Van caravan naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Van caravan naar camper



Bericht door javanes »

In mijn schoonwatertank zit ook een stop met een kettinkje er aan. Handig misschien tot je wat te hard over een verkeersheuvel rijdt en de stop er uit vliegt en de tank al rijdend leegloopt. Kom je op een camperplaats aan zonder voorzieningen en heb je een lege tank.

Ik heb aan dat pvc pijpje aan de onderkant van de tank ook een kogelkraantje gemaakt zodat dit probleem over is.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

CaradoT135 schreef:
za 15 mei 2021, 20:48
Je hebt niet toevallig een aftapkraan aan de bovenzijde van de tank?
Nee, die situatie die jij schetst is een wat meer handige uitvoering.
Het is de uitvoering die @gjvonk omschrijft:
gjvonk schreef:
za 15 mei 2021, 21:03
In onze vorige Pössl zat de watertank in de halve dinette bank en moest ik 1 van de 2 grote rode inspectie doppen verwijderen om met de hand onderin de tank een stop te verwijderen. Die stop had overigens een soort 'omklaphendel' die horizontaal zorgde voor een dichtklemmen van de stop...
En ach, dit systeem werkt natuurlijk ook; en paar natte handen en de klus is geklaard.
isoplus schreef:
za 15 mei 2021, 21:57
Een afsluiter die onder de camper zit om de verswatertank te legen is niet echt handig als je de camper ook in de winter gebruikt. Het stukje pijp en de afsluiter vriezen geheid stuk.
Ik weet nog niet of ik in de winter op pad ga; voorlopig staat-ie ’s winters afgetapt achter ons huis. Wij zijn meer mooi weer kampeerders. 8-)

Over (on)handig gesproken

Afbeelding
In onze camper zit een TV op een soort uitschuif-constructie die je kunt draaien naar de zithoek en naar het slaapgedeelte. Dát is best handig. Wat niét handig is is dat die beugel twee HDMI-poorten afdekt. Betekent dus dat ik een stuk uit die beugel moet zagen als ik een HDMI-apparaat wil aansluiten. Bovendien moeten er dan haakse HDMI-kabels in, ander past het niet in de schuifinstallatie.
Ook handig is deze:

Afbeelding
Onderin de kledingkast een ampèremeter waarop je kunt aflezen hoeveel stroom je Senseo of je waterkoker verbruikt. Vaak sta je aan een paal met (maar) 6 ampère en dan is het handig om te weten welke stroomvreters je kunt gebruiken.
Minder handig is de plek van dit slimme ding want een kledingkast ligt meestal vol kleren. Daar moet/ga ik nog iets op verzinnen zodat-ie beter is af te lezen.
Tips?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Van caravan naar camper



Bericht door isoplus »

Wij hebben geen amperemeter, die heb je ook niet echt nodig.
Je weet van elk apparaat het vermogen dus weet je ook de maximaal op te nemen stroom van die dingen.
Maar het metertje is wel te verplaatsen toch?
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Écht nodig? Nee!
Ik vind het hooguit handig. Als die ampèremeter er niet in had gezeten dan zou ik ’m ook niet hebben gemist. Ik heb (nog niet) van elk apparaat het opgenomen vermogen opgezocht en weet ik dus ook niet wat ik bij elkaar aan stroom gebruik.
Dat metertje is zéker te verplaatsen naar een meer zichtbare plek. En is eventueel ook te vervangen voor een meer nauwkeurige digitale versie; zo’n meter waar ik het amperage van de paal kan instellen.
Ach, het is wel leuk die niet echt noodzakelijke dingen. 😎
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Vorige week zijn we met het hok van Enschede naar Amsterdam gereden en die 2,4 motor trekt best lekker. Het was ook een rit om te zien op welke snelheid en toerental deze camper het minst lawaai maakt. Uiteindelijk blijft het toch een bestelwagen.
Wat wèl hinderlijk is, dat deze Ford Transit geen verstelbaar stuur heeft. Bij de aankoop heb ik daar niet op gelet omdat ik er gemakshalve vanuit ging dat elke auto dat standaard heeft; niet dus. En omdat de stoelen in de cabine op draaiplateaus zijn gemonteerd, staan de stoelen ook iets hoger. Omdat de startaccu in de behuizing onder de bestuurdersstoel zit is verlagen dus ook geen optie.

