Omdat het kan

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Omdat het kan



Bericht door Atoz »

Maar omdat we hier op dat Camperforum ook onze campers zelf bouwen en bestaande campers verbouwen kun je evengoed de verzekeringsvraag stellen....
Want ook dan kan het altijd wel eens .... zijn.

Of ben ik van nature zo goedgelovig / positief ingesteld dat ik me weinig zorgen maak voor als er wat fout loopt?
En ja soms heb ik mijn wonden gelikt en ben gewoon verder gegaan, ik heb al wel wat mee gemaakt maar ben goedgelovig / positief gebleven.
Gelukkig maar.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Omdat het kan



Bericht door tonic »

Inderdaad goedgelovig in dit geval. Bij alle voertuigen op de weg is tegenwoordig alles dicht getimmerd door regels, kentekens, typegoedkeuringen, certificaten en andere zaken waarin verantwoordingen worden vastgelegd. Als er ernstige dingen misgaan welke grote financieele gevolgen kunnen hebben komen deze zaken altijd boven tafel. Dus daarom mijn vraag hoe gaat de verzekering hiermee om???
Van mij mag iedereen alles achter zijn auto hangen, doe lekker je ding. Maar ik zou het navragen bij de verzekering. Hoe gaan zij om met dit "gedogen"?
Misschien maak ik me druk maar dit soort dingen heb ik liever op papier. Ik heb liever dat de verzekeringsagent naar me lacht en zijn duim opsteekt dan een motoragent. Die motoragent kan me hoogstens een boete geven van 90 euro en dan weet ik het. De schade bij de verzekering kan misschien wel in de tonnen lopen als het misgaat.

Maar goed ik hou erover op het antwoord op mijn vraag zal ik hier wel niet krijgen. :-B Dus mooi span lekker rijden
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Omdat het kan



Bericht door Marcel174 »

Jullie stonden met Pasen een nachtje in Geesteren.
Erg leuk om te zien die combinatie.
Lekker van genieten.

Je zal overal wel veel bekijks hebben.
Net zoals in Geesteren.

Gr Marcel
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Omdat het kan



Bericht door isoplus »

Een beetje relativeren kan geen kwaad.
De Nederlandse en de Engelse fabrikant van de triangel bieden beiden het geschikt maken van het voertuig aan inklusief het modificeren van het remsysteem.
Er is al eens een heel palaver over geweest, kijk eens op de site van b.v. Car-a-tow daar wordt je uitgebreid voorgelicht over de mogelijkheden.
Ik had zelf zo'n ding gemaakt voor onze eend en bij Burton Zutphen zijn ze ook te koop.
In het buitenland ging de eend gewoon op een tweewiel aanhanger met een mover(zoals bij een caravan), ik wil geen gedoe met koddebeiers in het buitenland.
Mijn verzekering beschouwde het ding als aanhanger< 750 kg en dat was gewoon met de camper mee verzekerd.
Omdat we later een nieuwe Fiat 500 wilden trekken en die zwaarder weegt als 750 kg gaf de verzekering aan dat ook binnen Nederland toe te staan mits de Fiat geremd zou worden en dat realiseerden wij d.m.v. de oplooprem van de triangel en wat kabeltjes naar het rempedaal van de Fiat. Ook de verlichting van het te trekken voertuig moet werken en het stuurslot moet uitgeschakeld zijn ( contact aan).
Dus in Nederland mogelijk mits..., wij zijn er nooit mee buiten Nederland geweest.
Wij hebben overigens, omdat huren van een Panda in de winter in Portugal goedkoop is, het hele slepen opgegeven.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Omdat het kan



Bericht door tonic »

Kijk dat is nu eens een duidelijk antwoord! En ook een duidelijk standpunt van de verzekeringsmaatschappij welke nagedacht heeft over dit "gedogen".
Deze verzekering ziet het dus als aanhanger, onder de 750kg geen remmen verplicht. Boven de 750kg wel remmen verplicht. En ook de verlichting moet meewerken.
Door deze vragen vooraf bij de verzekeringsmaatschappij neer te leggen was je in ieder geval gedekt.
Ik neem ook aan omdat ze het als aanhangwagen zien, je ook moet kijken naar het maximaal te trekken aanhangwagengewicht van het voertuig dat trekt?
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Omdat het kan



Bericht door isoplus »

Ja, dat was nog grappig (Als je het leven niet te zwaar neemt).
Ik had een aan obesitas lijdende Hymer en omdat ik C1 heb leek het mij eenvoudig dat ding op te waarderen naar 4 ton, Hymer werkte keurig mee.
Ik had dus al enkele jaren rond gesjouwd met een te zwaar beladen camper vlgs het kenteken met daar achter een eend aan de triangel. Met BE ben je dan slechts in overtreding voor te zwaar beladen in Nederland.
Toen ik alles voorelkaar ( had vlgs mij) en een Fiat op de aanhanger of aan de triangel mee wilde nemen bleek ik dus nog E bij C1 nodig te hebben.
De verzekering maakte geen bezwaar omdat die er vanuitgaat dat je de juiste rijbewijzen bezit.
Ik was het gedoe inmiddels wel zat en heb zoals eerder gemeld de hele handel verkocht, wij hebben nu een Fiat Ducato bus en huren in Portugal een Panda als de bus daar in de winter als vaste stek gebruikt wordt.
Overigens heb ik nog wel contacten met mensen die kleine Jappenautootjes aan een triangel meeslepen.
Die lieden klagen over extra banden slijtage en gesloopte fusees, als je toevallig een auto met automatenbak wil slepen is het aan te bevelen eerst met de bouwer van die auto te overleggen.
Plaats reactie