Van caravan naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door FJM »

Wij hadden ook zo’n safaritent. Voor- en zijwanden voor de luifel.
Nooit gebruikt. Was alleen maar ballast.

Alhoewel: vorig jaar in NL hadden we wel een zijwandje kunnen gebruiken (het woei behoorlijk). Maar over het algemeen is het alleen maar gewicht wat je meezeult. En gezien de grootte van de camper kan je iedere kilo die je extra meesleept missen als kiespijn.
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Van caravan naar camper



Bericht door javanes »

Mooie camper.
Al eens langs een weegbrug gereden met alles er op en er in? Dus vertrekkensklaar
Want met en ledig gewicht van 3130kg heb je niet veel speling.
En dat gewicht is waarschijnlijk af fabriek, dus zonder opties en accessoires.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Dank voor al jullie positieve berichten.
rbisdom schreef:
zo 09 mei 2021, 18:04
In de camper kan ik het met 3 liter en heb dan heerlijk gedoucht.
Weinig avontuurlijk, maar heb nog nooit in onze caravan gedoucht omdat we tot nog toe op campings hebben gestaan met prima voorzieningen. Bovendien was onze caravan ook niet echt ingericht om te douchen.
Hoe dan ook ik ga het uitproberen.
Onze tank heeft 100 liter en kan daar dus prima mee vooruit. Na een dag of 4 hebben wij met z'n tweeën de tank leeg gemaakt als we er ook uit drinken. Dit alles ter info.
Dat zijn dingen die ik nog moet uitzoeken: bijvoorbeeld hoe groot is die watertank?
javanes schreef:
zo 09 mei 2021, 18:17
Hier kun je de handleiding van de kachel/boiler downloaden mocht je die niet hebben...
Dank en zeer attent.
Ik heb alvast het hele pakket aan gebruiksaanwijzingen mee naar huis genomen en ben ik de afgelopen week bezig geweest om alle papieren te ordenen en te bestuderen. En waar alleen een Duitse gebruiksaanwijzingen voorhanden was heb ik via internet de Nederlandse gedownload. Op die manier wordt nog niet alles duidelijk, maar heb ik wel een beetje een idee hoe het spul in elkaar zit.
Als de camper achter het huis staat dan ga ik alles ontrafelen. 😎
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

javanes schreef:
zo 09 mei 2021, 21:02
Al eens langs een weegbrug gereden met alles er op en er in? Dus vertrekkensklaar
Want met en ledig gewicht van 3130kg heb je niet veel speling.
En dat gewicht is waarschijnlijk af fabriek, dus zonder opties en accessoires.
Nee, zover was ik nog niet. Het maakt niet zo gek veel uit, maar het massa rijklaar gewicht is 3.130 kg; het ledig gewicht ligt 100 kg lager. Ik moet nog bekijken welke problemen ik tegen het lijf loop als ik de maximaal toegestane massa laat opwaarderen tot bijvoorbeeld 4.250 kg. Ik heb een aantal van dezelfde modellen gezien met een hogere gewichtsklasse.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Van caravan naar camper



Bericht door durisotti »

Ik hoop dat je goede garantie hebt, en hier van op de hoogte bent:
https://www.nkc.nl/problemen-22-tdci-mo ... en-rijtje/
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door rob2 »

Dit is een 2,4 motor, dus de goeie :thumbup:
Zie onderschrift....
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Dank voor de info en ja ik heb een solide BOVG garantie.
Dat is eigenlijk ook de reden dat ik dit soort grote aankopen altijd bij BOVAG-dealers doe en nooit particulier.
Maar het gaat in jouw aangehaalde bericht om de 2.2 TDCi-motoren van Ford en in mijn camper zit een 2.4 TDCi-motor en dit is een andere motor. Elke motor kan natuurlijk kapot, maar meldingen van de 2.4 TDCi met deze specifieke motorschade zijn bij de NKC niet bekend.
rob2 schreef:
zo 09 mei 2021, 23:02
Dit is een 2,4 motor, dus de goeie :thumbup:
Zie onderschrift....
Je bent me nèt voor, maar om verwarring te voorkomen heb m’n onderschrift aangepast! 8-)
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door B1gcheese »

