Van caravan naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door rob2 »

k heb nu een Fiat met een semi-automatische versnellingsbak die rijdt beroerd bij 80 km/uur, althans dat vind ik, de automaat kiest dan een te hoge versnelling(6) en de motor loopt dan 1500 omw/min, terugschakelen naar 5 geeft dan een veel beter lopende motor, vooral bij een zwaar beladen camper.
Hier hetzelfde, ik vind het ook onnatuurlijk klinken, dus gebruik veelal de toets ‘zwaar/bergen’ die
voor de automaatpook zit, rijdt wat mij betreft lekkerder, schakelt later op naar een hogere versnelling.
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Allen dank voor al jullie inspirerend feedback.
Deze Ford-motor heeft een 6-bak en ik heb dat altijd prettiger gevonden dan een 5-bak, maar dat is persoonlijk.
Van Code 95 heb ik van het “Nieuwe Rijden” vooral de zogenaamde uitrolmomenten onthouden.
CaradoT135 schreef:
ma 10 mei 2021, 9:13
Zoals Wim heeft aangegeven gaat hij bij problemen wat gewicht betreft opwaarderen.
Ik ga hier niet lopen beweren dat ik de wijsheid in pacht heb, maar als caravanner ben ik wel een beetje gewend om nauwkeurig met gewicht om te gaan en bij een caravan speelt de hoeveelheid gewicht en de verdeling daarvan misschien nog wel een grotere rol. Meer veel bergruimte bij een camper betekent niet dat het een verhuiswagen is en inderdaad; ik hoef geen piano mee op vakantie.
Bovendien heeft deze camper ook nog een trekhaak voor als het echt de spuigaten uitloopt. :-B

Maar voordat me druk ga maken over dit soort zaken, moet ik ’m eerst maar eens achter ons huis zien te krijgen.
B1gcheese schreef:
ma 10 mei 2021, 8:35
Wat betreft die schotel: dat is een volautomaat dus daar heb je geen omkijken naar. TV aan en hij gaat voor je aan de slag :-B
Ik ben gewend om met een losse schotel te werken met een dubbel LNB voor ontvangst van Astra 1 en 3. Deze Oyster heeft één enkele kop, dus moet ik nog ontdekken hoe ik de Nederlandse HD-zenders met CanalDigitaal kan ontvangen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door B1gcheese »

Deze schotel heeft maar één kop nodig. Hij stelt zelf in op een andere satelliet als de TV naar een zender schakelt die via de andere satelliet wordt uitgezonden. Volautomatisch, het zijn technische wondertjes.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Voor zover bedankt voor al jullie reacties.
En voor allen die het hebben gehad over het al of niet hebben van genoeg laadvermogen: had ik mijzelf al bedacht dat veel in Duitsland gefabriceerde campers gebouwd zijn met een wat ruimere marge als het gaat om maximaal toegestane massa.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd en dat is op 3.500 kg ± 175 kg overgewicht. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Naast forse bekeuringen en het mogelijk achterlaten van je inboedel in de berm van de weg, is er natuurlijk ook nog een ander issue en dat is de verzekering; overbelading kán gevolgen hebben voor de uitkering bij schade. Verzekeringsmaatschappijen hebben doorgaans in hun polisvoorwaarden clausules opgenomen over het uitsluiten van uitkering bij schade als deze het gevolg is van roekeloosheid. Geconstateerde overbelading kan onder die noemer worden geschaard.
Om het verhaal niet langer te maken: ik heb even contact opgenomen met fabrikant Dethleffs en het verhogen van de maximaal toegestane massa van mijn camper naar 3.850 kg is zonder technische aanpassing mogelijk. Met 3.850 kg kan ik nog steeds geen piano vervoeren, maar het lijkt me voldoende.
Daarvoor heb ik natuurlijk een document en nieuw typeplaatje nodig dat ik voor € 289,- via een lokale Dethleffs-dealer kan regelen. Bij de RDW wordt dan de rest afgehandeld voor € 61,25.
Het vereist niet veel rekenwerk om uit te komen op een totaalbedrag van € 350,25 en daarnaast zal de wegenbelasting ook wat hoger uitvallen.
Voorlopig weet ik wat er mogelijk is en laat ik het even rusten want in verband met de coronapandemie heb ik nog geen plannen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Van caravan naar camper



Bericht door CaradoT135 »

Die 3850 kg geeft in ieder geval meer ruimte. Het eerste wat ik zou doen is de weegbrug op, dan weet je wat je nu weegt.
http://www.weegbruglima.nl/
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Van caravan naar camper



Bericht door javanes »

Max Technische Massa verhogen heeft geen gevolgen voor de houderschapsbelasting.
Ledig gewicht blijft hetzelfde. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van caravan naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Wim Corduwener schreef:
di 11 mei 2021, 10:58

In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd en dat is op 3.500 kg ± 175 kg overgewicht. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Die 5% blijft maar terugkomen maar is toch écht niet waar. Die bestaat wel maar is er alleen voor beroeps goederenvervoer en dan nog alleen voor losse lading zoals zand e.d. En dus hangt het ervan af wie je treft. Tref je een pet die een slechte nacht heeft gehad met zijn vrouw ben je dus de klos en betaal je bij overgewicht plus uitladen. Je mag geen overgewicht hebben, punt! Mensen op het verkeerde been zetten door te vertellen dat je 5% overgewicht mag hebben is niet oké.
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Van caravan naar camper



Bericht door tdj »

Dit schrijft de EVO er zelf over (en daar zover ik zie wordt niet over bulk gesproken, maar simpel over overbelading):
https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoe ... voerverbod waarbij er dus vanaf 5% sanctiebedragen staan.

