even een nooduitgang

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: even een nooduitgang



Bericht door eef van baal »

@camperaap
heb je zelf de link ook goed gelezen?

Wat doet een AED?
Bij een hartstilstand staat het hart meestal niet helemaal stil. Dat lijkt alleen zo. De hartkamers worden heel snel en chaotisch geprikkeld, waardoor ze niet meer samentrekken. Dit heet ventrikelfibrilleren. Een AED is dan nodig om het hart te resetten en weer normaal te laten kloppen. Dit resetten noemen we defibrilleren.

dit is niet veel anders als wat ik schreef.

maar met een hart stilstand kun je de AED ook vergeten
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: even een nooduitgang



Bericht door Jean Baret »

AadenAnke schreef:Wel Hans misschien ooit een hartstilstand zelf gehad of iemand zien dood gaan waarbij zo'n ding het leven gered had? Een reanimatie cursus doe je ook voor een ander net als de cursus pleisterplakken e.d. Ik ben blij dat er mensen zijn die dat doen. Ik heb ooit staan toekijken hoe 2 tienermeisje hart massage en beademing deden bij een oudere man die uit het water was gehaald tijdens het beademen kwam de maag inhoud omhoog die tufte ze uit gingen verder net voordat de ambulance kwam na 10 minuten die wel een uur leken begon hij zelf te ademen. Heel veel respect voor die meisjes van een jaar of 14/15 ik stond er als een zoutzak bij. Heb er daarna wel over nagedacht om het ook te gaan doen is er nooit van gekomen. Eigenlijk wel zwak van mezelf bedenk ik nu :oops: :oops:

Gr. Aad
Doe het, Aad! Ik heb ruime ervaring in de eerstehulpverlening en ik heb al een paar keer noodsituaties meegemaakt op straat. Je weet nooit wanneer je een leven kunt redden. Of nog erger: wanneer je erbij staat en niks kunt doen. Misschien wel bij een familielid. Iedereen die twijfelt: schrijf je in. https://www.rodekruis.nl/ehbo/ehbo-curs ... matie-aed/

En verder is een AED helemaal niet zo gek in de camper (wel even de app HartslagNu installeren). Er zijn in veel delen van het land te weinig AEDs in buurten en je zal maar net langsrijden. Er was ooit het idee om stadsbussen om die reden een AED te geven, geloof ik. Geen idee of dat uiteindelijk is gebeurd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: even een nooduitgang



Bericht door beatrix18 »

"maar met een hart stilstand kun je de AED ook vergeten"

(Als je hem een mooi plekje in de camper geeft kan je hem nooit vergeten. :lolno: )

Eef, het gaat er niet om waar zo'n ding niet goed voor is, maar waar hij wel goed voor is.
Een verbanddoos helpt ook niet veel bij een hersenbloeding. Is een verbanddoos dan ook schijnveiligheid? :problem:

Peter

Waar is hier de nooduitgang.... :eh:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: even een nooduitgang



Bericht door iSonic »

Van 'buiten' kun je niet zien of iemand aan het defibrilleren is of niet. Als je voelt dat er geen hartslag meer is is de eerste actie altijd reanimeren eventueel samen met beademen. Tweede is zo snel mogelijk een aed te pakken krijgen en aansluiten. Die detecteert of het hart aan het defibrilleren is of niet. Zo ja dan probeert hij het hart dmv een schok te resetten zodat het weer goed gaat kloppen. Zo niet dan doet de aed niks. Eerste stap in het geheel was natuurlijk zorgen dat jij zelf en het slachtoffer veilig zijn de tweede was 112 bellen. je blijft dan reanimeren tot de ambulance of brandweer er is. Als men bij de 112 centrale namelijk vermoed dat het om reanimatie gaat wordt de brandweer ook gealarmeerd.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: even een nooduitgang



Bericht door AadenAnke »

Straks toch maar een keer de lokale EHBO vereniging bellen zo'n cursus pleisterplakken en/of reanimatie misschien toch maar een keer oppakken :think:

Gr. Aad
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: even een nooduitgang



Bericht door CaradoT135 »

Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: even een nooduitgang



Bericht door Jan en Simonne »

Ik heb een tijdje geleden een "opfris" filmpje hier neergezet.

Ff opgezocht:
viewtopic.php?f=11&t=8473064&p=1948537& ... e#p1948537

Ik zal het topic niet langer kapen... :P
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: even een nooduitgang



Bericht door ribsters »

Als het gaat om een nooduitgang: ik heb mijn dwarsbed in mijn ducato nogal hoog gemaakt omdat er twee fietsen onder moeten. Als gevolg daarvan kon ik vanuit mijn bed niet meer bij de deurknop.
Die heb ik dus naar boven verplaatst zodat ik er altijd bij kan. Wel zo veilig, in ieder geval het gevoel ...
Bijlagen
IMG_0175.JPG
IMG_0175.JPG (22.68 KiB) 330 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: even een nooduitgang



Bericht door Jean Baret »

Slim! Was dat nog een hoop werk? Het binnenwerk moest ook naar boven, neem ik aan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: even een nooduitgang



Bericht door ribsters »

valt wel mee: gat in hardboard, binnen- en buitenkabeltje van een rem van een fiets gemonteerd en steuntje bij originele slot gemaakt
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: even een nooduitgang



Bericht door PaulBng »

Jean Baret schreef:Het binnenwerk moest ook naar boven, neem ik aan.
Niet noodzakelijkerwijs.
In mijn vorige camper had ik naast het slot mechanisme een IKEA scharnier voor een keuken-bovenkast (lees klep naar boven) geplaatst, waardoor ik de werking van de hendel van horizontaal naar verticaal kon veranderen. Stangetje naar boven met een oog eraan...



Paul
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: even een nooduitgang



Bericht door AadenAnke »

Alleen zo jammer dat ik en met mij velen eerst naar buiten zullen moeten om de fietsendrager voor de achterdeuren weg te halen :bang: tja "waar is hier de nooduitgang" toch eens over na denken :think:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: even een nooduitgang



Bericht door PaulBng »

Het raam in de rechter achterdeur kan nog steeds open, en langs het bakboord bed zit ook een groot raam...
Eén keer stevig uithalen....

Paul

AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: even een nooduitgang



Bericht door AadenAnke »

O gaan we slaan :bang:
Ja de ramen achter kunnen open maar over de fietsen heen klimmen :think: zal wel een dingetje worden vrees ik zij raam bij het bed gelukkig niet had er al tig keer in mijn slaap het eruit gewerkt met het achterwerk :lol3:

Gr. Aad
Plaats reactie