Gefeliciteerd met je mooie camper, en veel veilige kilometers gewenst. Op dit forum kun je heel veel informatie vinden (en oeverloze discussies) dus hier zit je goed. Wat betreft die schotel: dat is een volautomaat dus daar heb je geen omkijken naar. TV aan en hij gaat voor je aan de slag :-B

Zoals gezegd zou ik hem wel eens op de weegbrug zetten als je de boel hebt ingericht. Die gewichten op kenteken zijn altijd veel te optimistisch. Weeg dan ook even je assen afzonderlijk dan weet je waar je aan toe bent.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Van caravan naar camper



Bericht door CaradoT135 »

Zoals Wim heeft aangegeven gaat hij bij problemen wat gewicht betreft opwaarderen. Zal volgens mij ook wel moeten, met een kaal rijklaargewicht van 3130 kg. Daar zit de schotel, fietsendrager, luifel, luchtvering en inhoud van de garage nog niet bij, dan alle andere ballast en je hebt er zo minimaal 500 kg bij dan zit je al (ruim) boven de 3500kg, maar meten is weten.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door stobbie »

De 2.2 loopt vaak stuk, maar de 2.4 helaas véél meer. Wij vervangen ze hier op de zaak bij bosjes helaas, vaak al bij lage standen. Zó vaak dat ik er normaal gesproken altijd één nieuw in krat op voorraad heb staan om mijn klanten snel te kunnen helpen.
Natuurlijk zijn er genoeg die het blijven doen, en zie ik als garagebedrijf natuurlijk vooral de mensen die een probleem hebben.
Maar ik heb zelf twee 2.4's gehad, waar ik superzuinig op ben geweest, perfect onderhoud, preventief nieuwe verstuivers en turbo, heel rustig bereden en ze zijn allebei kapot gelopen, één bij twee ton en één bij 99.000km. Die laatste heb ik nog steeds, en heb ik in de verhuur. Het liefst deed ik hem weg, maar heb er inmiddels al zoveel geld ingestoken dat hij dat eigenlijk wel eerst weer moet terugverdienen.

Ik zou bij een 2.4 in elk geval zorgen voor héél goed onderhoud, top merk olie gebruiken, het brandstoffilter op de helft van de voorgeschreven termijn vervangen, de verstuivers elke twee jaar laten testen en de distributieketting elke 100.000 km vervangen. Veel mensen denken dat een ketting nooit vervangen hoeft, maar ik ben al vele uitgerekte kettingen, slechte spanners en versleten geleiders tegengekomen bij de 2.4tdci's. Ik zou deze ketting behandelen als een riem, en gewoon steeds vervangen. Geen erg moeilijke of dure klus, vergelijkbaar met het vervangen van een riem.
Deze motoren houden niet van rustig rijden, zoals in Land Rover Defenders en campers gebeurt. Doordat ze voldoende koppel hebben wordt er makkelijk laag in toeren mee gereden, daarmee worden ze veel te zwaar belast. Deze motoren moet je wat hoger in toeren rijden ook al is dat wat minder comfortabel, met 50 moet je gewoon weer in zijn drie gaan rijden, ook al trekt hij het makkelijk in zijn vier.
In gewone lichte transitbusjes waar de bouwvakkers elke ochtend plankgas wegrijden gaan ze véél minder vaak stuk.

En ja, je camper zal best een beetje overbeladen zijn, zolang je maar een verzekering hebt die aangeeft dat je wel verzekerd bent zou ik daar niet zo bang voor zijn, de helft van de campers rijdt overbeladen. En wat maakt het uit als je een keer een boete krijgt van een paar honderd euro op de totale kosten van het camperbezit. Zolang de camper technisch de belading maar wel aankan natuurlijk.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door macfocus »

stobbie schreef:
ma 10 mei 2021, 10:18

Deze motoren houden niet van rustig rijden, zoals in Land Rover Defenders en campers gebeurt. Doordat ze voldoende koppel hebben wordt er makkelijk laag in toeren mee gereden, daarmee worden ze veel te zwaar belast. Deze motoren moet je wat hoger in toeren rijden ook al is dat wat minder comfortabel, met 50 moet je gewoon weer in zijn drie gaan rijden, ook al trekt hij het makkelijk in zijn vier.
In gewone lichte transitbusjes waar de bouwvakkers elke ochtend plankgas wegrijden gaan ze véél minder vaak stuk.