Afbeelding
Het dashboard bestaat uit drie opbergvakken met klepjes. Links de monitor van een van de camera’s achter. Als het naastgelegen klepje open moet dan komt-ie tegen dat beeldscherm; niet echt handig. Ik denk dat ik de binnenspiegel eruit haal en dat beeldscherm naar het plafond verplaats.

Afbeelding
In Het midden op het dashboard zit ook een opbergvak en het deksel kun je openklappen en dat wordt het een bekerhouder. Best wel handig bedacht.

Afbeelding
Alleen zit op de klep de houder van de Garmin-navigatie geschroefd en dat is dan weer minder handig. Daar moet ik nog iets slimmers op verzinnen.
Verder moet ik nog stopcontacten en 12 v-aansluitingen aanleggen op plekken waar ze handig zijn.
Enfin, tips zijn welkom.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Van caravan naar camper



Bericht door isoplus »

Als je een radio plaatst met ingebouwd beeld scherm voor de achteruitcamera is dat punt (redelijk goedkoop) opgelost.
Ik heb dat ook, minpuntje is dat de radio ingeschakeld moet zijn als je achteruit gaat rijden.
Als je de binnenspiegel niet nodig hebt kan je navigatie daar heen verhuizen.
Het stuur verhogen lijkt mij wat ingewikkelder, de Forddealer vragen?
Onbegrijpelijk dat een serieuze camperbouwer zulke zaken aflevert, ik vraag mij wel eens af of ze zelf wel eens in hun producten verblijven.
Dat ophogen van de stoelen blijft altijd ingewikkeld, ik kan wel het stuur verstellen (Ducato standaard) echter dan zit je weer tegen de bovenrand van het raam aan te kijken, er is altijd wel iets dat je plaagt.
Veel plezier met je camper en er blijven altijd wensen :wink:
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Dank voor je reactie.
isoplus schreef:
vr 04 jun 2021, 10:14
Als je een radio plaatst met ingebouwd beeld scherm voor de achteruitcamera is dat punt (redelijk goedkoop) opgelost.
Dat is een prima optie.
Er zitten twee camera’s achterop de camper: één werkt via de Garmin Camper 660 en wordt ingeschakeld als achteruitrijcamera en de andere camera werkt als een achteruitkijkspiegel. Ik moet nog even ontdekken hoe de bedrading van beide systemen zijn weggewerkt onder het dashboard.
Als je de binnenspiegel niet nodig hebt kan je navigatie daar heen verhuizen.
Mijn eerste ingeving was om om het beeldscherm van achteruitkijkcamera op de plek te maken van de achteruitkijkspiegel. Dat leek me intuïtief gezien de meest logische plek. Ik moet het nog uitzoeken, maar ik denk dat ’t beeldschermpje met een gecombineerde voeding-video-kabel is aangesloten.
Die Garmin is draadloos verbonden met de achteruitrijcamera en die zou ik dan links op het dashboard kunnen maken. Het middelste deel van het dashboard is dan vrij en kan ik die klep gebruiken als mokhouder.
Tsja het is een heel gedoe.
Het stuur verhogen lijkt mij wat ingewikkelder, de Forddealer vragen?
En als het al mogelijk is dan kost het een bak geld.
Onbegrijpelijk dat een serieuze camperbouwer zulke zaken aflevert, ik vraag mij wel eens af of ze zelf wel eens in hun producten verblijven.
Het is te gek voor woorden, maar ik denk eigenlijk niet dat bedenker van campers in hun eigen verzinsel op stap gaan.
En voor wat betreft de hoogte van de stoel ben ik blij dat ik geen overhangende alkoof heb, want dan moet ik over het dashboard hangen om te zien wanneer het verkeerslicht op groen springt.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door macfocus »

