Omdat het kan

Algemene campervragen en -opmerkingen.
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Omdat het kan



Bericht door JohnCurly »

Trekt altijd bekijks, ik heb het vrij vaak gedaan met mn 4x4’tje achter de LC, ben helaas de betreffende foto’s kwijt😢
Gebruikersavatar
dejema
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 15:23
Locatie: west-vlaanderen - België

Re: Omdat het kan



Bericht door dejema »

En wat zegt de verzekering hierover. Wat bij een ongeval, voer voor advocaten?
Groetjes,
Jean-Marie

Tijd voor van alles, voor alles geen tijd
Frankia platin op mercedes 519 190pk automaat
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Omdat het kan



Bericht door tonic »

javanes schreef:
wo 28 apr 2021, 13:32
Een paar regeltjes op de site van Martin:
https://camperpunt.nl/triangel/
Zo zie je maar dat het in de meeste landen gewoon goed geregeld is. Alleen in Gedoog landje Nederland hebben ze er een puinhoop van gemaakt.
Het is geen auto het is een aanhanger, Het is een auto en geen aanhanger zucht. Verbied het of maak er een aanhanger van. Dan kun je veel problemen ondervangen. Als het een aanhanger is dan ongeremd onder de 750 kg en geremd boven de 750kg. Je kunt dan ook gewoon kijken naar de trekgewichten van het te trekken voertuig. Maar het zou makkelijker zijn om de meeste andere omringende landen te volgen. Dus hop op de aanhanger.

Ben ook eigenlijk best benieuwd wat de verzekeringsmaatschappij gaat doen bij een zwaar ongeluk veroorzaakt door zo'n combinatie.
Een voertuig sleep je over een korte afstand in geval van nood. Met iemand achter het stuur/bij de rem. Slepen doe je normaal niet bij een rondje Nederland.
De maximale trekgewichten van de auto en trekhaak kunnen in deze zgn gedoogconstructie overschreden worden. Wat zou er gebeuren als daardoor de zooi afbreekt??
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Omdat het kan



Bericht door de Jonckheer »

In Amerika mag het en in de UK mag het. In Nederland wordt het gedoogd omdat er simpelweg geen wetgeving voor is. Wat kwalijk is is dat lieden die die triangels verkopen je foute voorlichting geven alsof het overal is toegestaan. Ik heb er in 2008, toen ik bezig was met de ombouw van mijn bus, kort over nagedacht en tot de conclusie gekomen dat ik geen zin heb in gezeur van petten onderweg (wat je altijd verliest) en dus gekozen voor een autoambulance. Nooit spijt van gehad en ook nooit gezeur van wie ook.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Omdat het kan



Bericht door rvpost »

Het is meer dat de wetgeving hopeloos achterloopt op de praktijk. In VS rijden menig full-timer, al meer dan20 jaar, met zo'n tow (4 on the ground) met triangel. Geen enkel probleem, meeste zijn netjes geremd.
De term sleep is iets van vroeger en is in de wetgeving nooit "geupdate" in Europa.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Omdat het kan



Bericht door fred101060 »

De maximale trekgewichten van de auto en trekhaak kunnen in deze zgn gedoogconstructie overschreden worden. Wat zou er gebeuren als daardoor de zooi afbreekt??[/quote]

Heb nog nooit gezien/gehoord dat er een trekhaak is afgebroken terwijl er auto caravan of aanhanger aan zat.

Maar als je voorbeelden hebt. Graag.
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Omdat het kan



Bericht door tonic »

Een fabrikant bouwt het voertuig en geeft voor zijn voertuig het maximale aanhangwagen gewicht.
De trekhaak fabrikant bouwt vervolgens de trekhaak constructie en geeft daarvoor het maximale aanhangwagen gewicht.
Daarnaast hebben we nog de fabrikant van de kogel zelf. Deze geeft ook het maximale gewicht wat de kogel aan trekgewicht mag hebben.