En daar hebben we hem.
Het nieuwe rijden maakt meer kapot dan je lief is.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Bas vd laar »

Waarom rijd je er dan zo rustig mee als je weet dat dat niet goed is?
Maar ik heb zelf twee 2.4's gehad, waar ik superzuinig op ben geweest, perfect onderhoud, preventief nieuwe verstuivers en turbo, heel rustig bereden
Deze motoren houden niet van rustig rijden
Ik zou zelf de 2.4 altijd prefereren boven de 2.2, maar voor beide motoren geldt: Als ze warm zijn gewoon lekker mee doorrijden.
Rijd eens 90 in z'n 5 met een Ford 2.2 TDCI ( met vijfbak ) ik voel aan alles dat de motor het dan niet naar zijn zin heeft, maar de meeste mensen niet en tutteren gewoon zo door en daar kunnen ze niet zo goed tegen.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Van caravan naar camper



Bericht door isoplus »

Mooie camper maar geheid een gewichtige jongen maar dat geldt voor alle wat grotere en luxere campers.
Er zit tenminste een fatsoenlijke douche in zonder die kleverige plastic gordijntjes, ooit hadden wij een machtige en zware Knaus met ook zo'n douchecel, daar kon je tenminste met water knoeien zonder dat de hele camper nat werd.
Dat gewicht heb je natuurlijk zelf in de hand, je hoeft niet de piano en een mud aardappels mee te nemen op vakantie.
Het nieuwe rijden mooi vergeten, je hoort er ook niet zoveel meer over. Met een beetje gevoel voor techniek voel je zelf wel wanneer een motor gewurgd wordt, dus wat vaker schakelen zodat je in het toerental rijdt waarbij het maximale koppel vrij komt.
Bij onze campers zit dat meestal in de buurt van 2000 Omw/min.
Ik heb nu een Fiat met een semi-automatische versnellingsbak die rijdt beroerd bij 80 km/uur, althans dat vind ik, de automaat kiest dan een te hoge versnelling(6) en de motor loopt dan 1500 omw/min, terugschakelen naar 5 geeft dan een veel beter lopende motor, vooral bij een zwaar beladen camper.
Veel plezier met je camper, hoe vaker je er mee op pad gaat hoe beter de motor technisch blijft, dat geldt zeker voor deze Fords.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door stobbie »

Bas vd laar schreef:
ma 10 mei 2021, 10:45
Waarom rijd je er dan zo rustig mee als je weet dat dat niet goed is?
Ik ben een rustige rijder, Defenders zijn ook bij uitstek auto's om rustig mee te rijden. Voortschrijdend inzicht, inmiddels probeer ik hoger in toeren te rijden met de 2.4, dat vind ik vreselijk, gelukkig rij ik er zelf niet vaak in.

Nu is hard werken net zo slecht voor deze motoren, dus 120km per uur doorjakkeren in een Defender of zware camper gaan ze net zo hard van stuk. Dan moeten ze véél te hard werken voor het kleine licht uitgevoerde motortje. EGT's lopen veel te hoog op, en áls je al een verstuiverprobleempje hebt, of timing verschil door uitgerekte ketting kan je er op wachten tot hij stuk loopt, bv een gat in de zuiger..

Ze moeten licht belast worden, dus niet hard trekken laag in toeren en niet hard rijden hoog in toeren. Lichte belasting in het middelste toerengebied is het beste. Maar geeft zeker geen garantie dat hij niet stuk loopt. Ik durf ze zelf niet meer in te kopen of in te ruilen. Want ik wil ze niet meer doorverkopen aan iemand daarna. Het is al erg genoeg dat ik er één in de verhuur heb :-)
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Plaats reactie