Helaas benoemt de ANWB (https://www.anwb.nl/experts/juridisch/3 ... erbelading) 10% als wettelijkemarge maar verwijst helaas nergens naar een wetsartikel of andere referentie (ik heb alleen oude wetgeving gevongen uit waar zonder verdere selectie of specificatie over 5% en 10% wordt gesproken, maar dat was wetgeving die niet meer geldig was vanaf september 2009 en naar mijn idee niet meer relevant).
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

CaradoT135 schreef:
di 11 mei 2021, 11:07
Die 3850 kg geeft in ieder geval meer ruimte. Het eerste wat ik zou doen is de weegbrug op, dan weet je wat je nu weegt.
http://www.weegbruglima.nl/
Bedankt voor je link. Als ik zover ben dan zal ik eens bekijken welke noodzakelijke meuk ik ga inladen.

Afbeelding
Voordat we onze caravan hebben ingeruild hebben we alle zooi eruit gehaald. Die caravan stond permanent achter ons huis en werd dus min of meer gebruikt als opslag voor mogelijke vakantiespullen. En dit is nog niet eens alles. Dit zijn van die momenten om uit te sorteren wat je écht nodig hebt en wat niet.
de Jonckheer schreef:
di 11 mei 2021, 12:21
Die 5% blijft maar terugkomen maar is toch écht niet waar. Die bestaat wel maar is er alleen voor beroeps goederenvervoer en dan nog alleen voor losse lading zoals zand e.d.
Sorry, het was niet m’n bedoeling om desinformatie te verspreiden.
Tref je een pet die een slechte nacht heeft gehad met zijn vrouw ben je dus de klos en betaal je bij overgewicht plus uitladen.
In vrijwel alle gevallen tref je onderbetaalde agenten die niet op vakantie kunnen, thuis mot hebben en geen discussies aangaan met vakantiegangers in zo’n Hollandse driekwartbroek met enkelsokjes én een veel te dure camper.
Je hebt een punt.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van caravan naar camper



Bericht door marjasjaak »

Je moet wel rekening houden, dat in een aantal landen een tolkastje verplicht is als je op kenteken zwaarder dan 3500kg bent.
In Oostenrijk moet je bijvoorbeeld al een Go-box in de camper hebben.
Die 5% overbeladings marge is een broodje aap verhaal. Weeg je bijvoorbeeld 3530kg bij een controle dan zal er in Nederland niet veel aan de hand zijn. Maar Oostenrijk, Zwitserland hebben een zero tolerance beleid.

Wat al eerder is geschreven, eerst gaan wegen (kost meestal een tientje). Dan kijken wat voor overbodige spullen eruit kunnen.
En daarna wegen wat je allemaal gaat meeslepen.
Er zijn deze maand ook nog gratis NKC weegdagen zie link.
https://www.nkc.nl/weet-wat-je-weegt/waar-kun-je-wegen/
Sjaak.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Voorlopig wordt het denk ik Groot Brittannië en de Scandinavische landen. Maar tegen die tijd ga ik dat op m’n gemak uitzoeken.

Maar tussendoor even een technische vraag:
Om onderweg koffie te kunnen zetten kan ik natuurlijk als een echte kampeerder water koken en opschenken, maar handiger lijkt het me om de Senseo mee te nemen. Nu heb ik bedacht om misschien een gemodificeerde sinus omvormer te kopen om 12V om te zetten naar 230V AC. Als dat ding een uitgangsvermogen heeft van pak ’m beet 2000 Watt dan kom ik denk ik wel een heel eind.
Wat ik me nu afvraag: het lijkt me dat zo’n omvormer een behoorlijke belasting is voor de huishoudaccu. Er zijn vast wel mensen die daar ervaring mee hebben?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Van caravan naar camper



Bericht door isoplus »

Daar is een draadje over, even de zoekfunctie gebruiken en Senseo inkloppen.
Oude koffie, verse koffie, met of zonder stroom wat je maar wilt.
Ik geloof dat Rudy er zelfs een studie van gemaakt heeft :-B
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van caravan naar camper



Bericht door marjasjaak »

Veel "moderne" electronica kan slecht tegen een gemodificeerde sinus. Bijvoorbeeld een acculader voor je fiets overleeft dit niet. Met senseo geen ervaring, maar als je toch investeert neem dan een zuivere sinus omvormer. En minimaal 200 amp accu's. Of je laat tijdens het koffie zetten je motor draaien. Moet je wel zware kabels hebben tussen start en hh accu. Bij fabrieks campers wordt hier vaak op bezuinigd door zeer dunne draadjes te gebruiken. Sjaak
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van caravan naar camper



Bericht door AadenAnke »

Sorry Sjaak maar de accu laders van onze fietsen hangen al een jaar of 4 met enige regelmaat aan de omvormer en geloof me dat is geen zuiver (koffie :lol3: ) sinus :lol:
maar even naar 2000watt uitgang dan heb je het dus over in een ongunstig geval over een opgenomen vermogen inclusief verlies van 200 ampère uit de accu dat zijn accu Killers hoor

Gr. Aad
Plaats reactie