Van caravan naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

We hebben wel vaker een camper gehuurd en eigenlijk is ons dat prima bevallen, maar we zaten wel met de kosten om zelf een camper te kopen. En het zijn natuurlijk niet alleen de kosten van aanschaf, maar ook de verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud en APK. Alles bij elkaar opgeteld en omgerekend naar het aantal weken dat je daadwerkelijk met zo’n camper op pad gaat vonden we huren voordeliger. Maar, je rijdt dan wel rond in een camper van een ander en wordt het nooit een soort eigen thuis. En dat is best wel een dingetje.
Dus zijn we gaan kamperen met een caravan. De eerste was een Caravelair, weer verkocht en overgestapt naar een Adria, weer ingeruild voor een KIP 38T en die weer ingeruild voor een KIP 44 TTZ. Als ik terugkijk dan hebben die caravans ons eigenlijk niet zoveel gekost. Onze laatste KIP hebben we ingeruild voor nagenoeg hetzelfde bedrag wat er jaren geleden voor hebben betaald. Ergo: een caravan is behoorlijk waardevast en een camper is dat waarschijnlijk niet.
Er zal best wel een aantal camperaars die zijn begonnen met een caravan, dus hoef ik de voor- en nadelen van een caravan en een camper niet te noemen.
Omdat er zo langzamerhand wel nieuwe banden onder de KIP moesten, een lekkende afvoer van het aanrecht en nog wel een paar dingetjes waar ik geen zin meer in had, was het misschien een moment om ons oriënteren op een camper en we hadden zéker geen haast. Toen we uiteindelijk de plezierige indeling en stoffering hadden gevonden werd oriënteren natuurlijk kopen.

Afbeelding
Deze Dethleffs Fortero H 6945 (2009) kunnen we komende week ophalen.

Afbeelding
Op onze caravanvakanties namen we altijd een losse satellietschotel mee en dat ik vond altijd een heel gedoe, maar deze heeft een vaste schotel op het dak. Of dat een beetje wil werken moet ik nog uitvinden; tips zijn welkom.

Afbeelding
Het interieur heeft een beige vloerbedekking. Staat wel netjes, maar ik weet nog niet of dat wel praktisch is. Moeten we dan soms een stofzuiger meenemen?

Afbeelding
Het tapijt ligt er los in met plakkertjes om het op z’n plek te houden. Daaronder ligt zeil met kurkmotief en ik denk dat die vloerbedekking er makkelijk uit kan.

Afbeelding
Onder het ‘Franse bed’ de bergruimte. Het is geen XXL-garage, maar wat moet je daar met twee personen allemaal inproppen? Ook met het oog op gewicht achter de achter as vind dit ruim zat.
Die plastic zakken zijn de zijwanden om aan de Thule luifel vast te maken. Er zit ook een complete voortent bij en ik moet nog ontdekken hoe handig dat is.

Afbeelding
Onze vorige boiler ging op stroom, maar dit werkt op propaangas en lijkt me eigenlijk een soort geiser die ook de verwarming doet..

Afbeelding
Dit knopje ziet er functioneel uit. Het lijkt me dat ik af ben van een knopje ingedrukt houden terwijl ik met de andere hand een piëzo-elektrisch knopje moet indrukken om de kachel brandend te krijgen.

Afbeelding
Hij heeft ook een aparte douche. Vocht en caravans zijn nooit vriendjes geweest en ik vraag me af of dit voor mij gaat werken. Bovendien; is na één douchebeurt niet gelijk je hele watervoorraad leeg en je vuilwatertank vol?

Afbeelding
Van de tafel en banken is een bed te construeren. Een dat is precies de reden waarom we altijd een vast bed met lattenbodem en een normaal matras hebben genomen: het gemartel om die zooi op te bouwen en weer af te breken en dan tóch slecht te slapen.

Afbeelding
De cockpit van de Ford Transit: 6 versnellingen, luchtvering achter, achteruitrijcamera met twee standen en volgens mij een Garmin navigatie.
Tussendoor ben ik alle gebruiksaanwijzingen aan het doorspitten om het ding een beetje te leren kennen.

Enfin, tot zover en ik kom vast nog met veel vragen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Jan en Simonne »

Gefeliciteerd met jullie mooie camper.
Veel veilige kilometers gewenst.
Mooi, dat kurk! :thumbup:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Bravo45
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 aug 2020, 0:14

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Bravo45 »

Gefeliciteerd, een mooie camper en jullie gaan er vast veel plezier mee beleven.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Van caravan naar camper



Bericht door veetee »

Gefeliciteerd, mooie campert, niks mis mee hoor.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Van caravan naar camper



Bericht door rbisdom »

vwb douchen: thuis sta ik best wel eens een kwartier onder de douche, geen idee hoeveel water ik verbruik.
In de camper kan ik het met 3 liter en heb dan heerlijk gedoucht. Onze tank heeft 100 liter en kan daar dus prima mee vooruit. Na een dag of 4 hebben wij met z'n tweeën de tank leeg gemaakt als we er ook uit drinken. Dit alles ter info.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Peter LMC »

Mooi ding Wim. :thumbup:
Veel plezier er mee. :D
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Van caravan naar camper



Bericht door javanes »

Hier kun je de handleiding van de kachel/boiler downloaden mocht je die niet hebben :wink:

https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 04126.html
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Dafluc »

Mooie camper. Veel plezier ermee!
Afbeelding
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Premiumliner »

rbisdom schreef:
zo 09 mei 2021, 18:04
vwb douchen: thuis sta ik best wel eens een kwartier onder de douche, geen idee hoeveel water ik verbruik.
In de camper kan ik het met 3 liter en heb dan heerlijk gedoucht. Onze tank heeft 100 liter en kan daar dus prima mee vooruit. Na een dag of 4 hebben wij met z'n tweeën de tank leeg gemaakt als we er ook uit drinken. Dit alles ter info.
4x3=12 liter douchen pp x2 =24 liter. Neem nog eens 24 liter voor de afwas en toilet... dan drinken jullie zo'n 52 liter water met je tweeen. Dus dan drink je meer dan 6 liter water per dag?
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Premiumliner »

Veel plezier gewenst met jullie camper!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van caravan naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Ziet er goed uit!
Hoe wij douchen: ten eerste niet elke dag want waarom ook, we zijn niet aan het werk. Kraan open, nat maken, kraan dicht. Inzepen, kraan open, afspoelen, kraan dicht. Dit kost nooit meer dan een paar liter water. Wij gebruiken een thermostaatkraan dus geen gedoe met mengen maar direct de goede temperatuur. Niet alleen comfortabeler maar bespaart ook water. Bijna niemand gebruikt zo'n kraan, onbegrijpelijk. Voor de prijs hoef je het niet te laten, ik kocht er voor €35 eentje bij de Aldi en die doet het al 12 jaar prima.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Bob Diesel »

En zo schuift de een van ,naar
En een ander naar ,van

Veel plezier met jullie camper :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Van caravan naar camper



Bericht door rbisdom »

4x3=12 liter douchen pp x2 =24 liter. Neem nog eens 24 liter voor de afwas en toilet... dan drinken jullie zo'n 52 liter water met je tweeen. Dus dan drink je meer dan 6 liter water per dag?
De verhoudingen zullen wel iets anders liggen....
Het ging erom dat je met weinig water prima kunt douchen
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Van caravan naar camper



Bericht door CaradoT135 »

Moeten we dan soms een stofzuiger meenemen?
Ik denk eerder dat je zo veel mogelijk thuis moet laten. Heb je al op de weegbrug gestaan wat hij leeg weegt?
Plaats reactie