De zwakste schakel van deze 3 bepaalt het trekgewicht wat op het kenteken komt. De gemiddelde gebruiker houdt een beetje rekening met deze gewichten. Al kwam ik pas een Opel Agila tegen met een volle tandemasser erachter. Bij aanhangwagens wordt er door de politie onderweg nog wel een beetje opgelet. Maar zoals beschreven is er geen grond voor bij deze "sleep". Dus je zou kunnen stellen dat je kwa gewichten alles kan doen.
Ik keur voertuigen maar ik kom geregeld voertuigen tegen met uitgescheurde of afgebroken bouten bij trekhaak constructies. Dus afbreken of uitscheuren zou zeker kunnen. Dus vandaar mijn vraag, wat zou de verzekering doen bij een zwaar ongeval wat aantoonbaar veroorzaakt wordt door de gevoerde combinatie? Gedogen?? Ik ben er bang voor!

Voor een aanhanger is het geregeld. Je hebt te maken met het maximale aanhanger gewicht en verder zijn er eisen voor de aanhanger. Boven de 750kg moet hij geremd zijn. Voor deze gedoog "sleep" is er niks geregeld. Dus je kan boven het maximale aanhangwagen gewicht gaan en ook is er geen beremming vereist boven de 750kg. Bij een normale sleep zou er nog iemand in de auto zitten die kan mee remmen. Wat zou er gebeuren als je een noodstop moet maken maar door het gevoerde gewicht en het ontbreken van remmen klap je ergens op? Wat zou de verzekering doen? Gedogen??? Volgens mij zijn de verzekeringsmaatschappijen niet zo van het "gedogen" als het over uitkeren gaat. Maar misschien heb ik het mis?

Dus misschien zou het onderwerp moeten zijn: "omdat het kan zolang het goed gaat" :-B
Laatst gewijzigd door tonic op vr 30 apr 2021, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Omdat het kan



Bericht door ducati 900 »

Maximaal trekgewicht bij auto´s wordt bepaald door het remvermogen, niet door het aantal pk´s.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Omdat het kan



Bericht door 1934 »

Prachtig span :bow: :bow: :bow: :hug:

Qua wetgeving tja het zal wel ,ik heb hier geen actieve herrinering aan !!!! Lekker rijden met dat spulleke en vor alle azijnpissers blijf thuis er zijn veel te veel beren op de weg voor jullie.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Omdat het kan



Bericht door KTManiac »

:thumbup: Inderdaad, helemaal mee eens.
Geweldig mooie combinatie! :bow:
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Omdat het kan



Bericht door tonic »

Zo kun je ook in de wedstrijd zitten maar kijk even naar de stint. Wat gebeurde er toen er een ernstig ongeluk gebeurde? Voor die tijd vond ook iedereen het verschrikkelijk mooi span.
Je kunt het azijnpissen noemen maar de kans dat dat ding onder een trein kwam was ook erg klein.

En topics worden hier volgeschreven over de leeftijd van camperbandjes. Allemaal heel belangrijk want de verzekering kan misschien niet gaan uitkeren.
Allemaal azijnpis gewoon rijden jonguh want het zijn allemaal beren op de weg????
Laatst gewijzigd door tonic op vr 30 apr 2021, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Omdat het kan



Bericht door bertt »

Mooi spul zo , veel plezier.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Omdat het kan



Bericht door Atoz »

Ik ben jaloers op zijn camper!
Die Fiat wil ik ook al!
En dan durft men er niet alleen mee rond te rijden maar er ook nog foto's van te plaatsen.

Enige minpuntje is dat de trotse bezitter overal uitleg moet geven over zijn span.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Omdat het kan



Bericht door tonic »

Een mooi span is het zeker! En dat Fiatje zit mooi onder de 750kg dus in dit geval zal het wel loslopen.
Maar we zitten hier op een camper forum dus de vraag of het kan/mag en wat de verzekering ermee doet bij calamiteiten is relevant.
Misschien weet iemand het antwoord? De vraag was ook niet of het mooi of niet mooi was, maar de vraag is omdat het kan. :-B
Plaats reactie