Wim Corduwener schreef:
vr 04 jun 2021, 11:42
En voor wat betreft de hoogte van de stoel ben ik blij dat ik geen overhangende alkoof heb, want dan moet ik over het dashboard hangen om te zien wanneer het verkeerslicht op groen springt.
Dat is juist heel handig, zo wordt je geforceerd om even te gaan verzitten :lol3:

Over de USB contacten, kijk even bij Conrad. Deze zijn 2 x 2,5Amp, en dat laad lekker snel.
Verkrijgbaar in 3 op/inbouw varianten.

https://www.conrad.nl/p/procar-67323501 ... -a-1172667
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Van caravan naar camper



Bericht door appellover »

Ff over usb stopkontakten:
Dacht toch dat ik het aardig voor elkaar had en wel tijdje voort kon :

Afbeelding

Maar het gaat snel in de digitale wereld,USB A is alweer achterhaald ,ondanks QC3
Nu zijn veel divices overgegaan op USB C PD.
Ipad pro heeft al 30 watt nodig .
Dus moet weer gaan ombouwen ,ouwe meuk (4 jaar)eruit.
Ff zoeken naar inbouw Usb C PD.

Afbeelding
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad Pro met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Nog even over stopcontacten:
AliExpress heeft ook een ruime sortering aan 12 volt aansluitmateriaal. Duurt wel even voordat je het spul in huis hebt.
Voorlopig heb ik bij de Action een paar USB-dingetjes gekocht en red ik me wel.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van caravan naar camper



Bericht door marjasjaak »

Heb bij Action ook wel van die USB stekkers gekocht. Ze deden hun werk, maar de radio was onbruikbaar. Die dingen gaven zo'n stoorsignaal,de radio ontving niks meer.
Sjaak.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Van caravan naar camper



Bericht door appellover »

Alie heeft een depot in Spanje,meeste spullen zijn binnen 3 dagen in huis.
Gr.Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Van caravan naar camper



Bericht door FJM »

Wim Corduwener schreef:
zo 16 mei 2021, 18:21

Afbeelding
In onze camper zit een TV op een soort uitschuif-constructie die je kunt draaien naar de zithoek en naar het slaapgedeelte. Dát is best handig. Wat niét handig is is dat die beugel twee HDMI-poorten afdekt. Betekent dus dat ik een stuk uit die beugel moet zagen als ik een HDMI-apparaat wil aansluiten. Bovendien moeten er dan haakse HDMI-kabels in, ander past het niet in de schuifinstallatie.
Je kunt voor HDMI-connectie een HDMI => SCART adapter gebruiken:
https://www.allekabels.nl/hdmi_kabels/h ... scart.html

Hoef je ook niet te zagen in de TV-houder :thumbup:
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Van caravan naar camper



Bericht door Wim Corduwener »

Dank voor je reactie.
De SCART-aansluiting van de TV gebruiken had een optie kunnen zijn, alleen heb ik dan alleen een analoog signaal in plaats van digitaal. Bovendien zijn SCART-connectoren nogal fors van formaat en de kabels nogal dik en met dat uitschuifsysteem moet het een beetje soepel passen. Dus heb ik voor de volgende optie gekozen: de zaag.

Afbeelding
Ik heb een stuk uit de beugel gezaagd zodat alle aansluitingen eventueel bruikbaar zijn.

Afbeelding
En ik heb er een haaks HDMI-verloopstuk tussen gezet zodat de HDMI-kabel niet te ver uitsteekt en wat strakker kan worden weggewerkt. Die HDMI-kabel loopt achterlangs door naar de kast ernaast en is nu nog niet in gebruik, maar later kan ik er bijvoorbeeld een Blu-ray-speler op aansluiten.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie