Van caravan naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van caravan naar camper



Bericht door marjasjaak »

Aad, dan heb je misschien een fiets lader die daar wel tegen kan. Maar als je toch aan het investeren bent, kan je beter een zuivere sinus omvormer nemen. Alleen ze zijn wel duurder. Je kan toch ook de motor starten, moet je wel een zware dynamo hebben, als je Senseo wilt maken. :crazy:
Het Senseo gebruik is maar kort, alleen je trekt wel even zwaar aan de HH accu.
Sjaak
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Koerier »

5% tollerantie geldt niet voor het totaalgewicht bij beroepsggoederen vervoer.
Geldt voor het laadvermogen.Dus als je 300 kg laadvermogen hebt bij een camper hebt mag je 15 kg overladen zijn.

Dat is dus andere koek.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Vandaag onze camper opgehaald en het feestje staat nu achter ons huis. Hij is natuurlijk wat groter dan onze caravan, dus er omheen is het nu wat krap maar daar ga ik nog wat aan werken.
Dus eerst alle in plastic zakken verpakte meuk er maar eens uitgehaald om te zien wat er allemaal in zit. Er zat ook beige vloerbedekking in; erg stijlvol maar ook ietwat onpraktisch want voor je het weet sta je de hele dag stof te zuigen. Dat tapijt zat vast met dubbelzijdig tape en kon ik er makkelijk in één keer uithalen. De camper heeft nu een op kurk lijkende vloer en dat staat al een stuk frisser. Het tapijt is opgeborgen en voor de volgende eigenaar.
Verder zit er een TV in met ingebouwde satelliettuner waar dus een CI+ Module in moet voor Canal Digitaal. Ik moet nog even uitvogelen welke CI-module want er is een 3.5 en een 1.2 versie. Wat dan wel weer handig is dat de tv- in een kastje zit waar-ie uitschuift en dan kan draaien naar zowel het zit-gedeelte als het slaap-gedeelte.
Verder rijdt het ding lekker en trek behoorlijk rap op.
Tot zover.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Bob Diesel »

Proficiat en genieten maar :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Dankjewel Bob!
Toen we de camper ophaalde heeft de verkoper alles nog even netjes uitgelegd. De meeste zaken komen aardig overeen met een caravan, maar op deze zit een Omnistor 550 luifel (zoals op de meeste campers) en de verkoper was druk in de weer om te laten zien hoe je met een slinger dat ding naar buiten kunt draaien. Thuis kom ik erachter dat er een schakelaar zit; slingeren doe je alleen als er geen stroom is. :wtf:
Verder zit er een Garmin 600 Camper in die ik nog moet leren kennen want ik ben gewend aan TomTom. De gebruiksaanwijzing heb ik al gedownload; leuk leesvoer.
Morgen lekker verder.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Vervolg op het voorgaande:
Als onderdeel van mijn ontdekkingsreis dacht ik: “Laat ik de watertank eens vullen om te zien of de kraantjes een beetje willen werken!” Er zit in de watertank een stop om tijdens naderende vorst de tank leeg te laten lopen. Vond ik wel een beetje onhandige plek omdat dat reservoir in een bank is ingebouwd en dan moeten natuurlijk de kussens eraf om bij die tank zo’n grote dop los te draaien. Aan de binnenkant van die watertank zit dan een stop (leegloopventiel) en aan onderkant van de camper zit een pvc-pijpje om het water te lozen. Bekend verhaal.
Waarschijnlijk is dit een heel gebruikelijk methode, maar ik vraag me af of het niet veel handiger is om op dat pvc-pijpje een afsluiter te zetten, dan hoef je niet in dat koude water te knoeien om de stop eruit te halen?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Kroppie »

een koordje aan die stop, dan hoef je niet met je handen in het water, en als ie er weer in moet, zit er geen water in de tank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Bob Diesel »

Op de markt of bij de handyman
Zo,n rvs kogeltjesketting ,lekker sterk
En als je het stopje er in doet er een beetje vaseline op :idea:
Fungeert mooi als pakking, zit die in x lekvrij dicht
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Van caravan naar camper



Bericht door CaradoT135 »

Je hebt niet toevallig een aftapkraan aan de bovenzijde van de tank?
Schoonwatertank_legen.jpg
Schoonwatertank_legen.jpg (49.92 KiB) 262 keer bekeken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Van caravan naar camper



Bericht door gjvonk »

Dat zal van het type tank en de plaats afhankelijk zijn: in onze huidige buscamper zit het precies zoals CaradoT135 beschrijft. In onze vorige Pössl zat de watertank in de halve dinette bank en moest ik 1 van de 2 grote rode inspectie doppen verwijderen om met de hand onderin de tank een stop te verwijderen. Die stop had overigens een soort 'omklaphendel' die horizontaal zorgde voor een dichtklemmen van de stop. Door hem verticaal te klappen, kon ik de stop er uithalen. Dit was overigens ook zo uitgevoerd bij een ooit door ons gehuurde Dethleffs bus II en een gehuurde Adria twin buscamper.

Die stop zag er overigens zo uit als op de link en zat onderin de tank. Ik moest dus met mijn hand onder water.

https://www.obelink.nl/leegloopventiel- ... sDEALw_wcB


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op za 15 mei 2021, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door macfocus »

Ja, een afsluiter is op zich best handig.
Maar die paar keer per jaar dat je de tank helemaal leeg wilt hebben is het vrij weinig moeite om even die kussen aan de kant te gooien en je arm droog te maken met een handdoek.

Ik heb nu ook zo'n aftapkraan en de degelijkheid (of beter gezegd het gebrek eraan) blijft me tegen de borst stuiten.
In mijn vorige camper zat een simpele messing schroefstop., werkt perfect.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Van caravan naar camper



Bericht door isoplus »

Een afsluiter die onder de camper zit om de verswatertank te legen is niet echt handig als je de camper ook in de winter gebruikt.
Het stukje pijp en de afsluiter vriezen geheid stuk.
Daarom zit er in buscampers Zo'n stop in de tank, bij Hymer is het een afsluiter die je bovenop de tank bedient, zoals op de afbeelding boven.
Van dat systeem (is) was een veel gehoorde klacht dat de verbindingsstang brak.
Ik heb meer als 10 jaar een Hymer gehad en bij mij werkte dat systeem perfect, je moet wel even weten hoe het werkt maar tegenwoordig wordt dat verklaard d.m.v. een sticker :thumbup:
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Van caravan naar camper



Bericht door CaradoT135 »

Die van mij doet het ook al 10 jaar probleemloos.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van caravan naar camper



Bericht door marjasjaak »

Voordat we naar huis gaan, zetten we de kranen open en pompen het water in de afvaltank.
Dan spoelen de leidingen lekker door en ook de afvaltank krijgt schoonwater binnen.
Daarna even lozen bij een servicepunt, zodat we bijna leeg naar huis rijden.
Laten meestal nog een klein beetje water in de tank voor de terugreis.
Thuis pompen we het restant over naar de afvaltank, en dit gaat het riool in.
Om geen onnodig water te verspillen gooien we, de laatste 2 dagen van een reis, in de watertank wat we nodig denken te hebben.
Sjaak.
Plaats reactie