en interesseert het niemand meer wat er daarna mee gebeurt. Dat is nu sinds kort veranderd zoals het ook lang geduurd heeft voordat een personenauto niet meer roestte.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door tonic »

Rustig, Rustig....... :-B . Ik zeg helemaal niet dat de VW's zo goed zijn en ook verklaar ik ze niet heilig :lol3:
Alleen geeft ik aan dat transits veel rottigheid vertonen aan de onderzijde aan dorpels en balken. De buitenkant ziet er dan nog vaak mooi uit maar de onderkant :bang: . Daar hebben de VW's een stuk minder last van. Alleen betaal je voor een VW weer meer dan hij waard is. En door die rottigheid hebben die Ford's een naam gekregen waardoor de waarde lager is dan van de Transporter. Dus vandaar is een Carlifornia duurder dan een Nugget.
Maar goed dat is mijn ervaring :-B
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door kampo »

Reputatie maak je over de jaren.
Er was een tijd dat de VW langer meeging als de Ford.
Dat blijft hangen..
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Waarom California duurder dan Nugget?



Bericht door pwhooftman »

Ik heb ervaring met een zelfbouw Transporter T4 (2002) en een originele T4 California (1992). Een originele California zit slim in elkaar, maar als ik de nieuwprijzen van toen en nu voor een California zie is dat objectief totaal niet te verdedigen. Maar op één of andere manier kruipt de liefde voor de VW tussen de oren, zonder dat dat rationeel te onderbouwen. Het is gewoon knap als een fabrikant dat voor elkaar krijgt, denk aan Apple.

PS. ik heb ook ervaring met de Ford Transit Mk4 ('smiley') en de opvolger, die hebben ook genoeg karakter hoor :-).
Plaats reactie